Verbouwing van het busstation in Tilburg en busroutes

https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.56053/5.08120&layers=N

Ik wou het busstation in Tilburg bijwerken door alle wegen daar weg te halen omdat alles nu opgebroken is. Ik zie echter dat er relaties zijn van de oude busroutes. De bussen rijden nu langs een tijdelijke halte aan de noordkant van het spoor. De nieuwe halte komt er anders uit te zien en krijgt een andere indeling, maar de oude routes komen wel terug.

Mijn vraag is of ik de hele halte gewoon kan verwijderen? Haal ik daarmee de relaties ook weg, of alles toch maar laten staan zoals de situatie eerst was?

Er lopen daar 32 busroutes. Die zullen door het weghalen van het busstation beschadigd worden. Anderzijds moeten die routes vroeg of laat toch aangepast worden aan de nieuwe situatie. Dat is onvermijdelijk. Als ik een stuk of 4 routes per dag aanpas ben ik er dus ongeveer een maand mee bezig. En dat moet volgend jaar ook weer gedaan worden.
Dus wat mij betreft mag je het oude busstation van de kaart verwijderen.

Wellicht zijn er meerdere mappers die kunnen assisteren ?
Dan begin ik met lijn 1 en 2.

Heb de halte en alle wegen daar nu verwijderd. JOSM geeft wel aan dat ik daarmee 45 relations met buslijnen heb aangepast.

Oke,

lijn 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 131, 132, 136 zijn omgelegd.

Help wel even wat mee, begin aan de andere kant (lijnen nummers 300 en hoger).

Aangepast: lijnen 801, 327, 301 en 300.
Opgeheven (en nu verwijderd): lijn 302
Ontbrekend in OSM (dus niet aangepast): lijnen 636, 601 en 328

Meerdere lijnen hebben nog onvolkomenheden in de routes buiten Tilburg (bv. gewijzigde route), heb ik nu genegeerd.

Ga vanavond later verder met 143, 142, 141, 140.

Buslijnen 140 t/m 143 klaar.

Zo te zien nu alleen nog lijn 1 (St. Elisabeth naar v.Kalmthout) en de 450’s van De Lijn.

Lijn 1 ? Daar was ik toch mee begonnen? Zeker iets fout gegaan bij het uploaden van de wijziging.
Hij is nu in ieder geval wel aangepast.

Volgende keer even andersom doen.

Als je de weg nog niet verwijderd hebt kan je de weg (in JOSM) selecteren.

Vervolgens één van de relaties de nieuwe route geven, en dat venster openhouden.
Als je dan een volgende relatie met ongeveer dezelfde routeopbouw voor dat deel (vanuit dezelfde richting en eindhalte op het station) kopieert dan kan je dat zo vanuit het ene naar het andere schermpje kopiëren.
Het is een k-klus, maar op die manier kan je binnen een uur toch echt wel 45 relaties omzetten.

Ik heb dat ook gedaan toen ik laatst het Amstelstation omzette naar de nieuwe plek.

Dat klopt, maar het verwijderen van het oude busstation staat die werkmethode niet in de weg.
Het gaat immers om het invoegen van de nieuwe route. De oude route moet sowieso uit de relatie worden verwijderd. Door het verwijderen van het oude busstation zijn alle routes in een keer voor een deel aangepast en is ook duidelijk waar de nieuwe route moet worden ingevoegd.
Overigens leveren 7 haltes en 4 richtingen dus 28 varianten op. Dus zo groot is de tijdwinst dan niet.

Alle bus lijnen in Tilburg zijn nu omgeleid naar het busstation aan de N-zijde van het spoor.

@HenkL, bedankt voor de assistentie.