Gebouwen en huisnummers

Ik ben bezig geweest om na de import van de 3dshapes wat huisnummers toe te voegen aan gebouwen.

Nu is het zo dat een rijtje huizen als 1 blok getekend zijn en om dit goed te doen met je deze dus eerst verdelen aan de hand van het aantal huizen en dan kun je per huis een addr:housenumber tag toevoegen. Dit is echter vrij bewerkelijk om dit voor iedere huizenblok te gaan doen.

Is er iemand die hiervoor een plugin (voor JOSM) kan schrijven of is het makkelijk om dit zelf te doen?

Als het rijtjeshuizen zijn en het bestaande gebouw is ‘simpel’, dat wil zeggen rechthoekig en zonder rare uitsteeksels van bv garages of aanbouwen, dan kun je in JOSM de Terracer plugin gebruiken om deze op te delen. Deze zet ook gelijk de huisnummers voor je erop.

Wat extra info:

  • De Terracer plugin neemt geen tags over van de oude naar de nieuwe gebouwen. Mijn voorkeur (en ik weet ook van anderen) heeft het om die wel over te nemen, dus in JOSM CTRL-C op het oude gebouw, en dan CTRL-SHIFT-V (Paste tags) op de nieuwe gebouwen. Je moet even voor jezelf uitvogelen welke volgorde van klikken het minste werk oplevert. Wat voor mij het beste werkt is om eerst CTRL-C te doen op het oude gebouw, en dan pas de Terracer aan te roepen. Aangezien de nieuwe gebouwen geselecteerd zijn na het opsplitsen, kun je direct een CTRL-SHIFT-V doen.

  • De Terracer plugin laat het oude gebouw ook staan. Dat is ‘by design’. Als de opsplitsing goed is gegaan, kun je als laatste dit oude gebouw weghalen.

  • Als de huisnummers in de verkeerde volgorde staan, kun je ze in 1x omdraaien door alleen het eerste of laatste huis in het rijtje te selecteren, en dan Reverse Terrace te doen. Als je dit doet terwijl er meer dan 1 huis geselecteerd is, kunnen de nummers weleens door elkaar gehusseld worden.

Wikipagina: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/Terracer

Bedankt, weer iets geleerd.

Weet je ook waarom er een relatie toegevoegd wordt (relatedStreet)? Deze heb ik zelf natuurlijk niet toegevoegd bij mijn eerdere rijtjes huizen die ik al handmatig had toegevoegd en ik vraag me af of ik deze moet toevoegen.

Er zijn 2 manieren om een huisnummer aan een straat te koppelen. De ene manier (de eerste die er was) is met een addr:street key. Hierbij komt de volledige straatnaam op elk gebouw of elke node met huisnummer weer terug. De andere manier, en omdat de eerste manier eigenlijk overbodig dubbele informatie geeft, is de associatedStreet-relatie. In deze relatie zet je dan slechts 1 keer de naam van de straat (en de straat zelf als member, hoewel deze plugin dat niet doet), en dan elk huisnummer ook als member.

Het maakt niet echt uit welke methode je gebruikt, als het huisnummer maar op minstens 1 van deze manieren aan een straatnaam is gekoppeld.