N359 afslag winsum in de war

Ik was onderweg naar een eigenaardige note en had afslag Winsum moeten pakken maar mijn navigatie vond dat ik een U turn onder het viaduct kon maken en via de andere afrit naar Winsum moest. Ik gebruik Osmand en de kaart is van 1 april, ik neem aan dat de kaart iets voor die datum van OSM is geplukt.
Het leek op de kaart alsof de afslag aan de noordkant niet aansloot op de hoofdweg.

Het lijkt er op dat het objecttype ‘afslag van snelweg’ gebruikt is terwijl de andere afslagen van dezelfde weg objectype ‘overig’ als ‘knoop’ hebben. Ik heb niet de kennis om dit goed op te lossen maar het is wel een ding. Afslag missen betekend nogal wat omrijden.

Kan iemand met wat meer kennis kijken?

https://www.openstreetmap.org/note/1378304#map=17/53.14959/5.64301&layers=N

Groeten, Lennert

Ik heb e.e.a. uitgetest, maar kan de fout niet eens forceren. Zowel in www.openstreetmap.org als in garmin mapsource met de generic routable new werkt het gewoon. Toch iets van Osmand een hapering? In de OSM zit niet een fout of onderbreking. Daar heb ik ook nog naar gekeken.
Wie weet komt er nog een Osmand kenner voorbij.

Op de kaart zijn alle wegen netjes met elkaar verbonden.
Er zijn echter geen afslagbeperkingen aangebracht.
Omdat het geen twee gescheiden rijbanen zijn, is dat bij de afrit en ook bij de oprit wel noodzakelijk.

Zonder afslagbeperkingen kun je dus de oprit oprijden en daarna in de verkeerde richting verder rijden, als dat een kortere weg zou zijn.

Ok, bedankt! Ik ga het in Osmand zien na te bouwen en evt. daar op github melden. Ik zet het vinkje weer op groen.

Viermaal no_left_turn aangebracht. Daarmee zou het probleem moeten zijn opgelost.

Het is idd een Osmand ding. Ik heb ook basecamp getest en idd klopt alles maar in Osmand krijg ik dus

Ik hoop dat het plaatje te zien is.
In ieder geval wanneer ik Osmand een afslag eerder laat nemen gaat het prima. Ik blijf vermoeden dat het de motorway tag van het knooppunt is. Een motorway is volgens de definitie volgens mij gescheiden rijbanen maar de hoofdweg is dat niet. Ik zou graag de tag veranderen en over een tijdje kijken of dat het probleem is maar wil niets slopen. Kan dat? Of leg ik het niet goed uit. Excuus voor mijn Noob zijn.

Ik blijf nog even zoeken hoe het op andere plekken zit want in de 5 jaar Osmand gebruiken ben ik zo’n gevaarlijke aanwijzing nog niet tegengekomen.

Dank voor de hulp tot zo ver,
Lennert

Sorry, was aan het typen. Ik ga even kijken wanneer de kaarten voor Osmand geupdate worden en zet de wekker. Dan controleer ik het weer.

Bedankt!

De clou zit hem erin dat de weg in OSM zonder afslagbeperking verbonden is met de afritten en de opritten.
Dat betekent dat ik de oprit op kan rijden (= eenrichtingsverkeer) en aan het einde van de oprit kan ik kiezen: linksaf of rechtsaf.
Linksaf wordt IRL verboden door de dubbele doorgetrokken middenstreep.
Door het ontbreken van de afslagbeperking is het in OSM dus wel mogelijk om linksaf te gaan.

Zouden het gescheiden rijbanen zijn geweest dan was er ook in OSM geen probleem geweest. Dan zouden er twee eenrichtingswegen op elkaar aansluiten en zou linksaf (tegen het eenrichtingsverkeer in) sowieso niet mogelijk zijn.

Ik snap het, bedankt. Ik herinner mij dat ik ooit op de N48 of N348 door Osmand via de op en afrit werd gestuurd. Bij afslag Ommen Centrum zie ik dan de tag ‘alleen rechtdoor’ en verderop afslag Ommen de combi ‘niet links’ en ‘alleen rechtdoor’. Wat is nu de juiste manier? Mij lijkt ‘niet linksaf’ voldoende en is ‘alleen rechtdoor’ bedoeld voor die kleine weggetjes die een autoweg kruisen maar waar geen oprit is. Alleen rechts lijkt mij voor linksrijdende landen.

Begrijp ik het nu goed? Ik denk dat ik binnenkort Osmand eens loslaat op wat N-wegen met wat mij betreft gekke afslagbeperkingen en kijk wat er gebeurt.

Tja en dan maakt osmand er dus dit van. Het is helder: No Left turn!

Maar dan doet de rotonde daar ook gek. Maar dat lijkt een glitch die niet te reproduceren is.

Dank je! Ik heb net OSMAND getest, was wat in de war. Met je opmerking over “onder het viaduct een u-turn maken”. Maar als ik een route vanuit het westen naar Winsum plan (en deze keer de Winsum in Friesland) dan gaat hij dus ook in de flip.

De snapshots van kaarten zijn altijd gemaakt op de 1e van de maand om middernacht (ik neem aan UTC) en komen een paar dagen later beschikbaar, voor Nederland vaak rond de 5e. Dus bij deze moeten we wachten tot 5 juni voor het op OSMand goed werkt.

Overigens werkt ook Graphhopper niet met “live” data, getuige deze routebeschrijving

Goeie tip die graphhopper. Die doet dus precies wat Osmand doet. Heel misschien was de aanpassing net op tijd om 5 Mei uit te komen, we gaan het zien.

Op de afslag Ommen-centrum staat een beperking “niet links afslaan” met maar 1 lid.
Dat is natuurlijk onjuist: de leden “from” en “to” zijn toch echt noodzakelijk.

Met maar 1 lid in de relatie gebeurt er het volgende: vanuit het Zuiden aangekomen op de splitsing mag je niet naar links, dus ga je rechts de afrit op !
(Zo fijn die logische reactie van een computer :smiley: )

Dat hangt er van af hoe het op de kaart is ingetekend.
Als de oprit en de afrit op dezelfde node samenkomen is er in feite sprake van een viersprong en dus moeten er twee beperkingen zijn:
1 Van de hoofdweg niet linksaf naar de afrit en
2 Van de oprit allen rechtdoor naar de hoofdweg (of eigenlijk dus alleen rechtsaf naar de hoofdweg)

Als de oprit en de afrit op twee verschillende nodes aansluiten moet er ook 2 beperkingen zijn:
1 Van de hoofdweg niet linksaf naar de afrit en
2 Van de oprit niet linksaf naar de hoofdweg. (kan eventueel ook vervangen worden door alleen rechtdoor naar de hoofdweg)

De beperkingen bij Ommen zijn nu gecorrigeerd. Maar dat merken we dus pas rond/na 5 juni.

Eenrichtingsverkeer zorgt ervoor dat de oprit niet vanaf de hoofdbaan gekozen wordt. Dus eigenlijk (mits de rijrichting klopt) is no left niet nodig op de hoofdbaan behalve bij een afrit aan de andere kant.
Hij is wel nodig aan het eind van de oprit.

In de praktijk zet je de node toch op ‘noleft’ en de relatie op via en pas wanneer je een stuk over meerdere nodes een restrictie moet geven kies je voor ‘from’ en ‘to’. Snap ik he nu een beetje?

Nee, je zet niets op de node.
Je maakt een relatie aan met tenminste drie leden
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:restriction