Openfietskaart rendert geen highway=path ?

Uit de talkpagina van de wandelwiki https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:WikiProject_Nederland_Wandelroutes :

Ff gekeken, het lijkt erop dat dit nog steeds zo is. Nou heb ik zelf ervaring met het zoeken van uitdagende fietsroutes (zoveel mogelijk precies op de grens fietsen, daar leer je veel van!), en ik heb daaarbij heel veel paden gereden zonder nadere aanduiding (dus niet voorbehouden aan voetgangers) die met dikke banden gewoon fietsbaar zijn. Het had zeker gescheeld als ik daarover had kunnen routeren of handmatig plannen!
Nu haalde ik heel vaak een wandelkaart erbij, wandelverbinding inplannen en dan maar gokken of je er inderdaad mag rijden. Meestal was dat geen probleem, maar soms wel, bonnen hebben we niet gehad maar wel “officiële” warschuwingen en boze mensen met kuitenhappende honden.

Aangezien een path in principe niet verboden is voor fietsen en zeker met het huidige materiaal meestal goed befietsbaar, zou ik me willen aansluiten bij het verzoek om paths op de fietskaart te renderen. Is dat mogelijk, haalbaar, planbaar?

Bij voorbaat dank!

Dat zou mogelijk zijn als iemand die kaart zou bijhouden wat niet het geval is, dus als je je geroepen voelt zou je dat zelf moeten doen.

Gewoon maar mijn mening. Het lijkt me handig als een fietskaart zonder nadere kwalificatie alleen paden toont die met een gewone stadfiets te fietsen zijn. Anders krijg je een hoop ellende met mensen die de kaart gebruiken om route uit te zetten en dan helemaal vastlopen in de modder, of rul zand.

Als je een kaart wil hebben voor uitdaagend fietsen, noem dat dat een MTB kaart of zo. Dan verschuift ook de prioriteit van lekker glad asfalt voor een stadsfiets naar een smal onverhard pad door het bos.

Het beste zou denk ik zijn om af te spreken welke tags aangeven dat een pad wel geschikt is voor een stadsfiets. Tracktype=grade1 is natuurlijk te doen voor een stadfiets, maar hoe zit het met grade2 of grade3?

Dan kan een fietskaart paden tonen die geschikt zijn voor een stadsfiets en een mtb kaart paden die juist niet geschikt zijn.

Ik raad je aan om een eigen typ-file in elkaar te sleutelen zodat onverharde wegen en paden beter zichtbaar zijn. Het graden van paden is lastig en in de praktijk zie je dat zelfs de surface tags van onverharde paden niet kloppen of ontbreken.

Maar het grootse probleem is dat een pad of onverharde weg (twee sporen) bijna automatisch als voetpad wordt getagd. Het is dus zoeken naar paden waar je mag fietsen, de kaart kan helpen maar meer ook niet.

Ja, dan houdt het op. Openwandelkaart is dood, wist ik, maar ik had de indruk dat openfietskaart wel bijgehouden werd. Zo zie je maar.

Als het klopt dat de afspraak is dat bospaden zonder rijbeperkingen als path getagd worden, dan hoor je ze in ieder geval te zien op een fietskaart. Of je er automatisch over laat routeren, dat misschien niet, dat zou je instelbaar willen hebben in je routeerprofiel. Als de tagging niet klopt houdt het altijd op, maar als het met juiste tag zichtbaar en routeerbaar is, dan is er een hele goede reden om het goed te taggen.

Ik zie trouwens dat waymarkedtrails (fietstab) en opencyclemap de paden wel laten zien. Ik ga het erbijzetten in de wandelwiki.

Er is maar 1 openfietsmap

De verwarring is dat er 2 fietskaarten zijn, één die niet (meer) wordt onderhouden en één die perfect werkt in Basecamp, Garmin apparaten en bijvoorbeeld OSMAND.

De werkende is:
http://www.openfietsmap.nl/
complimenten voor degene die deze kaart onderhoud en wekelijks updates verricht.
(Ik zal geen namen noemen, maar de persoon die deze kaart onderhoudt heeft in dit draadje gereageerd)

De niet (meer) onderhouden kaart:
http://openfietskaart.nl/

Ah op die manier. Dank voor de uitleg.
Blijft de vraag of path op de openfietsmap gerenderd wordt.

Yep… en elke zaterdag een update

Komende zaterdag niet, ben ff fietse, groetjes vanaf de Azoren, zeer mooie paden hier :sunglasses:

Oke…veel plezier :slight_smile:

Dank, allen. Ik heb de vraag op de wandelwiki https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tal … ndelroutes beantwoord, weliswaar vele jaren te laat maar toch. Open eindje afgesloten.

Heb je toevallig al een azorenhoog gezien?
Ze schijnen daar voor te komen.
Veel plezier! :sunglasses: