Surveyen van 60 km-zones

Ik heb afgelopen weekend wat met de auto rondgetourd tussen Maasbommel en het land van Appeltern.
Hier zijn van heel veel wegen de maxspeeds nog niet gemapt.

Ik heb het idee dat grofweg het hele gebied ten zuiden van de N322 en ten westen van de N329 (en noord van de Maas) 60 km-zone is, met uitzondering van de dorpen, die vaak 30 en soms 50 zijn.

A) maakt er iemand gebruik van de zone:maxspeed tags? Is dat nuttig?
B) In hoeverre kan ik er van uit gaan dat als ik op een grote weg rij en alle zijwegen een zone-60-bord zie hebben, dat dan het hele gebied daarin als zone-60 kan taggen? Uiteraard weet ik dat dat niet klopt, er liggen immers dorpen niet. Dan een beetje op het oog eyeballen waar die dorpen liggen en dan geen maxspeed invullen (of 50/30 als dat op mapillary te zien is)?

Eigenlijk gaat dezelfde vraag op voor binnensteden van Amsterdam, Almere of Den Helder. Hoe gaan jullie daar mee om?

In Amsterdam klopt het best wel aardig (veel wegen zijn 30, 50, of 70) . Maar ik gebruik het niet tijdens het rijden, dus ik heb geen idee hoe vaak het niet klopt.

Zone 60 is een gemeente aangelegenheid. Dus de ene gemeente kan zone 60 instellen, maar de buurman niet.
Een aantal jaren geleden speelde dat nog heel erg in Overijssel. Ik heb wat weggetjes afgefietst op zoek naar de gemeentegrens.
Inmiddels is Overijssel vrijwel geheel zone 60, alleen Almelo, Wierden (onverharde wegen), Borne en Hengelo hebben nog 80 gebiedjes
Je kunt op de sites van de gemeentes kijken of je iets over zone 60 vindt. Dan heb je al een leidraad.
Zone 60 houdt normaliter op bij de bebouwde komgrens, dus bij de blauwe borden.
Verder kan het zijn, dat de gemeente bepaalde wegen zo belangrijk vindt, dat die toch 80 km/h blijven. Dus je kunt niet blind varen op de zone borden. Een beetje dezelfde situatie als bij zone 30, daar kunnen woonerven in verstopt zijn; er vanuit gaande dat je zone 30 mbv de 50 wegen afgekaderd hebt.
Ook komt het voor dat de onverharde wegen niet in zone 60 zijn opgenomen. Rond Rijssen en Enter is dat het geval.
Voorbeelden van 80 wegen binnen zone 60 zijn:

  • Tussen Daarle en Daarlerveen de Groeneweg
  • Zuid van Bathmen: Koersenweg en Marsdijk en Baarhorsterweg, beide tot aan de op- en afritten van de A1
    Provinciale en Rijkswegen doen normaliter niet mee met zone 60. Maar ook daar zijn uitzonderingen op. Bijv. de N339 tussen Epse en Harfsen zit in zone 60. Daarentegen de N826 tussen Laren en Zutphen weer niet. Die heeft A01-60 borden en de zijwegen A01-60-ZB

Een mapper uit Hengelo gebruikt deze tag

source:maxspeed=NL:zone60

Maar daar heeft de JOSM validator moeite mee en ik wordt helemaal flauw van die meldingen, dus ik gebruik die tag niet.

En verder klopt het dat hele lappen OSM nog geen snelheden hebben.

Een leuk voorbeeld van een valkuil bij het surveyen van zone 60, is het 80 gebiedje van de gemeente Zutphen, ten noorden van Vorden. Dat is inmiddels weer een stukje verkleind, maar nog steeds liggen daar een paar 80 km/h wegen. Oa de Oude Borculoseweg en de Warkenseweg. Dat soort gebiedjes wordt dan ook om de zoveel tijd weer door een mapper op 60 gezet. https://www.openstreetmap.org/#map=17/52.13755/6.29126&layers=N
De Gemeente Deventer had tot in 2017 ook zo’n gebied, dat is gelukkig nu zone 60, maar met uitzonderingen. Maar ook daar ging een paar keer een ijverige mapper de fout in.

Ik neem telkens een andere route totdat ik overal ben geweest. Als ik het slechts kan vermoeden dan kan de kaartlezer dat ook en dan heeft invullen geen meerwaarde.

Dat is vooral in het oosten van het land zo. In het westen zijn het vooral de waterschappen die de wegen buiten de bebouwde kom beheren en overal 60 km zone van hebben gemaakt. Uitzondering zijn vaak enkel de grotere doorgaande (N)wegen van provincie of rijk en zelden wegen die de waterschap zelf beheren.

Maakt het uit als die snelheidsbeperking een zonaal gegeven is of niet?
Zelf werk ik normaal met de ‘gewone’ maxspeed = * tags…

Ik gebruik dan deze om even te checken of de boel goed staat: https://overpass-turbo.eu/s/yjX

Dat hangt af van hoe je er naar kijkt. Voor de snelheid maakt het niets uit.
Echter bij een zonale snelheid heeft de weg in de meeste gevallen geen snelheidsborden en bij een niet zonale snelheid wel. Een bord geldt immers maar tot de eerst volgende zijweg.
Als je dus wilt controleren kan het wel van belang zijn.
Bij een niet zonale snelheid moeten er snelheidsborden staan.

Voor het vermelden van maxspeed=* maakt dat niet uit, de maxspeed tag je sowieso in de key maxspeed :slight_smile:

De *zone:maxspeed *is een aanvulling die je eventueel kan doen om de bron van de snelheidslimiet explciiet te maken, wat verhelderend is voor andere mappers en datagebruikers

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:zone:maxspeed

In Horst aan de Maas zijn de 60 en 80 km wegen in het nieuwe bestemmingsplan opgenomen.
Alleen een paar verbindingswegen tussen dorpen (waar een fietspad langs ligt) zijn nog 80 km. De rest is allemaal 60 km.