Taggen wegen in woonwijken

Goedenavond,

Het valt me op dat (hier in de buurt in elk geval) tags voor wegen (waar auto’s mogen komen) in woonwijken door elkaar worden gebruikt.

Ik kom tegen: highway=residential, highway=unclassified en highway=service.

Residential lijkt me duidelijk. Ik zou verwachten dat alle wegen in woonwijken (met uitzondering van de grotere (rond)wegen die hele wijken verbinden) op deze manier getagt worden.

Van de unclassified dacht ik obv de wiki’s dat deze eigenlijk achteraf worden gebruikt: kleine weggetjes in het buitengebied. Het lijkt erop dat er wegen binnen de bebouwde kom op die manier getagt zijn omdat niet echt bekend is hoe ze getagt moesten worden oid.

Daarnaast de service. Ik dacht eerst dat die alleen voor industrie gebruikt werd, maar ik zie dat die ook gebruikt wordt voor toegang naar woningen, vaak privé terrein.

Die laatste rendert wel leuk binnen de bebouwde kom. Hier in de buurt zijn de kleinere hofjes op die manier getagt. Het is gewoon openbare weg die ik normaal als residential zou taggen, maar doordat ze als service worden getagt verschijnen ze iets kleiner op de kaart. Voor hofjes is dit wel netjes, omdat de “normale” weg vrij breed wordt gerenderd.

Maar ja nu vraag ik me dus af of het gebruikelijk is om 2 tags te gebruiken in wijken: residential voor de normale(re) straten en service voor de hofjes of puur voor toegang van de huizen die aan die straat staan.

Ik kan me goed voorstellen dat je service gebruikt als de weg alleen bedoeld is voor bestemmingsverkeer binnen zo’n straat en zou het ook zo toepassen dat gebruikelijk is. Ik hoor graag wat de bedoeling is van dit soort wegen.

In het kort: taggen we alle wegen in een woonwijk bestemd voor auto’s als highway=residential of taggen we highway=service als de weg puur bedoeld is als bestemmingsverkeer voor een deel van een straat/hofje?

Alvast bedankt.

In het kort:
Alle niet dorgaande wegen zijn residential… dus ook in hofjes. Toevoerwegen naar boerderijen en opritten naar huizen, parkeerplaatsen, benzinestations, wegen over een winkelcentrum worden het meest getagd als highway=service met evt. een verduidelijking erbij.
service=driveway, e.d.
Dat is zo een beetje gegroeid. Een weg naar een boerderij wordt ook wel als track getagd.
Om iets er mooi dun uit te laten zien is eigenlijk taggen voor de renderer en dat is eigenlijk taboe.
Door de donatie van het wegennet 2007 van kaartenmaker AND is alles geïmporteerd als unclassified. Dat was de laagste classering op track na.
De binnenstraten (residential) en woonerven (living_street) moeten dus gewoon omgetagd worden voor een groot deel. Dat komt de routering ten goede.

En er is al eerder over gesproken:

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=28244

Zie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging voor het tangen van wegen binnen de bebouwde kom. Daar kom je ook unclassified tegen binnen de bebouwde kom.
Highway=service kun je o.a. gebruiken voor wegen naar / op parkeerplaatsen. Wellicht geldt dit ook voor hofjes

Bedankt voor jullie reacties. Ik had de wiki inderdaad goed gelezen (forumbericht niet excuus) maar het ging me vooral om die service. Unclassified lijkt me sowieso fout, maar ik wilde even zeker weten of service niet gebruikelijk was voor dit soort klein bestemmingsverkeer. Dan weet ik in elk geval dat ik ze zonder nadenken mag omtaggen :wink: