Aansluiting fietspad Noordduinseweg Katwijk aan Zee

https://www.openstreetmap.org/changeset/49621120#map=18/52.21186/4.40263
De aansluiting van het fietspad Noordduinseweg op Buitensluis is oneway (Noord → Zuid). Fietsverkeer Zuid → Noord moet op de Buitensluis blijven en VOOR de zebra LA, RA fietspad op in noordelijke richting, etc. De situatie is eigenlijk zeer onoverzichtelijk - het gross van de fietsers rijdt door langs de parkeerplaats en wurmt zich dan aan het eind het Rijwielpad Noordduinen op met conflicten met voetgangers richting strand en fietsers op het fietspad van rechts, etc…

Doordat ik die aansluiting oneway getagd heb, is het fietspad opgeknipt.
Er lopen 3 fietsroute- en een hiking relatie over.
Verzoek: zou iemand willen controleren of de route-relaties nog kloppen en met een daarvoor beter geschikte editor eventueel correcties aanbrengen? Ik neem aan dat voor de richting Z → N de FIETROUTE-relaties (niet de hiking) ook op het stukje Buitensluis tot de zebra en het verbindende stukje fietspad ook opgenomen moeten worden in de relaties? En role forward / backward?
Dank alvast voor het meekijken, etc.

PS. ik kan me ook voorstellen dat je zegt: “was er maar beter afgebleven” omdat het van scratch corrigeren van de situatie minder werk is dan na jouw edit de zaak te moeten corrigeren. Reverten en dan opnieuw mag van mij ook hoor :wink:

Ik fiets hier zeer regelmatig en moest die oneway op dat stukje fietspad nu maar eens corrigeren op OSM.

Hoi BikePC,

Ik heb je verzoek doorgevoerd.

Wat je nog moest doen was het fiets/voetpad (die zebra) doorknippen.
Vervolgens de routes voor de ene richting als “forward” opnemen, de andere richting in dit geval ook.
Wat ik nog niet wist (nu wel) is dat forward relatief t.o.v. de ways is, niet t.o.v. de route. In dit geval, omdat alle ways in de te volgen richting liggen, dus allemaal forward.

De relatie Nederlands Kustpad deel 2 Zuid heb ik niet gewijzigd, omdat JOSM klaagde over het niet kennen van de relaties forward/backward. Maar dat is een wandelroute, en wandelaars mogen “tegen het verkeer in” lopen :slight_smile: Dus die moeten heen en terug via het boogje (niet via de Zebra).

Zo naar je wens? (Ik zie dat het nog niet doorgevoerd is op opencyclemap, dat kan even duren)

Hoi IIVQ,
Dank voor je snelle hulp. Prima zo. Het leggen van de routerelaties op dat stukje Buitensluis en ‘zebra’, dat had ik ook wel kunnen doen, maar door schade en schande wijs geworden, blijf ik met Potlatch liever van die relaties af… Volgorde van de relatie-stukken mag niet verstoord worden door knippen, samenvoegen, etc., heb ik begrepen. Goed te weten dat forward relatief is t.o.v. de way en niet de route.
Fijn dat er mensen zijn op het forum die gelijk een handje willen helpen.

Klopt hewlemaal en nog even als aanvulling, de tegenrichting wordt altijd tegen de rijrichting in, ingevoerd. Dat maakt het extra lastig.

Ja, je moet dus in feite aangeven wat de rijrichting van de way is waarover je de route in de tegenrichting moet volgen :slight_smile: