Tol in Nederland

Ik heb net mbv een overpass bijna overal waar in nederland toll=yes stond weggehaald:

Alle parkeerterreinen en veerponten naar fee=yes
Alle voetpaden in attractieparken etc weggehaald (je betaalt niet voor het lopen op het voetpad, je betaalt om een attractiepark in te komen.

Echte tol hebben we in Nederland volgens mij alleen op de Kiltunnel, Westerscheldetunnel en de Bruggemeestersbrug in Nieuwerbrug aan de Rijn.

Waar ik nog mijn twijfels over heb zijn twee gebieden:
Het hele natuurpark Hoge veluwe, daar staat tol op veel wegen, maar dat is natuurlijk entreegeld. Hoe zal ik dat taggen?
Op de Utrechtse Heuvelrug zijn een aantal losse wegen, voornamelijk mountainbikepaden zo te zien, die op toll=yes staan. Zie bijvoorbeeld dit pad. Moet je daar daadwerkelijk voor betalen? En hoe is dat dan geregeld? Wat doe ik daar mee?

Oh en nog een gerelateerde overpass-vraag: Ik heb een style gebruikt in overpass; waardoor een blauwe lijn krijg. Bij te veel uitzoomen krijg ik dan alsnog “bolletjes” alsof het nodes zijn terwijl ik alleen ways in mijn query heb. Kan ik dit uitschakelen?

Edit… beetje dubbel…maar dat de tol in dit geval ook…

Zie hier… http://www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl/vergunning/

7.50 meen ik…

En zoiets heb je ook in de Drunense Duinen… Ben benieuwd hoe die steden in Duitsland zijn getagd en onlangs Parijs.

De toll=yes mag je van mij weer terugzetten op de Blankenburgtunnel (https://www.openstreetmap.org/way/136859256), want zodra die tunnel open gaat (over een paar jaar als alles goed gaat, ze zijn nu alvast leidingen en dergelijke aan het omleggen) moet je daar ook de knip gaan trekken om erdoor te mogen.

Dank je. Dit is lastig, je zou het beter als je fee=yes of access=license kunnen doen. Kenmerk van tol is namelijk dat je voor elke passage betaalt, terwijl je hier letterlijk een “vergunning” (eigenlijk verkapt abbonnement) nodig hebt.

Wat bedoel je met “die steden in Duitsland en Parijs”? Parijs zijn alleen de snelwegen er naartoe en de A86duplex getagd als toll=yes.
Voor Parijs en Duitsland heb je een vignet nodig, dat eigenlijk een bewijs van conformiteit is voor je auto. De kosten zijn zo laag dat dat puur administratiekosten van het vignet is.

Een ander geval is natuurlijk Londen, waar in het centrum congestion charge geheven wordt; ook dat is een soort rare tol: je betaalt per keer dat je het gebied in en uit gaat, maar maximaal eenmaal per dag; het is eigenlijk ook een soort vergunning.
Het is getagd als relatie(als oppervlake, dus de grenzen) met toll=yes en fee=, het heeft een eigen OSM-wiki-pagina.

Tsja, mijn ervaring is dat zo’n weg nog zo op de schop gaat voor het zo ver is (in OSM). Ik heb bijv de A9 Gaasperdammerweg zelf al een paar keer grondig “verbouwd”. En de tol gaat pas over gepland 5 jaar in.
Ik twijfelde, maar heb hem er toch af gehaald, het openingsmoment is namelijk letterlijk 2 kabinetten verder.

De kans lijkt erg klein dat het geen tolweg wordt (dan zouden ze in Den Haag ineens een grote zak met geld moeten vinden) en bovendien moet iemand over een aantal jaar de tag alsnog niet vergeten toe te voegen om te voorkomen dat gefrustreerde automabilisten eroverheen worden gestuurd en onverwacht met een tolpoort worden geconfronteerd.
En als deze tag al opportuun is dan kan ook de tunnel tag er wel van af voorlopig, want voor de tunnel zelf gaat de schop ook op z’n vroegst volgend jaar in de grond. En oneway, voorlopig is deze ook nog lang niet van relevant…

Haha, dan ga je er wel van uit dat ze ook daadwerkelijk de 4 jaar vol maken en die kans lijkt me ook vrij klein eigenlijk :roll_eyes:

Minimaal 2 kabinetten verder (Ook dat hoeft niet - als er in 2021 weer verkiezingen zijn en ze doen ruim een jaar over het formeren…)

Maar ik heb het teruggezet.

Het is een soort aparte tol, maar heb je dat ook weggehaald? De tol die je betaalt om met de fiets /voetganger die in de duinen geldt van Bergen aan Zee tot IJmuiden? Daar waren op de toegangspunten ‘tol’-symbooltjes gezet. Is dus niet helemaal hetzelfde als de Hoge Veluwe maar wel bijna. Was hier ergens ook ooit een oud draadje over.

Oh, die heb ik weggehaald ja. Het waren lose paden, een deel met een deel zonder tol, en dat moest vrijewel met zekerheid een “fee” zijn (je betaalt entree om het gebied in te mogen, niet tol om een weg eenmalig te mogen gebruiken). Maar wellicht was ik te voortvarend.