Fietsknooppuntroute 03-44 bij Kerkrade klopt niet (of weer niet?)

Zaterdag fietsten we in de omgeving van Kerkrade en deze relatie(03-44):

https://www.openstreetmap.org/relation/154290

klopt niet meer. Ik zie dat Dick daar 2 maanden geleden de route heeft hersteld, maar door de aanleg van de Buitenring Parkstad, is deze fietsverbinding echt niet meer mogelijk. Die ringweg is nu zo goed als klaar (belijning is al geschilderd) en de knooppuntenbordjes ter plekke zijn ook al aangepast, maar ik weet niet of dat knooppunt 3 nog steeds op de oorspronkelijk plek ligt (bij de Hamstraat).
Ik wilde nl. via dat punt de binnenstad van Kerkrade ontwijken, op weg naar het Wurmdal, maar moest nu toch (helaas) door de binnenstad.
Je wordt nu op de Kaalheidersteenweg doorgestuurd naar de Kerkradersteenweg en niet meer via de Krichelbergsweg geleid. Er is zo te zien ook geen fietsbrug/tunnel gemaakt om de oversteek van die ringweg mogelijk te maken.

Dick (of iemand anders) kun jij het juiste verloop van deze route wel vinden?
Wat er nu ligt klopt dus zeker niet. En ook route 03-20 klopt nog niet, want het fietspad daar naartoe is getagd met access=no!

===
Edit: typo

Marc,

Er gebeurt momenteel zo veel in de (afronding van) de Buitenring Parkstad inclusief (tijdelijke) omleidingsroutes van de infrastructuur buiten de eigenlijke BPL dat het niet bij te mappen is. Dit los van het feit dat de infra buiten de eigenlijke buitenring vaak later (definitief) gereed is.

Even geduld in ieder geval. Het is helaas ook niet meer de tijd van het jaar om na het werk met gps en racefiets rond te toeren om de situatie vast te leggen…

Volgens routedatabank is kp 03 verplaatst en route 03-44 omgelegd.
Dat heb ik nu aangepast.

Dank!

Vandaag wordt weer een belangrijk deel opengesteld, vanaf de rotonde bij Avantis, tot aan de GaiaZoo. Dit heb ik inmiddels al verwerkt en probeer zo goed mogelijk alle wijzigingen te verwerken. Afhankelijk van het tijdstip van openstelling, zal ik meteen een ritje maken om het in Mapillary te zetten.
De afgelopen dagen heb ik verschillende GPX files gemaakt van de het stuk dat opengesteld is bij Brunssum. De nieuwe rotondes bij de Kranenpool werden gisteren van belijningen voorzien en zullen vandaag of volgende week ook volledig opengesteld worden.
Zoals @Martin Bosje ook al aangeeft, is het bijna niet te doen om iedere dag de wijzigingen bij te houden. Het fietspad bij de Hamstraat is lange tijd afgesloten geweest ivm de werkzaamheden. De ligging van het fietspad heb ik toevallig gisteren (zonder dit gelezen te hebben) aangepast mbv BGT_omtrekgericht en lokale kennis. Aangezien het tijd nodig heeft (weet niet hoeveel) voordat de nieuwe wegen allemaal in BGT staan, hou ik de ontbrekende delen in BGT even bij met eigen (accurate) GPX-bestanden.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet zoveel kaas gegeten heb van routes (fiets en ov) en dat het best wel eens kan zijn dat ik onbewust iets vernaggel daarin… :roll_eyes:
Ik probeer de ligging van wegen, toegang en openstellingen zoveel en zo goed mogelijk bij te houden, maar mocht ik iets verkeerd gedaan hebben, zou ik daarvan graag feedback krijgen, zodat ik dat in de toekomst kan voorkomen.

Hallo EOSfoto,
Ik zag op keep right dat je sommige wegdelen bij de Kaalheidersteenweg niet hebt aangesloten op de kruisende weg. Ook de rotonde van het parkeerterrein Gaia heeft een foute node, waardoor keepright klaagt over “impossible angles.”. Kijk je wel eens op keepright https://www.keepright.at/report_map.php?zoom=17&lat=50.86733&lon=6.0456&layers=B0T om te zien of er nog kleine oneffenheden zijn?

Keepright kijk ik wel eens op, maar niet iedere keer als ik wijzigingen heb aangebracht…
De foutmeldingen zijn in ieder geval hersteld en bleken weer eens van die irritante zaakjes te zijn als je net ff een node wilt verplaatsen, dat ie dan toch het wegvak meeneemt… :stuck_out_tongue:
Bedankt voor de tip!

Gisteren even een ritje gemaakt over het nieuwe wegvak van de N300 voor de GPS-sporen en natuurlijk vanwege Mapillary. De weg (N300) voorlopig uitgelijnd adhv 4 GPS-sporen. Dat moet, totdat BGT_omtrekgericht beschikbaar is, voldoende accuraat zijn. Verder nog hier en daar wat kleine wijzigingen aangebracht en fietspaden/tunnels toegevoegd.
Krichelbergsweg, is nu weer opengesteld voor fietsers e.d., dus dat is ook weer up-to-date. Alleen heb ik van dat nieuwe stuk nog geen GPS-spoor, dus heb ik het wegverloop even globaal gelaten.

Komende dagen zal ik eens een begin maken met het invullen van het nieuwe grondgebruik rond de N300.

Maar heeft men dan de knproute 03-44 ook weer omgelegd of blijft die zoals Dick (#3) hem heeft neergelegd?

Dat is een goede vraag… :laughing:
De groenroute is ook op delen, blijvend omgelegd (bijvoorbeeld het stuk tussen knp 46 en 47), ondanks dat je nu weer de oude weg kunt vervolgen. Vandaag of morgen zal ik eens een blik werpen of ik iets van bordjes kan zien die daarover uitsluitsel geven.
Als ik nu de layer fietskaart gebruik, zie ik dat de route nog gewoon over de Krichelbergsweg voert.

Wat betreft de N300:
Eergisteren en gisteren ben ik daarvoor op pad geweest en heb aan de hand van mijn bevindingen en GPX die ik van beide ritjes heb, de laatste kleine en grote aanpassingen gemaakt. In de juiste tagging van fietspaden kan er hier en daar wss nog een foutje zitten (G11 of G12), dat probeer ik de komende dagen even verder te bekijken.

Meteen even jullie mening vragen:
Hekwerken om groot wild van een weg te houden, intekenen of niet?

Enerzijds is het micro-mapping maar van de andere kan is het wel van belang omdat het iets zegt over de bereikbaarheid van een weg als je even vanaf de kaart een afkorting zou willen nemen.

De update daarvan loopt altijd een stuk achter de OSM update aan.
Kijk nog maar eens over een week of 2…

Marco: mooi (local!) werk rondom de Parkstad Buitenring! Ze zijn nu trouwens rond Nuth/Schinnen druk aan het werk gegaan; moet ik maar 's aan de slag.

Een vraag waarop jij het antwoord denkelijk wel weet: ik zie dat op delen van de BRP als name=Buitenring Parkstad getagd is. Is of gaat dit een officiële straatnaam worden of is het slechts een werknaam en kan die name-tag dus verwijderd worden en blijft alleen ref=N300 over?

Toevallig zat ik daar eergisteren ook over te denken…
Op de grote ANWB-borden boven de N281 staat enkel “N300 Ring Parkstad”. Persoonlijk denk ik dat de Buitenring Parkstad er dus af kan als naam en hooguit Ring Parkstad blijft staan, maar ik denk dat de weg officieel geen naam heeft/krijgt. In de Wegenwiki staat het ook niet geheel duidelijk, maar zoals ik het interpreteer, is dat iig niet om de officiële naam.

Inmiddels trouwens van de opengestelde delen, op- en afritten, aansluitingen en overige wijzigingen nieuwe opnames gemaakt in Mapillary. Op de website zijn ze nog niet zichtbaar, maar wel al te gebruiken in JOSM.

In het kader van anekdotes: De rotondes bij de Ganzepool laat ik voorlopig maar even links liggen. De afgelopen dagen heb ik de rotondes goed in beeld en positie willen brengen door er een paar keer rond te rijden.
Op de brug waren mensen aan het werk, die al begonnen op te kijken toen ik gisteren weer kwam en mijn rondjes over de rotondes draaide…
Hoofdschuddend stonden de mannen te kijken hoe ik de zoveelste keer over hun pas aangelegde rotonde reed. Voorlopig maar even weg blijven daar, want ik vrees dat ze mij in een dwangbuis stoppen, als ik weer rondjes ga rijden over de rotonde… :laughing:

Op het overzicht van de wegbeheerders van rijkswaterstaat staat de weg nu als “N300 Buitenring” of “Buitenring”.

https://www.rijkswaterstaat.nl/kaarten/wegbeheerders.aspx

Jammer dat Rijkswaterstaat een zeer gedateerde layer van openstreetmap gebruikt.