Fietsknooppunten en kaart

Hallo, al een tijd geleden zijn de fietsknooppunten landelijk aangepast, echter op OSM nog steeds niet.
wordt daar al aan gewerkt en is er zicht op wanneer dat klaar is?

Ook de gebruikte kaart is niet meer uptodate

Misschien is er al een topic over en heb ik die niet gezien(gevonden)
groetjes van Erik uit Hellendoorn.

Erik, je kan je vraag liever stellen in het users: Netherlands gedeelte van het forum. Of anders op forum.gps.nl bij “GPS Helpdesk - Software en Kaarten” / “Kaarten, waypointbestanden en Points of Interest, Google Earth”

Erik, preferably ask your question in the users: Netherlands part of this forum. Or else on forum.gps.nl at “GPS Helpdesk - Software en Kaarten” / “Kaarten, waypointbestanden en Points of Interest, Google Earth”

Welkom Erik.
Ja, er zijn een aantal mappers die zich bezig houden met fietsroutes. Zie oa hier: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=25240&p=4
Knooppuntroutes worden nooit landelijk in een keer aangepast, gaat altijd per regio. Kan best zijn dat in jouw regio de boel op de schop is gegaan en dat er geen mappers zijn die dat hebben bijgehouden, dus dan kan dat een hele tijd duren voordat het up to date is. We kunnen dus nooit zeggen wannner dat klaar is, het netwerk zelf is immers ook nooit af. Je kan je steentje daarbij bijdragen, bijv. door notes op de osm.org kaart te zetten of hier op het forum jouw nagefietste routes te droppen. Welke kaart bedoel je met ‘de gebruikte kaart’?

Ik ben elke dag bezig met het fietsknooppuntnetwerk op OSM en ik heb niet de indruk dat OSM grootschalig achter loopt. Hier en daar kan er een route fout zijn, een knooppunt missen, maar voor het grote geheel is OSM gewoon bij.
Je spreekt ook in algemeenheden en daar kan ik niet zoveel mee.
Als je nu concreet aangeeft, waar je routes mist of waar routes anders lopen, dan wordt het wat duidelijker.
Je komt uit Hellendoorn, geef je aan. Ik kom daar regelmatig en ik heb niet gezien dat daar routes veranderd zijn, maar mogelijk is het zeker, de Regio Twente is voortdurend in beweging. Laatst nog bij Haarle de route 02-16 aangepast.

Verder zeg je de gebruikte kaart.
Ik ken vele kaarten en ik weet niet welke kaart je bedoeld.
De fietskaart van OSM zelf, die je in de standaard OSM kaart, kunt kiezen bij lagen, loopt meestal achter, nu ook.
Er is, geloof ik, ook nog een andere fietskaart, iets van cyclemap.nl , maar is - dacht ik - dood
Open Fietsmap is bij, ik heb even gekeken er staat een download klaar van 23-06-2018

En dan is er het onvolprezen Waymarked Trails, die is exact bij. https://cycling.waymarkedtrails.org/#?map=15!52.3679!6.4575
Als je op Waymarked Trails wilt kijken en dan kunt aangeven wat je nog mist, dan zou dat heel fijn zijn.

En dan nog een punt, je zegt landelijk gewijzigd, maar het fietsknooppuntennetwerk is verdeeld in heel veel netwerken, die autonoom werken.
Wel zijn er vorig jaar een aantal grote acties geweest, Veluwe, Salland en Twente hebben toen grote wijzigingen gehad

Welkom nl1ede,

Inderdaad is het vermoedelijk de fietskaart van waypoint die je aangeeft.
Toch is het lastig oordelen op de tekst die je ons op dit moment hebt gegeven, ik ga er dan ook gemakshalve vanuit dat je reageert in dit topic.

Een kleine uitleg van onze kant is misschien verhelderend.
OpenStreetMap is in eerste instantie niets dan een hele grote database.
Met deze data kunnen kaartmakers een kaart maken die danwel routeert, of alleen de kaart laat zien.
Daarnaast zijn er ook kaarten die je kunt installeren op een GPS toestel die een afgeleide zijn van OpenStreetMap data.

Waypoint heeft een eigen kaart, die gebruik maakt van OpenStreetMap data.
Deze kaart zou kunnen achterlopen, als niet een nieuwere versie wordt gemaakt met de actuele data in de database.

https://planner.gps.nl/fietsroutenetwerk.html

Een aantal voorbeelden:
Kaarten niet routeerbaar die gebruik maken van OSM data:
Historic Map
(een) Openbaar vervoer kaart
Open Poi Map
Bestwelsnel.nl
Er zijn er nog veeeel meer.

Routeerbare kaarten die gebruik maken van OpenStreetMap data:
OSRM
Kurviger
Maar er zijn er nog veel meer.

Downloadbare kaarten gebasseerd op OpenStreetMap data:
OpenFietsMap
Generic Routable
OpenMTBMap
Ook hier zijn nog vele varianten.

Alle bovenstaande kaarten zijn gemaakt door iemand die daar tijd en energie in stopt.
Als de energie ophoudt, of de frequentie om de data voor de kaart te verversen, zal deze niet meer actueel zijn.

De OSM data blijft zich verversen, toch zullen er altijd gebieden zijn waar minder “mappers” actief zijn.

Hopelijk ben je zo een beetje bijgepraat over hoe OpenStreetMap werkt.

We wachten je reactie hierop even af.

De Waypointkaart heeft lange tijd stil gelegen door ziekte van één van de mensen achter de kaart.
Maar als ik zo even een quick scan doe, lijkt hij inmiddels bij te zijn. Ik zie dat allerlei wijzigingen van Salland, Veluwe en Twente verwerkt zijn.
De Waypointkaart maakt wel gebruik van OSM als achtergrond, maar de routes komen niet uit OSM, althans niet direct.

Hoe het momenteel is, weet ik niet.
Maar oorspronkelijk is de Waypoint kaart gebaseerd op tracks, ingetekend door Jan Kelder en de verdere techniek erachter werd dan verzorgd door JavaWa