Navigatie problemen met Komoot

Ik kom regelmatig rare dingen tegen in routes die ik maak met Komoot. Stukken fietspad die niet met “Road Cycling” (racefiets) in routes opgenomen worden. Soms geeft route dan een belachelijke omleiding aan. Vaak is het ook handmatig aan te passen door een waypoint toe te voegen.

In het verleden zelfs meegemaakt dat een fietspad niet te plannen was als fietsroute, alleen als wandelroute.

Voorbeeld:

Automatisch geplande route met Komoot

Na toevoegen waypoint

Ik heb hier tijdje terug contact gehad met Komoot support. Zij verwijzen me naar OSM, omdat hun routeplanning geheel afhankelijk is van OSM.

Hoe hiermee om te gaan? Zijn er anderen die hier ook tegenaan lopen?

Welkom op dit forum Chantal. Heb geen ervaring met Komoot, maar als ik naar die weg kijk https://www.openstreetmap.org/way/143240336 zie ik geen fouten op OSM. Mijn OFM routeert daar gewoon goed. Er staat ook railway=abandoned op, misschien reageert die app daarom zo raar? Zal dus echt wel een fout zijn van Komoot, beetje makkelijk van hun om de boel af te schuiven op OSM.

Ik had al eerder contact met Chantal hierover en haar naar het forum verwezen. Zou het te maken hebben met de instelling Road Cycling? Bij andere instelling routeert Komoot immers wel over dat fietspad. In Duitsland wordt er met wielergroepen immers op de rijbaan gereden en niet op het fietspad. … en is dit gewoon de instelling voor racefietsers met een voorkeur voor de rijbaan? 'k heb even gekeken in Komoot, maar daar moet ik eerst een account aanvragen om in het forum te kijken.

Bicycle=yes staat gewoon op dat stukje weg.
Denk ook dat dit ligt aan de routing engine van Komoot. Ik bedoel, die routing engine staat helemaal los van OSM (lijkt mij). Als die routing engine in sommige gevallen niet helemaal juist routeert dan ligt dat volgens mij niet aan OSM, maar eerder aan hun routing engine die bepaalde tags misschien verkeerd interpreteert.
Dat is volgens mij net zoiets als een papieren kaart kopen, zelf verkeerd rijden/fietsen, en dan de kaart de schuld geven :laughing:.

“Road Cycling” is niet per definitie rijden in een groep. :wink:

Eerder ging het bij de Harmsenbrug (aansluiting N57/N15) helemaal verkeerd. Komoot: “I have found the problem - the bridge is partly movable, and we cannot currently route via movable bridges. Our team is working on that particular routing issue however, and I hope it should work soon!” Dat lijkt inmiddels verholpen en werkt alles normaal.

In bovenstaand voorbeeld is het op te lossen door correctie in route te maken, ik vraag me alleen af waarom op dat stukje juist wel op normale fiets en mountainbike gereden mag worden (volgens Komoot) terwijl het een geasfalteerd fietspad is, waar alle soorten fietsen mogen rijden.

Aanvullend.

Hier jouw opmerking:

https://www.openstreetmap.org/way/453134005#map=19/51.82432/4.25148

Hier zie je een stuk met paving_stones, straatstenen tegels.

https://www.mapillary.com/map/im/jlC52ow7jLSosEsTGTGk6A

Je hebt er bicycle=yes op gezet. Dat zal niet het effect geven.
Zie wel dat tagging daar nog verbetering behoeft, rechter trambaan is ook asphalt, G12a.

Routestyle
“Road Cycling” (racefiets)

Een specifieke style voor racefietsen.
Het lijkt er op dat er routekeuze gemaakt wordt op basis van de surface.
asphalt is gladder en sneller, als de snelheid bij routering een hogere waarde heeft, dan is een omweg sneller en wordt daar voor gekozen.

Ook zie je dat residential roads een asphalt tag hebben, wellicht geeft dat al een snellere tijd waarde in de berekening.

De keuze tussen snelste route en kortste en al die varianten er tussen.

Die extra waypoint is dwingend, ligt korter bij.

Ze zouden dus in de berekening, wanneer er maar een klein stukje paving_stones op een cyclwway zou zitten dit moeten compenseren in hun berekening.

Of hun voor ingestelde waardes bij de verschillende wegen met tagging verschillen, zijn te ruim of te krap.
De afstand is een bepalende factor waar ergens een omslagpunt zit, welk route wordt geprojecteerd.

Dit zag ik ook bij gates in, waar een negatieve tijd aan toe wordt gekend in een ander programma. Ergens krijg je het omslagpunt dat ze je laten omrijden.

Het is een komoot probleem.

Even terug op de trambaan, het beslissingskruispunt.

https://www.mapillary.com/map/im/7Wj4s9L2Ws7bXKeD9Ohoig
Als deze situatie goed zou zijn ingetekend (2015 situatie ) met paving-stones en G11 en use_sidepath
Dan was het waarschijnlijk wel goed gegaan, blijft wel dat de methodiek nog niet correct genoeg is.

Schijnbaar heeft een cycleway zonder een surface een ander waarde dan een cyclway met surface=paving_stones.

Wat zou smoothness dan voor effect hebben?

smoothness=good

Mag op een surface=paving_stones , tegelpad, 30x30, smoothness=good staan?

Persoonlijk geef ik een ieder tegelpad smoothness=intermediate.

Zelfs als het er helemaal strak bij ligt, dan nog als je er met een racefiets met 8 bar in de banden overheen gaat is het niet prettig.

Op dit moment reduceer ik mijn eigen garmin kaarten bij smoothness=intermediate de snelheid tot wandeltempo.

In praktische zin, maakt zo’n stukje van tientallen meters intermediate natuurlijk niet echt veel uit. Als om bad gaat of lager, dan wordt het waarschijnlijk afstappen, dus dat wil je liever niet in een route.

Probleem met smoothness is een beetje hoe strikt je wil zijn. In een gebied met een mix van asfalt en tegels/steen is smoothness good en intermediate een handig onderscheidt waar je wel en niet wil fietsen.

Maar als je het strikt neemt en je kan met een racefiets over die tegelpaden fietsen zonder een ongeluk te krijgen dan zou het eigenlijk allemaal good moeten worden.

Nu kan je wel weer excellent gaan gebruiken, maar een geoefende inline skater kan ook wel over tegelpaden skaten. Dus dan wordt alles excellent en is de tag nutteloos.

Dus mijn interpretatie is nu of het prettig is of niet. (Niet prettig beschouw ik als ‘damage’)

De gewenste en snelste route is dus oversteken. Komoot stuurt je hier dus rechtsaf over de tegels. Overigens zitten op het hele traject Trambaan, tussen Hellevoetsluis en Spijkenisse, meerdere van dit soort punten en drempels. Daar gaat de route planning wel goed.

Waar de fietsers rijden, is de Beeldsweg. Ik zie dat deze nu op asphalt staat, dat zou dus paving_stones moeten zijn als ik het goed begrijp?

Zie onderkant foto, dat is ook een klein stukje paving_stones, zo staat het hier niet goed en ook op het fietspad, al met al zijn kleine stukjes wel of niet getagd bepalend voor specifieke routestyles.

Je kan JOSM gebruiken en BGT omtrek gericht transparant laag, daar zie je vaak waar een overgang van surface is.
Dat zie je hier, waar asphalt op houd.

Hier is juist de surface op het fietspad niet getagd en daarom neem komoot een andere beslissing (voor jouw ongewenst).
Dat op andere plaatsen wel goed gaat heeft meer te maken met dat er geen betere alternatief is (methodiek berekening), waardoor daar wel gekozen wordt voor de door jouw gewenste route