Fietsknooppunten netwerk rond Hoofddorp

Vorige week was ik toevallig in Hoofddorp, en heb in een verloren uurtje een rondje gefietst langs wat knooppunten. Die stonden allemaal keurig geregistreerd op OSM, dus daar hoefde ik 's avonds JOSM niet voor op te starten. Toen ik mijn foto’s later nog eens bekeek, ontdekte ik op de plattegronden de naam van het netwerk “Amstelland - Meerlanden”. Maar op OSM staan de knooppunten ingedeeld bij het netwerk Duin- en Bollenstreek.

Heeft iemand enig idee hoe dit ontstaan is? Is het netwerk ooit overgegaan naar een andere beheerder?

Ik kan de twee knooppunten waar ik een foto van de plattegrond heb wel overzetten naar Amstelland - Meerlanden, maar waarschijnlijk horen alle knooppunten in de provincie Noord-Holland rond Hoofddorp bij dat netwerk. Klopt die aanname? Durven we die (zonder survey) van netwerk te laten wisselen? Of hebben lokale mappers zin alle knooppunten langs te gaan om het netwerk vast te stellen?

Misschien zijn ze hier met de dezelfde handelingen bezig als in Zuid-Holland.
Eerst behoorde daar een aantal knooppunten tot het wandelnetwerk Gouwe-Wiericke (zomer 2016). In november 2016 en begin dit jaar hebben ze een aantal punten overgeheveld naar Rijn- en Veenstreek.
Dus het kan best zijn dat de Bollenstreek is overgegaan in Amstelland - Meerlanden.
En wat er met wandelknooppunten gebeurt, kan natuurlijk ook met fietsknooppunten gebeuren. Dat het allemaal herzien en gewijzigd wordt.

Ik vind zelf de netwerken niet heel erg spannend. Het zijn puur administratieve eenheden, die je nergens verder meer terug vindt. Je moet echt in de internals van OSM duiken om ze terug te vinden.
Mijn advies is om gewoon te kijken of je een mooi afgerond geheel kunt maken met zo min mogelijk connection routes en of iets nu in netwerk A valt of in netwerk B is dan niet heel erg spannend.
En een aantal netwerken kloppen niet meer in OSM. Bijv. Limburg heeft in feite 2 netwerken: Noord- en Midden Limburg en Zuid Limburg. In OSM vindt je Maasduinen, Peel en Maas, Regio Eindhoven de Peel, Roermond, Sittard, Brunssum en Zuid Limburg en mogelijk vergeet ik er nog een paar. En buiten vindt je ook oude en nieuwe bordjes door elkaar.
In Overijssel hebben ook verschuivingen tussen Twente en Salland plaats gevonden.
En buiten is het vaak een chaos van borden. Er zijn grensknooppunten met bordjes van meerdere netwerken bij elkaar. Of er staan informatieborden van 2 netwerken broederlijk naast elkaar.

Voor mij ligt de echte prio bij het goed hebben en goed krijgen en goed houden van de routes. Dat heeft echt de hoogste prioriteit.

En als je op basis van je foto’s vast stelt dat een bepaalde route in een “verkeerd” netwerk ligt, dan hang je hem gewoon om, waarbij je wel eraan moet denken ook de knooppunten mee te nemen en mogelijk krijg je dan weer te maken met connection routes, die geen connection meer zijn en andere routes juist weer wel. Vaak trek je meer overhoop dan je lief is, met zulke exercities.