muziekweg in Friesland

Hoi,

Misschien een stomme topic, hebben wij hier ook een tag voor?
https://nos.nl/artikel/2226557-friese-muziekweg-houdt-omwonenden-uit-de-slaap.html

traffic_calming=muziekweg ?

De Civic Musical Road in Lancaster (https://www.openstreetmap.org/way/222824329) is getagd met traffic_calming=rumble_strip.

Volgens het laatste nieuw worden de ribbeltjes verwijderd… want omwonenden worden er gek van…

haha, was net op het journaal :slight_smile:
Dus lijkt me niet nodig om te taggen.

En nu nog de verantwoordelijke malloot de kosten van aanleg en weer verwijderen uit eigen zak laten betalen!

Wat een verspilling van ons geld.

Zo rijd je in de Hoekse waard over “dichtregels” … met subsidie… highway=cycleway, surface=poetry

in Brabant al 2x keer een gesubsidieerd “Zangfietspad” tegengekomen… highway=cycleway , cycleway=singing_lane…

Dat Glowing in the Dark van Goghfietspad bij Nuenen vind ik nog wel wat hebben. highway=cycleway, surface=glowing_in_the_dark

Ik begon mij ook meteen af te vragen of zo’n muziekweg wel helpt om mensen 60 te laten rijden. Volgens het nieuws waren er ook al taxichauffeurs die er met 120 over gingen om het liedje met twee keer de gewone snelheid af te laten spelen. Tja, het lijkt mij dat ze er ook zo’n zwarte VW flitsbus, of een flitspaal, neer kunnen zetten. Als die er staat dan gaan automobilisten wel 60 rijden.

Of gewoon op de vriendelijke manier zo’n bord met een lachend en een boos kijkend smileytje. Die werkt bij mij wel altijd, moet ie het wel doen natuurlijk. Laatst deed 'ie het niet en stond 'ie de hele tijd op 31 km/h terwijl ik er met precies 30 op de teller (die een afwijking van 6 km/h heeft) langs reed. Of mensen moet zich gewoon aan de snelheid houden, dat is nog makkelijker.

Met dat laatste ben ik het hartgrondig eens. Helaas is de praktijk heel anders. Ik kan als fietser niet precies inschatten hoe hard 60 km/h is, maar bij de meeste automobilisten in zone 60, schat ik in dat ze over de 60 zitten.
In de krant stond dat afgelopen weekend op de Marlesedijk, een smalle zone 60 weg, een motorrijder geklokt was met 160 km/h! :rage: Daar zul je dan maar met een paar jonge kinderen, zwabber, zwabber, aan het fietsen zijn.

Ja vanuit een ontwerpers perspectief is dit een leuk project. In plaats van mensen te straffen en telkens met negatieve gevoelens iemand te benaderen over hun snelheid, beloon je ze gewoon met een leuk liedje. Iemands gedrag beïnvloeden met een beloning en positiviteit. Dat doen al de apps and Iphone ook. Zo hoort het ook.
Maar ja, bij ontwerpen van dingen heb je altijd graden van vrijheid. Dus je krijgt altijd mensen die er misbruik van gaan maken en dus 2x zo hard willen rijden om het liedje anders af te spelen :P. Bij een goed ontwerp hou je daar rekening mee en probeer je dat te voorkomen :wink:
Dus na een leuke liedje gewoon een dikke grote flitspaal neerzetten. Daar gaan die taxi rijders niet van lachen :stuck_out_tongue:

Dan liever een project dat zich vanuit de Friese gemeenschap zelf weet op te richten. :wink:

Net als bij de bomen is de vraag: per stuk mappen of niet? :laughing:

Kom maar op met de tag-suggesties!

… er zijn al mensen die hier achteruit rijden om te horen hoe het achterstevoren klinkt… :roll_eyes:

… edit… en zelfs tegen het verkeer in… Hoe klinkt het dan… ?

Niet zo moeilijk doen over die muziekweg. Als niemand ooit iets proberen zou zaten we nu nog in bomen bananen te eten. Sommige projecten mislukken nu eenmaal.

Dus als jouw teller 0 aan geeft rij je met 6 km/u achteruit?

Haha, nee, achteruit geeft hij niks weer. Die teller van mij begint pas te lopen als ik 10 km/h vooruit rijdt. Onder het streepje van de 10 km/h zit verder niet zo veel, behalve het piefje waar de naald op rust als je stil staat, dan staat 'ie op 0.

Maar goed weer on-topic.

Vreselijk, als jij, of je kinderen, dan aangereden worden door zo’n motor kan je het niet meer navertellen gok ik zo. Maar dan nog 160 km/h op een 60 km/h weg, het lijkt mij in de auto al eng (ook al haalt die van mij de 160 niet eens).

Dat is het zeker! Maar goed, volgens de nos hebben omwonenden er dus wel last van… Misschien was bijvoorbeeld de Afsluitdijk een betere plek geweest, maar daar komen dan wel weer heel veel auto’s langs ;).

Mee eens! Belonen werkt het beste. Ben ook voor van die lachende smileyborden, rijd je dertig en dan krijg je een groene :smiley: te zien.

Haha.

Ik wil dat wel meemaken, bananen bomen in nederland :wink: Misschien liep de leeuw en de zebra hier ook. :stuck_out_tongue:

Het is hier zeker warmer geweest. Een nadeel van hogere temperaturen is dat onder omstandigheden geen landijs bestaat waardoor de zeespiegel hoger is en Nederland sowieso niet bestaat, behalve wat zuidelijk van Sittard ligt.
Dus dan moet je daar naartoe om je bananenkwekerij te openen :slight_smile:

Als jullie maar niet allemaal naar mij vluchten (NAP+100 m)!

:slight_smile: :laughing: :laughing:

En zelfs internationale aandacht!
http://www.20min.ch/panorama/news/story/Diese-Strasse-singt-und-quaelt-damit-ihre-Anwohner-12238116

De muziekweg was ook bedoeld als verftest.

En nog eentje in Fryslân die vraagt om een nieuwe (surface) tag: een fietspad met deklaag van beton en kunststof.

Het is een beetje een dode topic, maar in de VS hebben ze het ook geprobeert:
https://www.youtube.com/watch?v=Ef93WmlEho0

Ook geen succes :stuck_out_tongue: