Tunnelbanan

Tänkte arbeta igenom tunnelbanenätet framöver. Såg att det är taggat som rail och ganska inkonsekvent på sina ställen. Föreslår följande taggar:

  • railway=subway
  • name=Gröna linjen (etc
  • tunnel=yes (där det behövs)

Stationer:

  • railway_station på nod i mitten av plattformen
  • Name=Slussen
  • subway_entrance på alla uppgångar (och inget name på dessa)

Kollar på http://wiki.openstreetmap.org/index.php/London_Tube_Stations för inspiration.

Kan man försten få rätt svenska symbol på vår tunnelbana?

Känns det bra?

Förslag på hur linjenumrerna ska taggas? Har sett “T18 Gröna linje” taggat på name. Känns lite skumt. Borde det inte vara “name=Gröna linjen” och “ref=18”?

Hur gör man föresten på sträckor där många linjer och nummer samsas? Förslag?

Prova att översätta way med streck.

Hmm… Namn tycker jag absolut ska vara utan Linje nummer. Det är få som bryr sig om nummer på tunnelbanor. Förövrigt så fungerar rendreringen av namn för tunnelbane uppgångar väldigt dåligt. Blir mycket kaka på kaka, eftersom man ofta har ortsnamnet brevid tunnelbanestations namnet.

Jag vill gärna ha namn på subway_entrance också, e.g. Hötorget och Centralen ligger väldigt nära varandra. Ser det som en relation egentligen…

Tunnelbanelinjernas streck måste ha ref=18;32;49 Det göt ju att strecken runt centralen kommer ha en jvla massa, men det kanske inte går att undvika? Hur fungerar det i London?

För att få rätt symbol så måste den ritas i SVG och stoppas in i något regelverk för mapnik/osmarender, har ingen aning om vem som sköter detta. Frågan är ju om man i Osmarender kan lägga in olika tecken för tunnelbana beroende på var i världen man är. (Antagligen). Men om du hittar en SVG symbol så kan jag kolla om jag hittar regeln som rendrar tunnelbanor i osmarender.

Nu måste jag sova… :wink:

Kontrollera bara så att den svenska tunnelbaneloggan inte är upphovsrättsskyddad…

Helt sant. Tänkte mig att man gör en egen symbol med blått T i en cirkel. Ej samma proportioner och typografi.

Eller jo det vet jag, det är väl snarer så att jag är lite osäker på hur bra det kommer gå att få igenom det… :wink: Men jag skickar iväg ett brev iaf.

Symbol finns på http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Stockholm_metro_symbol.svg Den är PD så det är bara att ladda ner.

Så vi kör på detta?

  • railway=subway
  • name=Gröna linjen, Röda linjen (etc)
  • ref 18;19 (etc)
  • tunnel=yes (där det behövs)

Stationer:

  • railway_station på nod i mitten av plattformen
  • Name=Slussen
  • subway_entrance på alla uppgångar (och inget name på dessa)

Namn på uppgångar väntar vi med tills dess det är löst på ett bra sätt? De kallas ju ändå gatans namn där landar… ?

SL använder föresten nummerbeteckningar med en bokstav framför på sina linjekartor (http://sl.se/ficktid/karta%2Fvinter/SL%5FSpartrafik%5F2008.pdf). “T” för tunnelbana, “L” för spårvagn, “J” för pendeltåg.

Föreslår därför:

  • ref T18;T19 (etc)

Låter bra.

Några saker som jag funderade på:

  • Ska inte stationsnoden vara del av själva tunnelbanelinjen? Tror jag läste det någonstans, kommer dock inte ihåg var.
  • Hur ska man hantera t.ex. Fridhemsplan där två linjer korsar varandra och där man kan byte från en linje till en annan? Ska den gröna och blåa linjen dela på en nod som också blir stationsnod? Förstår routing-logiken då att man kan byta byta mellan linjerna?
  1. Jo railway=station bör vara i tunnelbanelinjen.
  2. Det är ju enklast att göra så att man låter de använda samma nod.

Kanske lite dumt bumpa en så gammal tråd, men…
Jag har mappat lite teknisk information på spårinfrastruktur i SL-området (spänning, kontaktledning…).
En annan sak jag tänkte på, linjefärgerna i T-banan kanske kunde vara kul att ta med?
Vad tror ni, skulle man köra “symboliska” namn, “green”, “red”, “blue” eller försöka sig på att “härleda” auteniska nyanser som RGB-värden från någon lämplig källa?
Skulle ju vara extra coolt om man kunde få till rendering av linjefärgerna i mapnik (transportkartan).