Service road / toegankelijkheid

Newbie vraag:

Ik zit met tagging vraag. Het terrein rondom de visvijver bij Ekkersrijt in Son/Eindhoven is prive bezit. Het is echter wel opengesteld voor het (wandelend) publiek. Over dit terrein loopt een geasfalteerde toegangsweg. Deze is afgeloten met een hek bij de openbare weg. Voetgangers en fietsers zijn echter wel welkom. Hoe tag ik de weg achter het hek?

Zelf denk ik aan:

highway=service
access=no
foot=yes
vehicle=no
surface=asphalt

Ik zou iets maken als
Tot het hek: highway=service

Dan een node in de way met barrier=gate

Na het hek highway=service
access=no
foot=yes
bicycle=yes
surface=asphalt

Als het maar een smalle geasfalteerde strook is kun je misschien beter
highway=track
tracktype=grade1
er van maken.

Privéwegen die zijn opengesteld zijn doorgaans niet openbaar in de zin van de Wegenwet.

Om het precies te achterhalen zou de gemeente een actuele legger beschikbaar moeten hebben, maar veruit de veiligste aanname is doorgaans in dit soort gevallen *permissive * ipv *yes * voor de verkeerssoorrten die zijn toegestaan.

Bij yes wordt namelijk verondersteld dat je een wettelijk geborgd recht van toegang hebt, zoals bij een openbare weg.
Een openbare weg kan veel moeilijker (uitgebreide juridische procdures) voor verkeer worden afgesloten dan een niet-openbare weg

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:access

Succes!

Bedankt voor de reakties. Het is een combi van beide genoemde voorstellen geworden, met “permissive” en “track grade 1”.
Wat mij betreft: topic closed.