highway=pedestrian of highway=footway

Wat is precies het verschil tussen highway=pedestrian en highway=footway? Ik heb ooit gelezen dat pedestrian breed genoeg moeten zijn voor voertuigen met vier wielen, maar alle stegen in de binnenstad van Delft zijn als highway=pedestrian getagd, terwijl hier toch echt geen auto door past.

Het geeft voor mij vooral verwarring bij nieuwe locaties. Zo is de Van der Venstraat in Rijswijk de toegang tot de voordeur van alle aanliggende huizen en op die manier een beetje vergelijkbaar met de stegen in Delft. De straat is echter niet breed genoeg voor auto’s.

Een ander mooi voorbeeld is Roland Holstlaan tussen de studentenflat ‘EduP’ en de Nijhoffpassage. Deze weg/pad is breed genoeg voor een auto en er is een adres in de straat, maar doordat er lantaarnpalen in het midden staan, zal er nooit een auto door passen.

Zo’n steeg waar geen auto door past zou ik taggen met highway=footway.

Ik vindt dit een slecht advies.

Criteria, wie kunnen en mogen er langs. Kan je er door, er langs (obstakel), staat er een bord of is er een verkeerregel, die het niet toestaat. Is er een mogelijkheid voor andere (fiets, brommer, motor, paard, etc.) dan geen footway. Trottoir en voetpad bord G7 zijn duidelijk, als andere er dan mogen komen dan staat het vermeld op een onderbord.
Bij footway heb je te maken met een default, daarmee zet je het voor andere groepen op slot.
Wanneer dat niet zo is, is het niet goed.

Ik voor een voetpad waar fietsers middels een onderbord toegestaan zijn (los van de wettige status en het verschil wettig gezien tussen een fietspad waar voetgangers default toegestaan zijn) altijd highway=footway en bicycles=yes taggen. Zie het bezwaar niet.

Ik zou dat steegje ook als footway taggen met bicycle=yes, verder traffic_sign= NL:G07 en surface=paving_stones
Moped, mofa=no etc hoeft niet omdat dat al in de default zit van footway. Pedestrian tag je bij voetgangerzones van winkelstraten, pleinen, strandboulevards of parken e.d. Let er wel op dat er nog heel wat fout getagde pedestrians van een oude AND import in de database zitten, vaak zijn het fietspaden.

Heb je daar recente foto’s van? Op Streetview is het gewoon een service weg maar die foto’s kunnen achterhaald zijn.

Op de eerste link die gegeven werd had ik het onderbord gemist. Maar ik kan niet lezen wat er op staat. Staat er dat er wel gefietst mag worden?

Zie https://goo.gl/maps/XG4f8sGdfxL2 en iets verder een ander steegje https://goo.gl/maps/Tu8W91p1MRq

Bij (bijna) alle stegen en voetgangersstraten in het centrum van Delft staat bord G7 gecombineerd met een onderbord met de tekst ‘fietsen toegestaan, brom- en snorfietsen niet’.

Het is helemaal veranderd door de bouw van de Nijhoffpassage (nieuwe AH XL). Deze is halverwege september geopend. Ik zal kijken of ik een foto kan maken.

Oke dan highway=footway vanwege het blauwe bord, met bicycle=yes.