Route klopt niet helemaal

Ik maak routes met basecamp van garmin omdat die de fietspaden kent.
Asl ik die route in mijn Sony telefoon zet en ik route begin te rijden dan wil de route steeds iedere zijstraat in om weer om te keren.
Of als er een klein pleintje is wordt er aan gegeven dat ik over het pleintje een rondje moet maken om dan weer verder te gaan.
Dit is misschien een verkeerde instelling in de OSMAND + versie 2.8.2 of zit er een bugje in de software.
Dit probleem doet zich ook voor als ik zonder een route in te voeren maar gewoon een adres in te voeren.
Wie weet toevallig wat hier aan de hand is en een oplossing weet want het is toch irritant.

Groet Johan

Kun je op osm.org een locatie link, met het stukje dat verkeerd gaat, geven?

Met osm.org heb ik nog nooit gewerkt ik ben er wel inmiddels mee bezig geweest maar kom er niet uit hoe dit werkt.
Om een route te plannen zou ik niet weten hoe je moet doen ik zie ook niets om een routepunt toe te voegen.

osm.org is gewoon de kaart. Kun je daar op aangeven op welke locatie je die foute route krijgt?
Het lijkt mij een probleem met basecamp te zijn. Heeft basecamp de OSM kaart als dataset of heeft die een andere dataset? Als dat laatste, dan is het niet vreemd dat je gekke routes krijgt.

Ik kan niet vinden hoe ik tussenpunten erin kan plaatsen bij basecamp is dit heel simpel bij osm denk ik niet of kan niet.
Ik ga me verdiepen in de osm.org en hoop dat dit de oplossing is maar toch bedankt voor de info.

osm.org is niet de oplossing voor jouw probleem maar kan ons helpen om te zoeken waar het probleem ligt. osm.org is niet de vervanger van basecamp om je routepunten op te zetten maar is om op de kaart aan te geven waar jij die vreemde route krijgt.

Zoals de anderen stellen:
basecamp is een ROUTEPLANNER
openstreetmap is een DATABASE, die via openstreetmap.org als kaart wordt weergegeven.

De functionaliteit die je zoekt is er niet, maar het probleem wat je hebt via basecamp (die geloof ik steunt op de OSM data), zit wellicht in de onderliggende data. Vandaar dat ze vragen om via openstreetmap.org even rechts te klikken, van het stukje wat het probleem geeft de info op te vragen.

Je zal zien dat elke ‘way’ of ‘node’ een nummer heeft - als je die hier kan weergeven, kunnen ze even uitpluizen waar het fout gaat.

Basecamp is een programma gemaakt door Garmin voor Garmin gebruikers. Routeplanning is maar een deel van het verhaal.
In Basecamp kun je kaarten laden, Garmin ziet het liefst dat dat kaarten van Garmin zijn, maar anderen kunnen ook zolang ze maar Garmins praten. OFM is zo’n kaart.

Ik begrijp dat je de route in Basecamp maakt, en dan overbrengt naar de OSMAND app in je telefoon. Hoe zet je dat over?
“Basecamp kent de fietspaden”: waar haalt Basecamp zijn gegevens over fietspaden vandaan?

Je kan OSM als kaart onder je planning leggen, maar dat betekent niet automatisch dat Basecamp dan OSM voor het plannen gebruikt.

Ik weet niet hoe mijn route in osm.org te zetten en ik heb ook geprobeerd om een route te maken in osm.org maar daar kan ik alleen maar een beginpunt en een eindpunt in zetten maar een tussenpunt kent de kaart niet dus moet ik wel basecamp gebruiken.
Ik wil zelf een route kunnen maken met tussenpunten die ik zelf kan bepalen en niet osm.org

Ik heb veel afgezocht naar een goede fietsroute planner voor op de pc maar die vind ik niet wel fietsroutepunten maar die moet ik niet hebben omdat ik zelf de tussenpunten wil bepalen en niet osm

Basecamp kan wel voor garmin zijn maar is wel het enige programma die fietspaden kent en geschikt is voor de pc en gpx routes maakt.
Als U een programma weet die de fietspaden kent en op de pc werkt dus niet via internet dan hou ik me aanbevolen en ook tussenpunten kent.
En ander programma zoals itn converter kent ook geen fietspaden.
Als osm zelf een programma had voor de pc had ik dit allang in gebruik maar helaas.

Ik zet die routes over gewoon met een usb kabeltje in de map tracks.
Maar welk programma werkt wel goed met osm dan kan ik dat gebruiken.
En waar basecamp de gegevens van de fietspaden vandaan haalt weet ik zo ook niet maar dat maakt toch verder niet uit als ik de fietspaden maar kan gebruiken.

Johan… Basecamp is het programma van Garmin waar je verschillende kaarten in kunt laden. Basecamp kan pas iets met fietspaden als er een kaart op de achtergrond draait.
Welke kaart heb je dan op de achtergrond? De openfietsmap? www.openfietsmap.nl
Daar staan alle knooppuntroutes en LF routes op.
Met trucjes kun je vervolgens kiezen voor meer de fietspaden, kortste weg, fietsroutes. Zie instellingen openfietsmap.

Misschien zijn de op OSM gebaseerde fietsrouteplanners op www.naviki.org of www.cycle.travel een optie? Ik gebruik de laatste tijd wel cycle.travel.

Ik heb Generic Routable (new style) in basecamp draaien ik was dat vergeten te vermelden.

Ja dat kan wel maar ik gebruik liever een planner die op de pc is geinstalleerd met die planners op internet moet je altijd internet verbinding hebben en ik wil de laptop wel eens meenemen en als je dan in de bossen bent kan je dus helemaal niets.

‘Generic Routabe (new style)’ is de kaart die Garmin Basecamp gebruikt. Dit is een OpenStreetMap kaart, die waarschijnlijk van garmin.openstreetmap.nl vandaan komt → dat maak ik hieruit op
Laten we het even van begin tot eind op een rijtje zetten (zodat ik het kan volgen, want dit topic vind ik nu al een enorme berg van verschillende info worden :P).

Oké, zodat ik even alles op een rijtje heb:

  1. Je gebruikt Garmin Basecamp om routes te maken.

  2. Deze routes zet je op je Sony telefoon.

  3. De routes worden door OSMAND gelezen en gevolgd.

  4. OSMAND geeft tijdens het volgen van routes én het navigeren zonder routes, maar met ingetypt adres, soms vreemde aanwijzingen aan.

Klopt?

Om alles even helder te hebben, als iets niet helder is moet je het zeggen, dan probeer ik het duidelijker te maken:

  • Garmin Basecamp heeft een kaart nodig om te werken. Dit kan een OpenStreetMap kaart zijn van garmin.openstreetmap.nl of een kaart van Garmin zelf zijn. De kaart die je downloadt van garmin.openstreetmap.nl is exact dezelfde kaart als op www.openstreetmap.org (ook wel als osm.org afgekort) maar dan in een formaat die Garmin Basecamp kan lezen en gebruiken.

  • www.openstreetmap.org of osm.org (wat beide dus exact dezelfde websites zijn) hebben geen routeplanner waar je zelf tussenpunten kan invullen.

  • www.openstreetmap.org of osm.org (wat beide dus exact dezelfde websites zijn) zijn alleen kaarten. Zie het als een papieren kaart in de winkel.
    Zie het zo: een papieren kaart kan zelf niets, jij als gebruiker van die kaart moet zelf beslissen waar je langs wilt. De kaart geeft alleen de informatie die je mogelijk nodig zou kunnen hebben. Dit is met OpenStreetMap en Garmin Basecamp precies hetzelfde: OpenStreetMap is die papieren kaart, Basecamp ben jij.
    Garmin Basecamp (jij) gebruikt de kaarten van www.garmin.openstreetmap.nl (de papieren kaart) om routes mee te maken.
    Als de kaart die op dat moment in Garmin Basecamp staat geen fietspaden bevat, dan kan Garmin Basecamp geen fietsroutes maken, omdat hij dus geen info heeft over waar wel en waar geen fietspaden lopen. Het is dus niet www.openstreetmap.org, maar Garmin Basecamp die de routes maakt. OpenstreetMap is alleen de kaart waar Garmin Basecamp de benodige informatie voor het maken van routes vandaan kan halen.
    Garmin Basecamp kan routes maken omdat hij dus de kaart kan lezen. Als je als persoon de kaart niet kan lezen omdat de legenda in een vreemde taal is geschreven kan je er niks mee. Daarom moet de kaart van www.openstreetmap.org dus in de juiste ‘taal’ worden gezet zodat Garmin Basecamp het kan lezen. En dat is precies wat www.garmin.openstreetmap.nl doet, die zet de kaart van www.openstreetmap.org in de juiste ‘taal’ voor Garmin Basecamp.

Even kijken… Laten we bij het begin beginnen.

Ervan uitgaande van dit topic ga ik ervan uit dat je de kaart die Basecamp gebruikt van garmin.openstreetmap.nl downloadt.
Klopt?

Als het goed is moet die kaart dus onder ‘Kaarten’ in Basecamp staan. Zie de afbeelding hieronder. Zoals je kan zien heb ik alleen de basiskaart ‘Wereldkaart’ in Basecamp staan, want er staat verder niks onder of boven.

De routes maak je in Basecamp. Doe je dat met deze knop?

Vervolgens zet je de routes dus op je Sony telefoon.

OSMAND geeft dus vreemde aanwijzingen in de volgende gevallen:

  • Bij routes die gemaakt zijn in Garmin Basecamp

  • Bij het navigeren door een adres in te vullen

Ik heb het idee dat het probleem bij OSMAND zit, omdat niet alleen de routes uit Basecamp dus vreemd doen, maar ook het navigeren door een adres in te vullen (wat helemaal niks met Garmin Basecamp te maken heeft) het niet juist doet.

Sinds wanneer heb je dit probleem met OSMAND? Sinds je de app geüpdatet heb? Of na iets anders misschien, nieuwe kaart gedownload in OSMAND, of kwam het zomaar ineens?

Groeten,
SubieLibero

Dit probleem heb ik dus zolang ik osmand plus heb en die is ook geregistreerd.
Of ik moet een andere navigatie app hebben die dus wel goed fuctioneerd of ik moet mijn geld terug vragen bij osm omdat het toch niet goed werkt.
Een andere app weet ik zo niet welke en of die dan fietspaden heeft.
Ik denk dat ik maar moet aanklooien met osmand plus en maar hopen dat er een keer een update komt zodat het probleem is opgelost.
Dus ik weet het niet meer.

Afhankelijk van wat je precies wil doen, maar als je de route wil fietsen die basecamp weergeeft, dan is het handig om die route in basecamp om te zetten naar een track en dan een android app te zoeken waarmee je een track kan fietsen.