Taggen van wadi's (infiltration?)

Ik heb al rondgezocht op het forum, maar niet echt een antwoord kunnen vinden.

Hier in de buurt liggen veel wadi’s en ik vroeg me af hoe ik deze mag taggen. Ik kwam na wat speurwerk op de wiki’s uit op het onderstaande. Ook hier in het forum kwam ik een topic tegen met dit voorstel:

landuse=basin
basin=infiltration

Ik heb het gevoel dat dit het best beschrijft wat het is alleen de render ziet er nogal waterig uit. Het is er wel waterig, maar lang niet het hele jaar. Nu dacht ik dat je misschien een combinatie kon maken met een aparte surface oid, maar dat verandert de blauwe look niet.

In werkelijkheid zijn het grote kuilen of greppels (met bruggetjes) die het grootste deel van het jaar droog staan. Na flinke regenbuien staan ze soms even tot dagen vol water. Precies waarvoor ze bedoeld zijn: om het water langzaam te laten infiltreren, vandaar dat ik ook bij basin=infiltration uitkwam.

Maar ja ik kan het wel de beste tag vinden, maar misschien is het wel helemaal niet de bedoeling om ze op deze manier te taggen. Ik ben benieuwd naar jullie reactie en wacht deze even af voordat ik de hele buurt netjes opbouw.

Dus mijn vraag: moet/mag ik de infiltration-tag gebruiken of moet ik hier iets anders voor gebruiken? En als ik hem mag gebruiken: is het wenselijk om nog een extra tag op te nemen voor de “toplaag”? Alvast bedankt.

Voor de duidelijkheid: we hebben het hier niet over de echte Wadi, maar over deze?

Vaak zijn de oppervlakte-afvoervoorzieningen tweeledig: eerst als Wadi, maar als het te lang regent is het weer een buffer waarin een deel van het water achterblijft en infiltreert.

Een betere tag dan die je nu gebruikt is er niet en dat blauwe… tja dat is iets van de render.

Ik zou het zo taggen:

Waterway=drain
Intermittent=yes
Area=yes
Landuse=grass

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:intermittent

Basin infiltration zou ik gebruiken bij de meertjes van de waterleidingduinen.

Een drain is imo meer voor afvoerkanalen en greppels die meestal droog staan, maar enkel bij veel of langdurige regen water bevatten. Ze komen soms zelfs uit op een basin. Als de buffer vervolgens een aansluiting zou hebben op ene open water, dan zou je drain nog kunnen overwegen, maar bij basin zijn ze nogal duidelijk in de omschrijving.

Het is exact wat ze op de engelse wiki beschrijven: een speciaal basin voor de infiltratie van regenwater. Het water gaat niet het riool in, maar zakt langzaam in de bodem (die uit meerdere lagen bestaat). Het is eigenlijk precies wat ik had gevonden, maar ik was even bang dat jullie hier misschien iets anders voor gebruikten of dat het een probleem is dat het blauw weer wordt gegeven. Ik las al ergens dat een mooiere render zou zijn groen met waterdruppeltjes omdat dat eigenlijk is wat het is. Misschien verbetert dat nog in de toekomst.

Het zijn gewoon letterlijk dit soort wadi’s: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wadi_(infiltratievoorziening)

Omdat ze ook lager liggen, het water echt naar die dingen wordt afgevoerd en er zelfs bruggetjes overheen liggen leek het me wel netjes om deze ook als iets dergelijks te taggen in plaats van gewoon “gras”. Ik hou het wel even bij landuse=basin met basin=infiltration zoals ook op de wiki staat.

Bedankt.

Ik denk dat een Wadi omgekeerd werkt. Die intermittent is zo te zien bedoeld voor plassen die af en toe droog staan. Een wadi staat meestal droog en bevat na veel regenval tijdelijk water.

Nee hoor, ook echte wadi’s zijn intermittent
https://www.openstreetmap.org/way/260275709

Maar landuse=basin is voor infiltratiewadi’s wel de beste keus daar moeten de renderers maar iets op vinden. Voor greppelachtige infitratiewadi’s zou mijn oplossing eventueel wel een alternatief kunnen bieden.

Zou het eventueel zin hebben ‘echte’ (ik neem aan: natuurlijk ontstane) en kunstmatige wadi’s anders te taggen ? Het lijkt me dat de kunstmatige Nederlandse wadi’s (veredelde kuilen en greppels, als de dames en heren ontwerpende waterbouwkundigen me dit vergeven) bepaald geen intermittent waterway zijn - daarbij veronderstel ik dat de default status daarvan ‘nat’ is. De Nederlandse wadi’s zijn alleen uitzonderlijkerwijs gevuld met water.

Marcel.

Nee net als infiltratiewadi’s is de default status van natuurlijke wadi’s droog. De natuurlijke wadi’s worden al 150 jaar gerenderd in atlassen als stippellijnen.

Ik begrijp u.

Maar: is de ontstaansgeschiedenis niet anders ? Een ‘natuurlijke’ wadi is een rivierbedding, die een bepaalde periode in het jaar droogstaat. Een ‘kunstmatige’ wadi (heeft zelfs een naam: Water Afvoer Door Infiltratie / Water Afvoer Drainage Infiltratie - heb ik net geleerd) is een civieltechnisch kunstwerk, bedoeld om regenwater te bufferen.

Ik vind het eigenlijk gewoon 2 heel verschillende fenomenen. En de eerste is beslist niet begrast, en de tweede bijna altijd wel.

Marcel.

Een rivier die in de droge tijd droog staat, wordt getagd als seasonal.
Intermittent is als er soms water in staat maar meestal droog is.

Een infiltatiewadi is man_made dus zou
man_made=basin ;
intermittent=yes en
landuse=grass
een logischere set van tags zijn

Mee eens,

Maar met ‘basin=infiltration’ er misschien nog bij, dan.

Marcel.

Eens

De Engelse Wiki is wel duidelijk toch? Ik heb inderdaad de tag basin=infiltration toegevoegd:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:basin

Zie ook het plaatje bij infiltration, dat is precies wat het is.