OpenStreetMap Forum

The Free Wiki World Map

You are not logged in.

#1 2018-07-05 22:18:21

IIVQ
Member
Registered: 2014-11-12

Niet-meer-bestaande spoorlijnen

Ik kom er achter dat kort geleden in Noord-Holland allerlei al lang opgebroken spoor- en tramlijnen op OSM gezet zijn.
Bijvoorbeeld de stoomtram Alkmaar-Schagen (zie alle edits in deze changeset)
ook een Decauville-baan (smalspoor-industrielijntje, opgebroken in 1935)
De Stoomtramlijn Alkmaar-Bergen-Bergen aan Zee, beeindigd in 1955
Stoomtram Alkmaar-Egmond beeindigd in 1934.
Paardentram Alkmaar, beeindigd 1929.

Het meeste staat op railway=razed.

Nou vind ik dat een rare tag: Het idee van razed is dat er geen bewijzen meer zichtbaar zijn, en dan zouden we het DUS niet op OSM moeten taggen.

Sommige delen zijn met een goed oog wellicht nog wel herkenbaar, maar anderen niet. Bijvoorbeeld hier zal de gehele route door het emplacement, moderne woningbouw en een nieuw aangelegde weg niets meer herkenbaar zijn.
Bovendien heeft Alkmaarder sommige delen als embankment=yes getagd. Dat rendert niet op OSM-carto, maar wel op bijv Osmand ("more details" aanzetten). Je krigjt dan een embankement dat dwars door huizen en water gaat. Dat klopt dus sowieso niet.

Hoewel ik graag een kaart van alle oude spoorlijnen van Nederland zie, is mijn idee is dat als er in het veld niets meer van te zien is, dan niet intekenen.

Ik heb wel de oude lijn Tourmiere-Le Vigan ingetekend, maar die is op veel plaatsen nog zeer duidelijk herkenbaar, soms op korte stukken niet meer, daar heb ik een way met alleen railway=razed gemaakt om de relatie continue te maken (al zie ik dat nu iemand grote delen van deze route als fietspad getagd heeft, met als commentaar "Ancienne Ligne Le Vigan Tournemire — ce n'est pas encore une piste cyclable" grrr).

Wat vinden jullie?

#2 2018-07-05 22:23:22

phicoh
Member
Registered: 2013-04-11

Re: Niet-meer-bestaande spoorlijnen

IIVQ wrote:

Het meeste staat op railway=razed.

Als ik het bij het editen tegen zou komen, dan zou ik commentaar zetten op de changeset en diegene een bericht sturen en het na een week of zo weggooien.

#3 2018-07-05 23:14:03

Kogacarlo
Member
From: Venlo noord-zuid
Registered: 2010-08-11

IIVQ wrote:

Wat vinden jullie?

Een embankment dwars door huizen is niet zo handig, dat zou ik melden bij Alkmaarder.
Maar de rest zou ik laten staan.

#4 2018-07-10 09:14:05

IIVQ
Member
Registered: 2014-11-12

Ik heb Alkmaarder een PM gestuurd.

Board footer