Adres nodes in Nederland

Hallo,
Ik heb me niet lang geleden aangemeld bij OSM om een gebied in Frankrijk waar ik vaak kom beter in kaart te brengen. UIteraard ging ik toen ook maar eens m’n eigen omgeving in Nederland controleren (en aanpassen). Wat mij enorm opviel is dat alle addressen in mijn straat (en toen ik verder keek een heel veel groter gebied) losse nodes in een gebouw zijn. Gaat dit niet in tegen het “One feature, one OSM element” principe in? Zo ja, waarom zijn er in Nederland dan zoveel huizen waar de adrestags niet op de way maar op een losse node staan? Kan ik het omzetten? De aanleiding om deze vraag nu pas te stellen is dat ik in dat gebied in Frankrijk nu ook zoiets tegengekomen ben, alleen is het daar duidelijk waar het aan ligt (iemand heeft een survey gedaan toen de huizen er nog niet in stonden en later zijn die huizen toegevoegd).
Alvast bedankt.

In NL worden de gebouwen en adressen uit de BAG (Basis Administratie Gebouwen) geïmporteerd. En die levert zowel de gebouwen als de adressen in de vorm van adresnodes.
Een adres op een gebouw zetten is absoluut onwenselijk. Veel gebouwen hebben meerdere adressen en maar één contour, dus dan kom je direct in de problemen. Denk bijv. aan appartementen.
En dan je vraag, “Kan ik het omzetten?” beantwoord ik met NEE, asjeblieft niet!
Binnen NL doen we zo min mogelijk handmatig aan de gebouwen en het liefst helemaal niets vanwege die imports.
Je vindt het forum ook een sticky topic waarin je kunt vragen om een BAG import. Vanwege de speciale plugin die daarvoor nodig, is een beperkt aantal mappers, die deze imports kunnen uitvoeren.

Oke, bedankt voor de info! Ik zag net dat Luxemburg (stad) dit wel had gedaan (adres tags op de gebouwen), dus vandaar de vraag!

Op de wiki pagina die ik linkte staat dit ook beschreven als de uitzondering om wél losse nodes te gebruiken.

Is het een idee om de wiki te updaten met deze informatie, zodat anderen (voornamelijk nieuwe mappers en buitenlanders) niet per ongeluk onze adressen in de war gooien?

Dit is volgens mij ook in lijn met “One feature, one OSM element”. Een gebouw is immers geen adres en een adres is geen gebouw. Voor ligplaatsen (woonboten) en standplaatsen (sta-caravans) maken we in Nederland trouwens een uitzondering. Daarvoor worden de adressen wel op de contour gezet.

Een bedrijf is ook geen adres. Dus dan zou je voor een bedrijf ook een node moeten maken.
Dus die logica gaat niet op. :slight_smile: