Hoe tag je een publieke klepstortkoker met betaling per zak?

Bij ons gooi je huisvuilzakken in een ondergrondse container via een klepstorter die je opent (=betaalt) met een dedicated smartcard die je periodiek moet opladen. De ondergrondse container zie je niet, dus ik tag alleen het stortklepding.

Ik heb er nu amenity=waste_disposal opstaan, al toont de wiki daarbij een bovengrondse container. Lijkt me goed genoeg, toch?

Voor de afvalpunten-kaart van de gemeente is het van belang om de toegangswijze/betaalwijze aan te geven. Hoe kan ik deze betaalwijze het beste aangeven?
De gemeentelijke afvalkaart geeft ook toegang/betaling voor andere afvalvoorzieningen zoals tuinafval en het aparte brengstation voor grof afval.

Vele andere gemeenten passen dit systeem ook toe, dus ik had gedacht dat er wel een afspraak voor zou zijn (quod non) of dat dit bij de algemene betaalmethoden zou staan (quod non).

Eerlijk gezegd zou ik dat ding niet eens op de kaart willen zetten.
Het is voor niemand bruikbare informatie.
Alleen aanwonenden die van de gemeente een pasje hebben gekregen, kunnen er gebruik van maken.
En daarbij hebben ze geen hulp nodig van OSM.

Iedereen in de gemeente Zuidplas kan die stortkokers gebruiken, maar ze staan niet overal. Waar ze staan is binnen de hele gemeente Zuidplas (Moerkapelle, Oud Verlaat, Zevenhuizen, Moordrecht en Nieuwerkerk aan de IJssel) wel degelijk relevante informatie. Dus niet alleen een straat met aanwonenden.
Blijft klein bier, maar er worden notabene prullebakken gemapt, dan kan dit er ook wel bij he.

Of je gemeente Zuidplas maakt een applicatie zoals bij ons in de regio is gedaan: https://avri.maps.arcgis.com/apps/PublicInformation/index.html?appid=9ace0685d1f740f486fd3fafbde9a458

Even terug naar de vraag:

Het is zichtbaar en behoorlijk permanent (er zitten routemarkers op…), heeft geografische verspreiding en functionele relevantie. Dus mapbaar.

Stel dat iemand dat erg graag wil doen, bijvoorbeeld om zo’n overzichtskaartje te kunnen maken maar dan zonder gemeente en arcgis en wél aktueel. Op de poi-map zeg maar. Hoe zou je de toegankelijkheid + betaling met zo’n gemeentelijke smart-“strippenkaart” kunnen aangeven? Of zijn daar geen tags voor?

Misschien authentication:membershipcard=yes?

In Nijmegen staan ook van die ondergrondse afval bakken, bij mij in een straal van 100mtr al een stuk of 6. In de hele gemeente een stuk of 1500 maar om al die bakken te mappen is wat ver gezocht. Heb ik nog niet eens de groenbakken vermeld bij de hoogbouw, 2 bakken per 30 adressen…

Geloof me, in mijn straatje is het een enorm object…

Als je je hele wijk helemaal gemapt hebt, dan ga je afval containers mappen. Tenminste, in mijn geval. Om met zo’n pasje vuil te kunnen storten, ik denk dat je misschien naar andere objecten moet kijken die dat ook hebben. Self-service tank stations, die hebben ook een pasje nodig. Of een parkeerplaats. Maar die hebben volgens mij niet zo’n pasje tag.
Ik denk dat deze pasje-containers nog iets te modern zijn voor OSM :wink: Maar daar komt snel verandering in denk ik.

Je kunt ook over je eigen grenzen heen kijken en na je “eigen” wijk aan de slag gaan met je woonplaats, regio of provincie.
Als ik zie hoeveel oude en foutieve AND-import er nog is, ligt er nog wel heel veel nuttig werk in OSM. Hoeveel mensen zullen OSM gaan gebruiken om de dichtstbijzijnde afvalbak of glasbak te vinden? Als ik toevallig in een wijk of straat aan de slag ben en ze staan er, dan tag ik ze wel even mee, maar om daar nu een apart project van te maken?
Zelf ben ik jaren geleden begonnen in mijn eigen wijk, door alle nieuwe bronnen en betere (satelliet/Mapillary) foto’s ben ik nog wel een paar jaar zoet om de regio hier op orde te krijgen en te houden.

Hey, ik map in heel veel gebieden, maar bij deze containers moet je het doen met lokale informatie. 2 wijken verder containers mappen lijkt me niet handig. Straks word je weer aangehouden als een vreemdeling in een wijk: :wink:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=60297

Je wordt hooguit staande gehouden, maar dat is ook maar een verhaal dat je “van horen zeggen” hebt. In de journalistiek passen ze daarom hoor en wederhoor toe, dat wordt op een forum een beetje lastig.

Zelf heb ik nog nooit iets dergelijks meegemaakt en ik rij best veel en al een tijdje (per auto en fiets) door de wijken met een camera in de auto en op de fiets.
Het kan natuurlijk zijn dat de politie of burgers in Venlo een stuk beter opletten, maar het kan ook een andere oorzaak hebben.

Dat vind jij maar ik vind het belachelijk.
In vrijwel iedere straat hier staan borden ATTENTIE BUURTPREVENTIE! Lijkt wel nazi-Duitsland of de DDR.

Het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat de wetgever daarvan vindt.

Die buurtpreventie gaat sowieso aan mij voorbij, sinds WhatsApp eigendom werd van Facebook, is die App van mijn devices verdwenen. Ik zou niet eens lid willen zijn van zo’n app, maar goed NL heeft genoeg oude wijven die maar al te graag overal iets verdachts in willen zien.

Misschien toch maar wat minder aandacht trekken of juist veel meer, want ook daarmee haal je argwaan weg bij mensen. Wanneer ik “gewoon” ga fotograferen, gedraag ik mij meestal als heer en meester, daarmee ben ik heel wat terreinen en gebouwen binnen gekomen, zonder toestemming van de rechthebbende en zonder dat er ook maar een haan naar kraaide.
Dat het jou lukt om twee keer in een half jaar politie op je dak te krijgen vind ik nogal knap. :laughing:

Dat is precies wat ik doe. Daarbij kom ik vanzelf op het toegangs- en betaalsysteem, wat op zich heel veel gebruikt wordt voor heel verschillende toepassingen. Dan zie ik de beschreen en gebruikte bestaande buitengewoon gedetailleerde betaalsysteem-tagging, dan vind ik het opvallend dat zo’n toepassingspas voor betalen+toegang er niet bijstaat. Telefoonkaarten. ov-kaarten en kredietkaarten wel, met merknamen en al…

Misschien zet ik er gewoon access=smartcard op, dat kan voor veel toepassingen gebruikt worden. En dan note=Afvalpas Zuidplas. Op die manier kan je ook belangrijker voorzieningen taggen.

Ik kwam ook de NS-poortjes-diskussie uit 2015 tegen. Is daar nog wat uit voortgekomen?

Je kunt die details zeker allemaal invoeren, maar wie zorgt er daarna voor het onderhoud?
Als de afvalpas straks een andere naam krijgt of de toegang veranderd/het inzamelpunt verwijderd of verplaatst wordt?

Dat is voor mij ook reden om alleen algemene inzamelpunten (glas-/kledingbakken e.d.) op te nemen. Dat heeft imo ook een meerwaarde, terwijl die lokale afvalputten meestal bij hoogbouw, toch alleen maar gebruikt worden en bedoeld zijn door en voor bewoners.
Persoonlijk zie ik dat hetzelfde als die parkeerplaatsjes achter hoogbouw of in woonwijken, die eigenlijk alleem maar gebruikt worden door bewoners. Daarover is volgens mij ook de consensus die niet te mappen.

Ze staan in heel Zuidplas, en alle inwoners van de hele gemeente krijgen zo’n pas. Zuidplas is 42.500 inwoners op 61,5 Km2, daarin 6 “woonkernen” en een hoop buitengebied, en alle huishoudens en bedrijven hebben die pas. De pas geeft toegang tot alle afvalpunten, van de kleine kokers in de straat, de containers bij de bedrijvenparken, tot de brengstations voor grof afval.

Andere gemeenten hebben hetzelfde systeem, maar met een andere geografische geldigheid en misschien andere regels bij de toepassing. Als die gemeentes samengaan kunnen ze zonder aanpassing aan de afvalpunten (vaste kokers, containers, slagbomen) elkaars kaarten gaan toelaten.

Dus het gaat niet alleen om bewoners van een flat of buurt die toegang krijgen tot een voorziening voor het gebouw. Niet vergelijkbaar.

Onderhoud? Net als bij de rest van OSM. Zitbankjes worden ook getagd, met kleur, het aantal zitplaatsen en de kijkrichting. Eenmaal gemapt en getagd verandert dit niet snel, ze leggen het niet aan voor een jaartje! Kleinere veranderingen: Als er mensen zijn die er belang aan hechten onderhouden ze het; anders niet maar dat maakt dan ook niet uit. Als de gemeente het handig vindt voor hun jaarlijkse afvalplattegrond, onderhouden zij het. Als het Platform Mooi Zuidplas het belangrijk vindt, onderhouden zij het. In mijn buurt doe ik het.

De naam van de pas zal dus ook niet snel veranderen. Maar doet hij dat wel, dan gaat het net als alle namen die veranderen: de oude naam leeft voort totdat iedereen en alles wat er gebruik van maakt uitgestorven is, en dan nog kan je het terugvinden (Hergebruikkaart Zuidplas, voorheen Afvalpas Zuidplas. Afvalpas Zuidplas, o ja dat is nu deel van Hergebruikkaart Zuid-Holland).

Maar goed, het blijft klein bier als het alleen om afval gaat. Punt voor tagging is ook dat er steeds meer van die systemen zijn, ook voor doelen als tanken en parkeren bij ketens van aangesloten voorzieningen. Toegang (en op de achtergrond betalen) met één smartcard. Lijkt me niet slecht om daar een taggingschema voor te hebben.

Vandaar access=smartcard: iedereen met de kaart mag erin. De naam van de kaart in een andere key. Of access:smartcard=X-park card.

Volgens https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:payment zou je eerder voor payment:zuidplas_card of zo moeten gaan.
Voorbeelden genoeg op https://taginfo.openstreetmap.org/search?q=payment

Alle voorbeelden zijn alleen betaalmiddelen. De hoofdfunktie op straat is toegang, betaling zit er alleen “aan de achterkant” aan vast en vind ik minder intressant.

Over de suggestie keycard: klonk aannemelijk dus ik heb wat rongegoegeld. Resultaat:
De keycard is ook in Engelstalige landen mn een vervanging van de sleutel, dus opent 1 bepaalde deur voor de houder.
De chipkaart met toegang+ een betaalsysteem voor algemene doeleinden heet ook in het Engels smartcard.

Voorbeelden: de OV-pas voor abonnementen, de Rijkspas voor alle werknemers in dienst van het Rijk, de Mobility-Mixx kaart.
Toepassingen genoeg, en het aantal neemt alleen maar toe.

Ik ga dus voor access:smartcard=, en ik zie wel of het aanslaat! Afvalpas Zuidplas heeft niet echt een hoge kans denk ik, maar pakweg de Museumkaart? Zou zomaar kunnen.