Nieuwe moped onderborden. 2010 en ouder.

Amsterdam

Borden (pdf)

Kaart zone Dus ik moet nu helemaal omrijden met de solex om naar Volendam te gaan. Rondje IJsselmeer.

Verkeersbesluit

Dus ze hebben 2010 als grensjaar voor milieuvriendelijke scooters/brommers gekozen? Er zijn best veel schone 4-takt scooters voor 2010 op de markt gekomen. Ik denk dat dit goed is aan te vechten, net zoals de onzinnige milieu-zone van Rotterdam voor oldtimers.

Blijkbaar konden ze niet een besluit en onderbord “2-takt verbod” maken, want daar gaat het ze waarschijnlijk om, en moest er een jaartal op komen.

Is dat verbodsbord in de pdf overigens geldig voor bromscooter + snorscooter of officieel alleen bromscooter? (Niet iedereen leest het besluit waar staat dat het voor beide geldt.)

Volgens het verkeersbesluit zijn er wel een aantal ontheffingen mogelijk, namelijk voor:

Oftewel: in het weekeinde mag je nog op je Solex naar Volendam via de bebouwde kom van A’dam.
En dus ook scooters van voor 2010 (zelfs 2-takt), als ze maar aan de Euro4-norm voldoen.

Die uitzonderingen staan (gelukkig?) niet op het onderbord, maar moet je dan persoonlijk een ontheffing aanvragen? Ook als je met je solex eenmalig van Abcoude naar Volendam wil rijden via Amsterdam?

Ik heb een scooter uit 1996, waar ik een 2 takt motor heb vervangen door een 4-takt motor. Staat niet op het kenteken. Wat moet ik dan doen om legaal van Abcoude naar Volendam te rijden