Woordt osmc:symbol tag line color niet gehonoreerd?

Het eerste lid van osmc:symbol in een relatie hoort de lijnkleur te geven. Maar ik zie bij Wayymatrkedtrails bij allerlei routes allerlei lijnkleuren staan, maar op de kaart zie ik die niet terug. Zij lijken alleen te kijken naar de network:-tag. De rest van de osmc:symbol tag wordt wel gehonoreerd. Is dat overal gebruikelijk, of is waymarkedtrails eigenwijs?

Onderaan de kaart van Waymarked trails staat een i Als je daarop klikt, krijg je diverse info oa deze pagina https://riding.waymarkedtrails.org/help/rendering/osmc
Zij negeren dus de kleur.

Ah dank! Die pagina had ik gemist.

De keuze van Waymarkedtrails om de routekleur te negeren in de rendering is begrijpelijk, gezien hun opzet waarbij ze alle netwerken (NWN, RWN, LWN) tegelijk laten zien in een eigen kleur.

Zouden ze ook de kleuren van de afzonderlijke LWN’s laten zien, dan kan je niet meer het onderscheid zien tussen een oranje LWN en een RWN of een blauwe LWN en een NWN.

Maar het is nog steeds zinvol om die info te taggen: bij het bekijken van de data weet je welke kleur je in het veld kan verwachten en andere renderers (zoals ikzelf) verwerken het wel, zoals dit lokale / statische kaartje
http://www.openkaart.net/wandel/lvww/#map=14/52.1257/4.5525&overlays=lwn

of deze via Overpass (actueel en plaatsonafhankelijk, maar wel langzaam en moety nog iets verzinnen op rendering van overlappende routes):
http://www.openkaart.net/wandel/lvww/#map=14/52.1257/4.5525&overlays=lwn

Hm. Ze zeggen wel wat ze niet doen, maar niet wat ze wel doen… kijken naar de network tag.
Dit is het volgens mij:

Label Kleur NL gebruik
iwn ROOD meerdere landen: GR’s, E’s
nwn BLAUW LAW’s landelijk, Wandelnet-streekpaden, paden door meerdere regio’s
rwn ORANJE Knooppuntnetwerken
lwn PAARS NS/ANWB-wandelingen,natuurrondjes, lokale rondjes/wandelingen
geen PAARS Lokaal pad of nog te taggen

En dan nog regels voor als dingen samenvallen, maar dat geloof ik allemaal wel.

Leuke kaartjes zo… maar taggen moet denk ik wel de feitelijke situatie weergeven, geen eigen voorkeur voor rendering. Toch? Een overeengekomen kleur gebaseerd op type route zou ook nog kunnen.
Dus de kleurtjes moeten dan in het veld bestaan, met gekleurde paaltjes of zo. Zodra het markeringen met meer kleuren zijn dan houdt het MI al op, en moet je wel met een standaardkleur voor lwn plus een weergave van de markering werken. Lijkt mij. Dat zal de afspraak ook wel zijn, maar ik zie best veel routes die er maar een slag naar slaan…

Dat de bebording in het veld leidend is voor de tagging van osmc:symbol lijkt me een open deur (en ook zo bij de standaard vermeld).
De osmc:symbol-tags van de routes in het betreffende kaartje zijn dan ook gebaseerd op de bordjes van betreffende routes, dus het nut en relevantie van de betreffende posting ontgaat mij.

osmc:symbol is door zijn karakter (machine readable en samengesteld uit beperkt aantal values) sowieso een abstractie, dus ja -daar zit een element in van “een slag naar slaan”, hoewel ik dat een beetje aanmatigend vind geformuleerd. De waycolor is een verplicht item in osmc, dus daar moet een keuze in worden gemaakt, ook als het hele osmc-element uit meerdere kleuren bestaat.

Ondanks dat de onderscheidende kleuren de ene keer in de voorgrond en de andere keer in de achtergrond zit, is daar doorgaans toch wel iets zinnigs van te maken waarmee je routes van elkaar kan onderscheiden op een manier die aansluit bij hoe mensen dat indelen (bij de routes op mijn kaartje is het mannetje steeds wit en heeft elke route een eigen achtergrondkleur Heb nog nooit gehoord dat iemand vindt dat het allemaal “witte routes” zijn.

En het is aan de renderer om het renderingsadvies wel/niet/gedeeltelijk over te nemen en eventueel standaardkleuren per netwerk weer te geven en een defaultkleur te kiezen (bij ontbreken van informatie gebruikt WMT paars, ik blauwgrijs). Het gaat dan ook niet aan om zelf kleurafspraken *voor tagging * te maken adhv het netwerk.

En mochten de osmc:symbol-satndaard en de beschikbare renderers niet voldoen aan je wensen:
voel je vrij om een beters alternatief te ontwikkelen.

We zijn het eens lijkt mij! Ik bedoelde op geen enkele manier dat jij het fout gedaan zou hebben, of dat renderers het verkeerd doen, alleen dat ik best vaak vrij willekeurig lijkende lijnkleurtjes tegenkom op de OSM.

Met “afspraken” bedoelde ik juist een standaard: dat is immers een afspraak hoe men de tag precies gaat toepassen. Maar misschien is dat al goed geregeld en was ik zelf nog niet helemaal op de hoogte!

Ah sorry, dan had ik je verkeerd begrepen.

Op zich komen we denk ik al een heel eind met wat er al in de wiki staat:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:osmc:symbol

Indien een symbool meerdere kleuren bevat (wat behalve bij simpele gekleurde houten palen doorgaans het geval is), dan is daar wel enige keuze in vereist, maar ik heb het zelf nog niet echt mis zien gaan (zie vooral veel routes waar er geen osmc:symbol of color is getagd en de renderer terugvalt op de default)