karttoja kirjaan Baltian maista

Olen tekemässä luonto-opaskirjaan karttoja Baltian maista ja ajattelin käyttää OpenStreettiä siinä. Onko sallittua piirtää kartan päälle merkintöjä siitä missä esitellyt polut kulkevat ja minkä nimisiä paikkoja kohteista löytyy? Merkinnät erottuisivat selkeästi käytetystä kartasta ja tietysti kartoissa näkyisi tuo OpenStreetmap-maininta.
Karttojen lataaminen painokelpoisen kokoisina on minulle myös vielä vierasta.

Ei kai tuossa mitään väärää ole. Sanoisin jopa että on erittäin hyvä että OSM-materiaalia käytetään myös painetussa mediassa! Mikset samantien piirtäisi polkuja ja paikkoja itse OSM:ään?

Hei, nyt tunnen itseni hiukan tyhmäksi kun en ymmärrä miten saan kartan ladattua koneelleni. Kun yritän ladata VIE -painikkeen kanssa saan aikaiseksi sivullisen koodeja. Yritin muitakin vaihtoehtoja. Jostain ohjeesta ymmärsin että jopa PDF:n lataaminen onnistuisi. Nyt olen ottanut näyttökuvia ja niiden resoluutiot ovat aika huonoja.

Hei!

Ei mitään syytä tuntea itseään hölmöksi!

Osm:n kartoista saa suoraan PDF, JPEG, PNG ja SVG muotoisia kuvia painamalla ensin pääsivun, kartan oikeassa reunassa olevaa “share” painiketta ja valitsemalla “image” osasta tiedoston formaatin ja ladattavan alueen. Itse surffaan nettiä englanninkielen oletuksella, enkä ole ihan varma, miten nämä kääntyvät suomenkielisellä kieliasetuksella surffailevalle, mutta tuon oikean laidan napit ovat siis olennaiset.

Esimerkiksi tuo SVG-vektoritiedostomuoto sallii myös sen, että kuvaa ja dataa voi hyvin helposti, ja tarvittaessa ohjelmallisesti, muokata haluamansa kaltaiseksi. Siis vaikkapa muuttaa tiettyjen alueiden värejä, ja viivojen ja tekstin asetuksia, tai vaikka poistettua oman käytön kannalta tarpeettomat alueet vaikka maankäytön perusteella, yms. SVG-formaatista saa tarvittaessa helposti myös tuotettua rasteroitua painokuntoista tavaraa.

Isojen SVG-tiedostojen pyörittäminen suoraan jossain kuvankäsittelyohjelmissa vaatii koneelta tehoa ja on aina tosi hidasta, mutta SVG on siis pohjimmiltaan XML-tyyppinen tekstitiedosto, ja koodia voi tosiaan helposti massakäsitellä myös esim. Pythonin erilaisilla kirjastoilla. Muillakin ohjelmointikielillä varmasti onnistuu, mutta Python sattuu olemaan itselleni tuttu ja hyvin helppokäyttöinen. Tämä vaatii vähän perehtymistä, mutta on ihan hauskaa!

Ylälaidan “export”-nappi tosiaan lataa kartan pohjalla olevan koodin XML-muotoisena, mutta tästäkin voi tosiaan muokata kuvankäsittelyohjelmilla kuvia.

Itse olen ihaillut esimerkiksi Kartographia ja Maperitivea, mutta kokeillut vain Kartographia kauan aikaa sitten. Se on kyllä kätevä, mutta vaatii vähän taitoa Python-ohjelmoinnissa.

Auttoiko tämä?

Hei

Kiitos, tuo ohje auttoi ihan ratkaisevasti!

Hei vielä!

Huomasin juuri, että Kartograph on näköjään jäänyt orpoprojektiksi, mutta toimii yhä esim. Debianin Stable-versiossa hyvin. Tietysti ajan myötä varmaan lakkaa toimimasta, kun muut kirjastot kehittyvät eteenpäin eivätkä enään ole yhteensopivia koodin kanssa. Kartographin readme-tiedsoto suosittelee käyttämään esim. mapshaper-ohjelmaa ja hauskaa interaktiivista sivua. Tämä tosin vaati. että “export”-napista saatava XML-tiedosto on ensin käännettävä sopivampaan datamuotoon.

Noista OSM:n SVG-tiedostoista saa muokattua omaan käyttöönkin sopivia, mutta voi olla työlästä, ellei halua käyttää suurinta osaa OSM:n muotoiluista myös itse. Kartographin kaltaiset ohjelmat ovat kätevämpiä, jos haluaa käyttää vain OSM:n dataa, mutta visualisoida sen haluamallaan tavalla uusiksi. Kartograph tuottaa myös helposti tosi upean näköistä ja kaunista tavaraa.

OSM dataa ja kuvia saa ja on tosiaan suotavaakin käyttää muualla ja omissa projekteissa. Tämähän on yksi OSM:n perusajatuksistakin! Jos kuvia tai dataa kuitenkin julkaisee jossain, muista laittaa aineistoon mukaan Creditit OSM:n tekijänoikeusssäännön ja lisenssiehtojen mukaisesti.

Happy hacking!

OSM-karttaa saa ilman muuta kopioida esim. kirjaan tai julisteisiin tai nettisivuillle. Ainoa vaatimus on: copyright-merkintä jonnekin, vaikka kartan reunaan tai kirjan takaosaan lähdetietoihin, siis (c) Openstreetmapin tekijät CC-BY-SA.