[Solved] POI liefst een punt (hulpdiensten en ziekenhuizen)

Hoi,

Edit
Ik heb een grote schoonmaak actie van mijn telefoon en Osmand gedaan en het werkt nu wel gewoon. Helaas kan ik niet reproduceren waar het probleem zat. Nieuwe kaart, favorieten opgeschoond, render.xml opnieuw laten maken, etc. Ik maakte dus van een mug een Olifant, sorry.

Door de manier van taggen kunnen een hoop apps belangrijke gebouwen niet vinden. Volgens OSM is het taggen van gebouwen goed maar het werkt in de praktijk niet. Kunnen we hier iets aan doen? Misschien wereldwijd de aanpak veranderen zodat alle apps die POI’s snappen alle getagde POI’s kunnen vinden?

Osmand zou moeten werken maar bij mij niet (ik zoek naar het probleem)
Magic Earth, Offline Maps, haalt info van internet
Mapfactor heeft issues volgens het web

Test het maar eens met je eigen apparaat. Zoek op POI categorieën (school, hulpdiensten, toren, etc) en bedenk dat een overeenkomstige naam wel gevonden wordt maar niet als icoontje op de kaart kan komen te staan zoals een zitbankje of brievenbus.
Einde edit

Uit tests bleek:
Een tag die als doel heeft een interessepunt te zijn moet ook op een punt staan en niet op een shape of lijn. Alleen wanneer je een punt zet of een punt gebruikt kan navigatie software het punt gebruiken als POI. Tags op steigers, gebouwen etc. zie je wel op de kaart wanneer daar de ruimte voor is binnen het vlak maar navigatie-systemen zien dat niet als POI. Zoek je een ziekenhuis en de tag staat op een gebouw… Jammerrrrr. Let er op dat er een icoontje verschijnt in het punt, anders werkt het nog niet.

Taggen op een polygoon is leuk om iets een naam te geven op de kaart maar verder niet!

Dan moeten ze maar leren omgaan met SOI’s, shape of interest.

Grapje neem ik aan? Steeds meer mensen gebruiken OSM gebaseerde navigatie, ook op vakantie. Toch fijn als je dan kan vinden wat je zoekt. Je zal maar doodziek of gewond zijn.

Sorry, maar ik vindt dat je toch een beetje verantwoordelijkheid hebt wanneer je kaarten maakt die door echte mensen gebruikt worden.

De database wordt door heel veel verschillende gebruikers gebruikt. De verantwoordelijkheid van de mapper is in mijn ogen enkel om de data waarheidsgetrouw en correct toe te voegen. POI’s op buildings outlines is volgens de wiki (voorbeeld: school) gewoon correct, en wordt redelijk vaak toegepast. Of de eindgebruiker die informatie begrijpt… is dat dat het probleem van de mapper?
edit: typo, voorbeeld

Ik weet niet anders dan dat POI een (adres)punt is, maar je ziet idd nog heel regelmatig dat “ze” van een gebouw of gebied een POI maken. Ik verander dat dan ook consequent.

Heb je nog wat meer informatie over die ‘tests’? Zoals:

  • Wanneer uitgevoerd?
  • Door wie uitgevoerd?
  • Welke software? Met welke instellingen?
  • Door welk apparaat?
  • Met welke testgegevens?

Ik heb net op mijn Samsung G. S4 de app ‘Magic Earth’ gedraaid, en daar de Basisschool (Openbaar) Nieuw Brugvliet opgezocht. Ik krijg gewoon resultaat. Mijn ‘test’ spreekt dus je bewering tegen… Zie screenshot:

Een blik over de grens leert dat de halve wereld zo is gemapt. Daarnaast is het de bedoeling dat de grootste eenheid wordt gemapt en dat is meestal geen poi.

Ja dan werkt het omdat basisschool in de naam zit. Maar zou je op school zoeken of de POI’s in beeld willen hebben werkt het niet. Wanneer ik zoek op zwembad in Leeuwarden vindt ik wel ‘Sporthal en zwembad kalverdijkje’ maar ‘De Blauwe golf’ niet.

Een goed getagde POI werkt los van de naam. Getagde gebouwen werken alleen op naam en dan heeft het geen zin om er een categorie aan te hangen, en die is juist zo handig voor het POI systeem. Je krijgt nl een icoontje wat je kan kiezen voor de navigatie.

Ik gebruik Osmand voor de duidelijkheid maar volgens mij maakt het niets uit wat je gebruikt. Ik wil de test ook wel herhalen met andere apps.

Net Magic earth getest en die vind de zwembaden ook niet. Het ROC friesland ook niet maar de basisscholen ertegenover die goed getagd zijn wel.

Dat zijn dus al twee apps. Wat ik kan zien is dat parkeerplaatsen wel een vlak kunnen zijn, misschien zijn er meer dingen die een vlak kunnen zijn maar test het gerust uit.

Ok, misschien heb ik wel iets ontdekt wat verder nog niet zo is opgevallen. Maar draai het eens om, map je voor de eindgebruiker of gewoon om servers vol te stampen met data? Een kaart is om op te navigeren, zo is OSM ooit begonnen, voor iedereen en zou dus voor iedereen begrijpelijk moeten zijn. Maar dat is mijn mening. En hoeveel moeite is het om POI punten te maken of te laten staan?

Wellicht een beetje dubbelop omdat we ook al via privéberichten contact hebben, maar voor de volledigheid:

Als een POI als terrein ingetekend wordt, wat bij scholen en ziekenhuizen bij uitstek geschikt is omdat het vaak grotere terreinen zijn, dan is het een fout om deze dubbel te taggen zowel op een node als op het terrein. Editor JOSM geeft je ook een waarschuwing hierover als dit gebeurt.

In principe moet routingsoftware die gebruik maakt van OSM gewoon om kunnen gaan met een gebied of gebouw als POI. Dat is zo fundamenteel aan hoe OpenStreetMap werkt, dat daar niet mee omgaan een best serieuze bug is in die software. In Nederland zijn zo’n beetje de helft van de ziekenhuizen als terrein (amenity=hospital) getagged, wat de wiki ook aanraadt.

Heb je ook een linkje naar de bug report bij Osmand?

Dit zijn trouwens twee van de bovengenoemde terreinen door mij ingetekend:

Een ROC
Medisch Centrum Leeuwarden

Beiden zouden gewoon vindbaar moeten zijn in alle relevante applicaties, als ROC Friesland College en Medisch Centrum Leeuwarden, en natuurlijk als college en hospital.

Lenzwerf heeft bij dat ziekenhuis nu uit voorzorg een extra node geplaats (‘MCL Leeuwarden’ [sic]) vanuit het oogpunt van de bug die hij beschrijft.

De Blauwe Golf is getagged als leisure=water_park. Misschien zoekt je applicatie alleen naar leisure=sports_centre met sport =swimming, want ook dat zwembad bij het Kalverdijkje is alleen als gebouw getagged. Het naaktstrand is wel (alleen) een node trouwens.

Ok, ik ben bang dat dit op de moeilijke manier opgelost moet worden.

Osmand, Magic Earth, Offline Maps, Mapfactor en de OSM-kaart in basecamp hebben allemaal een probleem. Ik snap dat je niet op alle bugs van navigatie software in kan springen maar ik denk dat het te maken heeft met hoe navigatie software ooit ontwikkeld is en dat OSM daar op dit vlak niet op aansluit. Tja en wie veranderd dan? Wat is de snelste, eenvoudigste oplossing voor iedereen?

Ik snap dat we dit hier niet zo even hier oplossen, het is wereldwijd maar negeren lijkt mij ook wat simpel.

Help!
https://github.com/osmandapp/Osmand/issues/1951

http://forum.mapfactor.com/discussion/7148/poi-bug-with-park/p1

Op naam vind je het wel maar het gaat juist om de categorien

Een import tool zou wonderen doen.

Ik ben ook wel benieuwd naar de test. Internationale eenheid van tagging is natuurlijk wel een basisvereiste voor software die over de grens werkt.

Puntje voor de tagging list?

Hmm, het is gelukt je probleem te reproduceren, zelfs als ik op naam zoek. Het lukt me alleen met zwembaden, scholen geven geen probleem. Bijvoorbeeld zwembad, getagd op een way die als building=* en als leisure=swimming_pool en name=*. Test uitgevoerd zoals eerder beschreven. Ook ‘wat is er in de buurt’ vindt 'm niet.
edit: of deze way met alleen name en swimming_pool tag. Vindt hij ook niet.

Dat is misschien geen goed voorbeeld, omdat die niet correct is getagged.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:leisure=swimming%20pool?uselang=en

Het zou dus dit moeten zijn:


leisure=sports_centre
sport=swimming

Terecht opgemerkt. De way waar ik naar verwijs in de edit bij dezelfde post is wel correct getagd, en daar gebeurt hetzelfde.