Import van elektrische laadpalen?

Is iemand al bezig met de (periodieke) import van de elektrische laadpalen van Allegro?

De data van al hun palen is beschikbaar (voorwaarden onbekend):
https://www.allego.nl/wp-content/themes/Allego/ajax/oplaadpalen2.php

Een conversie script lijkt dan redelijk eenvoudig te maken zijn, omdat vrijwel alle relevante tags aanwezig zijn.

Zo’n import geeft wel het risico dat palen die al gemapt zijn dubbel in de database komen?

Antwoord gehad dat de API van Allego out-dated (geen updates na october 2017) is en ze momenteel eco-movement aangesloten zijn.

Deze maken gebruik van Open Charge Point Interface (OCPI) protocol voor hun exports https://www.eco-movement.com/api-out/ Zal hier de vraag uitzetten of het toegestaan is hun data te gebruiken voor imports.

Goed punt. Ben van plan in import een clausule op te nemen die controleert om bestaande (onbekende) palen en een merge voorstelt om dit soort duplicaten te voorkomen.

Rick, Goed dat je het hier bespreekt… Er zullen nog wel reacties komen. Bulkimport is aan regels gebonden en kun je niet zomaar uitvoeren.
Zie ook hier het draadje van de lantaarnpalen. https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=59371

Hallo,
Ik map veel in rotterdam en dus ook laadpalen. Ik ben al benaderd door de gemeente van rotterdam om te achterhalen wat mijn bron is, want zij willen wellicht zelf een import doen. Dus sommige gemeenten willen dit al doen. Dus misschien rekening mee houden als er een import komt vanuit onze kant.

Heb ik vorig jaar (2017-08-29) al gedaan. Hun reactie toen:

@eggie dank voor de link en de achtergrond informatie; ik ben groot voorstander van dit soort afstemming van tevoren. Een batch import is inderdaad een continue proces en moet van te voren goed uitgedokterd worden.

De voorgestelde dataset is niet bruikbaar voor dit doel omdat updates op deze set na 31 Oktober 2017 gestopt zijn.

@arvdk Zou de markt een jaar later volwassener zijn?

Wat is de status van (automatisch) importeren van laadpalen? Ik kwam er eentje van Fastned tegen die al naar 300 kW is geüpgrade en waar er enkele zijn bijgeplaatst maar in OSM nog als 50 kW staat met twee palen.
Bij source staat Fastned(OCPI), dus die lijkt ook via OCPI geïmporteerd te zijn, maar er vindt geen update op plaats?
Ik heb geen reactie van de maker van de node gekregen.

Handmatig updaten als je ze tegenkomt?

Ik vind dit wel een goed idee. Ik merk alleen dat Google maps ook een hele zooi laadpalen op de kaart heeft staan, inclusief allemaal privé laadpalen of laad boxes. Dit moet bij OSM uiteraard even goed gescheiden worden.

Als ik dit zo lees, wordt een import van laadpalen 'm dus (nog) niet, maar kunnen we wel de data van Allegro gebruiken ter referentie (corrigeer me als ik dit fout heb!!).

De link in het eerste bericht werkt (voor mij) niet. Waar kan ik deze gegevens wel bekijken?

Op de disclaimerpagina van Allegro staat hetvolgende vermeld:

Vrij vertaald:
De door Allego B.V. op en via deze website aangeboden informatie kan voor eigen gebruik worden afgedrukt of gedownload. Het is echter ten strengste verboden om deze informatie openbaar te maken, te kopiëren of te verspreiden of enige andere actie te ondernemen die in strijd is met de intellectuele eigendomsrechten van Allego B.V.

Dat maakt het wel lastig voor ons om gegevens van de laadpalen in te vullen. Als ik het me goed herinner, las ik in een ander topic dat de overheid laadpaalgegevens openbaar wil gaan maken zodat gebruikers de kosten kunnen vergelijken. Klopt dat en zo ja, is dat iets waar wij iets aan gaan hebben?

Ik heb ook gekeken naar de mogelijkheden om laadpalen te importeren. Ik heb zelf de site https://www.laadpaalnodig.nl gevonden. Dit is een samenwerking van gemeentes in zuid-holland om meer laadpalen te plaatsen. Ze lijken een database te hebben met de locaties van veel laadpalen, ook een aantal die nog niet in OSM staan.

Het lijkt me ook goed om nog een keer met eco-movement contact te hebben voor een completere database. Is daar voor het laatst contact mee geweest in 2017?

Ik heb gestoeid met allerlei mogelijke imports vanuit brondatabases. Gebruiksrecht is vaak een hinderpaal; echt open data bestaat bijna niet. Als je bijvoorbeeld vrij mag gebruiken maar alleen met naamsvermelding, dan kan het al niet want je kan de naamsvermelding niet garanderen.

Het is IMO alleen zinvol als initiële import, als er nog weinig tot geen elementen van dat type in OSM staan. Dat is bijna nooit het geval. Je hebt het dan over een update, die voor elk element eerst moet vaststellen of het er al instaat en met welke kenmerken, en alleen als dat niet het geval is, dan toevoegen.

Bij het vergelijken is een heel basaal probleem dat de locatie zelden precies genoeg is, je gaat dus een afstandstolerantie moeten toepassen, waarbij je missers beide kanten op krijgt.

Na het updaten/toevoegen zal je elk element daarom handmatig moeten controleren, dubbele verwijderen, tags controleren/verbeteren, de positie op OSM-standaard brengen, en je bron nog een keer nalopen om te kijken welke je gemist hebt.

Bij elke volgende versie van de database zal je dat telkens moeten herhalen. Daarbij komt in dit geval dat laadpalen een zeer snel veranderend onderwerp is, qua plaatsingen, verplaatsingen en verwijderingen.

Dus tenzij je software kan schrijven die dit vergelijkproces verregaand kan ondersteunen, denk ik dat het onbegonnen werk is.
Je zou om te beginnen kunnen denken aan een tool die twee versies van het importbestand vergelijkt zodat je alleen de toegevoegde en verwijderde records overhebt, en die dan handmatig nalopen en verwijderen/toevoegen.

Verder een tool die het databestand vergelijkt met OSM en per record aangeeft of het waarschijnlijk al in OSM staat, en of het waarschijnlijk nieuw is, of de geolocatie van bestaande punten klopt, en welke tags er aangepast of toegevoegd zouden moeten worden (verschillenlijst).
Helemaal mooi zou dan zijn als je bij elk gevonden verschil kan aangeven “doe maar” of “nee, moet handmatig”.

Bedankt voor je input, Peter. Een volledige import is inderdaad vrij lastig en het is het waarschijnlijk niet waard. Het zou wel handig zijn om de database ter referentie te kunnen gebruiken om de OSM database te kunnen aanvullen. Ik wil ook best een paar scriptjes schrijven om het verwerken van de data wat makkelijker te maken.

Maar ja dan moeten ze het wel beschikbaar stellen onder de juiste licensie.

Ik heb een paar keer bronbestanden gebruikt om te weten waar eea zich bevindt, om vervolgens punt voor punt te bevestigen (via andere viewers en survey) wat het is en waar het staat, en zonodig op basis van die waarneming toevoegen/aanpassen. Dat bevestigen was dan ook hard nodig, want sommige punten werden tot wel 200m verkeerd gepositioneerd. Denk aan TOPpen, Stolpersteine, ondergrondse afvalcontainers, informatieborden, dat soort spul.

Ik weet niet wat ze voor locatie met laadpalen meegeven, of misschien alleen adressen…

Als jij dat soort scripts kan schrijven ben je goud waard, want onderhoud van dynamische data uit databronnen is heel erg nuttig en op dit moment houdt dat dingen tegen die anders gemakkelijk zouden kunnen. Wij hebben bijvoorbeeld toestemming voor het gebruiken van databestanden met alle wandelknooppunten en knooppuntverbindingen in Nederland, maar in de praktijk kunnen we daar niks mee. Want automatisch omzetten lukt zowizo niet, en handmatig alles iedere keer langslopen is ook onmogelijk: ruim 30.000 knooppunten en ruim 40.000 knooppuntverbindingen, allemaal zonder unieke identifier! Dus alleen al het achterhalen van de verschillen tussen twee leveringen zou enorm helpen.

Wat is dat nu voor een terminologie? “electrische laadpalen” - zijn er misschien ook laadpalen op gas, of op vliegenzwammen of zo? “autolaadpalen” zou dan nog eerder kunnen.

Ik heb nog geen ervaring met dat soort scripts schrijven, maar het lijkt me leuk om een poging te doen! Ik wil wel kijken naar de wandelknooppunten. Zou je hier meer info over willen sturen?

Ja, Waterstof en Aardgas bijvoorbeeld.