GPS valt uit door fietspad op area (pedestrian) in Den Haag

Ik moest gisteren door een domme actie van Den Haag HS naar Den Haag CS fietsen. Dat aan mijn GPS gevraagd hoe te fietsen, maar toen ik van de Kalvermarkt naar de Fluwelenburgsingel wilde gaan, viel dus mijn GPS uit. Aangezien de rotonde’s al lang opgelost zijn, en dit trouwens ook niks met een rotonde te maken had, hooguit een scherpe bocht met mijn fiets vermoed ik dat het komt door dat hier wegen en area’s(pedestrian) aan elkaar geknoopt zijn.
Ligt mij ook bij dat iemand hier mee bezig was en/of het onbegonnen werk vond in Den Haag ?. Kan dat topic / reactie niet meer vinden vandaar de vraag? Of gaat iemand dat netter maken?

Het zou kunnen helpen als je het type van de GPS noemt, de geladen kaart en de routeringsopties.

Staat alles zo als in http://www.openfietsmap.nl vermeld?

Beste Martin,

Het gaat me er niet om dat mijn GPS een Montana 680T uitvalt, daar kan ik mee leven (en ik gebruik Openfietsmap) maar of het correct is dat het fietspad daar precies aan de pedestrian area is vastgeknoopt.

Tsja, je noemt het topic “GPS valt uit door fietspad op area (gesloten) in Den Haag” :slight_smile:

Als het goed is routeert een GPS niet over pedestrian area.

Je bedoelt waarschijnlijk de Fluwelen Burgwal?
Ik zie dat daar inderdaad de Kalvermarkt (highway) voor een deel aan de begrenzing van ped area Kalvermarkt en wederom Wijnhaven loopt.

Je zou de beide ped area’s kunnen losweken van de Kalvermarkt een nieuwe versie van OFM afwachten?

Misschien dat dat de oorzaak is? Hoe of het kan dat de GPS daar op uitvalt durf ik niet te zeggen.

Ik heb op het Lange Voorhout pedestrian areas aan voetpaden vastgemaakt, want ik had hier gehoord dat dat moest en het is volgens de wiki. Een pedestrian area moet je beschouwen als een way, geen echte area.

Maar als je van HS naar CS gaat in den haag, dan kom je niet over het Lange Voorhout, of je GPS moet er wel heel erg een potje van maken!

Het punt wat je noemt is niet recent gewijzigd, en het ziet er korrekt uit. Als je router daarover zou vallen heeft MI de router een probleem. Maar zou er ook een andere oorzaak kunnen zijn? GPS verloren, batterij leeg of zo?

Wat betekent het als een GPS “uitvalt”, behalve dat je de satellieten kwijtraaakt door urban canyoning?

Volgens mij vallen sommige Garmin modellen soms willekeurig uit als er een openstreetmapkaart op staat of meer doordat de routesoftware het niet meer aankan denk ik. Dan moet 'ie volgens mij opnieuw opstarten. Waarschijnlijk kan de routesoftware van Garmin de vele weggetjes en details soms niet handelen oid, of die touchscreendingetjes hebben te weinig rekenkracht, ik weet het niet.

De Garmin GPSmap 62s (gewoon met knoppen dus) is bij mij in ieder geval nog nooit uitgevallen. Die werkt echt perfect op OSM kaarten.

Ja die garmin heb ik ook.

Martin, inderdaad is mijn topic titel niet zo handig geweest, dat krijg je ervan als je (ik dus) snel wat wil posten.

En Peter ik heb het niet over het Lange Voorhout gehad. Ik wilde eigenlijk alleen maar weten of dat ‘rommeltje’ daar kon leiden tot uitval. Zoals ik al zei vind ik dat geen probleem. Zet gewoon weer de GPS aan.
Ooit had ik zelf in JOSM een wandelrelatie ook aan een area vastgemaakt. Maar dat ging ook niet lekker , toen heb ik maar een straat over de area getrokken en daar de relatie opgezet.

Hans, met uitvallen bedoelde ik niet dat ik geen satelliet-ontvangst had, maar dat de GPS compleet uit ging toen ik de bocht van de Kalvermarkt naar de Fluwelenburgwal maakte. Op zich geen probleem, Den Haag CS vond ik toch wel.

En zoals wat Martin zegt vroeg ik me af of dat aan elkaar hoorde. Daarbij (nu komt er nog een ander bij de discussie, loopt er volgens mij dus ook nog een relatie LF11 over het fietspad en dus de area (trouwens ook nog fietsknproute 28-30)

Hier spelen twee verschillende zaken. Ten eerste je vraag of je een fietspad mag knopen aan een pedestrian area, het antwoord is ja, dat mag:
Zie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway=pedestrian

Ten tweede kan het gebeuren dat de garmins met name icm osm kaarten die met behulp van mkgmap software zijn gemaakt, crashen. Dit is helaas ook het geval met de ofm en de reden is niet altijd duidelijk. Mkgmap is experimentele software die niet door garmin wordt gemaakt laat staan ondersteund. Er kunnen fouten in de software zitten waardoor sommige Garmins crashen en andere modellen niet.
M.i heeft het weinig zin om de tagging op OSM te gaan aanpassen en zeker niet wegen losweken van pleinen om proberen dit op te lossen want dat is taggen voor de renderer. Gebruik een andere kaart of helemaal geen Garmin.

Dan laten we het zo, routeren ging tenslotte goed met de OFM en dat de Garmin uitviel, vond ik ook geen groot probleem zoals ik al zei. Was gewoon nieuwsgierig of dit er wat mee te maken kon hebben.
Losmaken lijkt me zelfs daar nog meer problemen op te leveren.

Ik zou de area’s beschouwen als spielerei. Je “moet” altijd complete netwerken maken van ways.

Zo begrijp ik de opzet:
Pedestrian area is voor renderen een area, voor routeren een rondgesloten way.
Daarom moet je routeerbare ways die eroverheen gaan, met nodes eraan vastmaken.
Een weg erlangs kan je er ook aan verbinden, zolang je de pedestrian way niet onderbreekt.

Maar wat nou als ik een route-relatie eroverheen/wil? Voor de zekerheid tekenen we er een dummy-pad overheen, aan weerszijden vastgemaakt.

Wat doet waymarkedtrails als je de pedestrian area gewoon onderdeel van de routerelatie maakt? Hm, toch eens uitproberen.

Waymarkedtrails heeft geen routering dus die doet er niets mee. De OFM routeert voor voetgangers langs de randen van de area want die ziet die als “highway”. Het probleem met de Garmin kán zijn dat hier meerdere highways op elkaar getekend zijn, je hebt er een pedestrian, de straat en de fietsroute. Soms blijkt dat teveel voor sommige Garmins en dan slaan de stoppen door. :rage:
Wat ook mogelijk is dat een externe bron (zendmast?) voor storing zorg dat het apparaat spontaan uitvalt. Fiets er nog eens langs zonder OFM in het apparaat, valt die dan ook uit?

Ik heb ook een 62s maar ik maak mijn eigen kaarten. Mijn 62s valt regelmatig uit. Het meest extreme wat ik mee gemaakt heb is dat ie tijdens het booten crashte. Dat was op een normale manier niet mee op te lossen.

Het crashen heeft weinig met de kwaliteit van de OSM data te maken. Als het in OSM fout zit, dan krijg je dat iets of niet of verkeert routeert. Crashen kan gebeuren op een willekeurige plek waar de kaart blijkbaar te raar of ingewikkeld is.

Merkwaardig overigens dat Garmin op hun website Garminconnect voor het kaartmateriaal aangeeft © Garmin Ltd. or its affiliates, terwijl daar toch duidelijk van OSM data gebruik gemaakt wordt!

Hoeft niet merkwaardig te zijn. Garmin maakt de kaarten niet met mkgmap maar met eigen programmatuur. Ik verwacht nog steeds Map Product Creator. Koopt wellicht osm-data hiervoor met bepaalde afspraken en geeft daar dan haar eigen copyright aan.

Mijn Oregon 650 viel ook zonder routeren vaak uit: bijvoorbeeld bij het maken van een waypoint of een foto.

Mocht het bij jou toch vaker gebeuren bij bepaalde situaties tijdens routeren, dan kan het voor het achterhalen van de oorzaak ook interessant zijn om het eens met een andere kaart te proberen.

Zelf gebruik ik naast OFM voor de fiets onderstaande OSM-Freizeitkarte voor andere vervoerswijzen.
Kaartbeeld lijkt sterk op OSM standaard carto en is heel goed te combineren met de hiking layer van ligfietser
(je hebt dan alleen het wandelnetwerk ipv wandel+fietsnetwerk door elkaar zoals bij OFM+hiking layer).
Wel veel minder vaak updates dan OFM.
http://freizeitkarte-osm.de/garmin/de/weitere-laender.html

En naast die Freizeitkarte gebruik ik zelf vrij vaak de (wekelijkse ververste) kaarten van velomap.org. Bevallen me goed, heeft alleen een wat nadrukkelijke rendering met richtingspijltjes > of < van éénrichtingsstraten.
Hij maakt alleen kaarten voor gebruik in Basecamp (en soortgelijke programma’s), en je moet dus mapinstall van Garmin gebruiken om ze op je SD-kaartje te zetten.
Maar alles went…

Maar toont wel relaties van het type route. In JOSM kan je daar een voetgangersgebied in opnemen maar dan zegt-ie dat de route onderbroken is. Das nie waar, maar ja. Ik heb er een ijzerenheinig toch geupload om te kijken hoe dat gerenderd zou worden. Ik hoopte op rendering langs de rand, tenslotte is dat gewoon een way. Maar na een dag was-ie nog niet doorgekomen, toen heb ik de changeset teruggedraaid. Als de refresh weer op op normale snelheid gaat zal ik het nog een keeer proberen.