De Groesbeek staat niet op de kaart?

Was net een beetje verveeld aan het zappen op de TV toen een programma over de Groesbeek door Groesbeek voorbij kwam. Nu had ik net m’n laptop voor m’n neus, dus ik heb meteen OSM erbij gepakt om te kijken of dit watertje al op de kaart stond…

Wat blijkt nou, het beekje staat er nog niet op :). http://www.openstreetmap.org/?mlat=51.78008&mlon=5.94179#map=18/51.78008/5.94179&layers=N

Die is er ook heel lastig in te krijgen. Ik heb nog wel wat foto’s van vorige week vrijdag en er is wel iets van te maken, maar zo’n kleine beek in een ruimte, die al vol zit met van alles en nog wat, te proppen is niet eenvoudig.

Hij begint nu bij de Koningin Wilhelminaweg.
Aan jouw om hem door te trekken stroomop. Ik ken het niet daar.
Ik ben zo vrij geweest er met mijn tengels aan te zitten en de naam te veranderen van “De Groesbeek” in “Groesbeek”. :stuck_out_tongue:

Klopt inderdaad, het is al redelijk vol daar zag ik op de kaart.

Ik kom niet uit de buurt, en ken het daar dus helemaal niet. Om eerlijk te zijn had ik nog nooit van Groesbeek gehoord. Ik bedoel het ook niet als een oproep aan anderen om daar nu meteen het beekje toe te voegen. Het viel me gewoon op :).

Van de kleinere beken staat heel veel niet op de kaart. Vergelijk de atlas van de Veluwse beken http://www.bekenatlas.nl/ maar eens met OSM
Je kent Groesbeek niet? Tsjonge. Het is toch een bekende plaats en het is er vooral in de omgeving erg mooi. Veel heuvels, bossen, mooie dalen. De Groesbeek ligt zelf ook in een dal met tamelijk steile hellingen. Ik kan het je aanraden om er eens heen te gaan. Vooral voor fietsen en wandelen erg geschikt. Een stukje Nederland, waar ik erg graag kom.
Verder heeft Groesbeek nog een rol gespeeld in de Tweede Wereldoorlog. In september 1944 landde bij Groesbeek een deel van 82e Airborne Division, de AA, All American en het hoofdkwartier van deze divisie landde ook hier.
En in februari 1945 was Groesbeek de springplank voor de start van de Geailleerde opmars Duitsland in, operatie Veritable. De bevrijding van Nederland boven de rivieren begon hier.

Groesbeek is een aanrader voor wandelaars (en fietsers).
Dankzij de ijstijd is het heuvelachtig.
De Mookerheide en Sint Jansberg liggen dichtbij.
En bij de Bruuk staan momenteel waarschijnlijk de orchideeen volop in bloei.

Ik zou me bijna moeten schamen :D. Bedankt voor de interessante info Dick, zal het in m’n achterhoofd houden als ik naar het zuiden rij.

Hmmm, moet er dus een keer gaan kijken ;).

De Groesbeek behoort tot het stroomgebied van de Rijn. Hij stroomt eerst Duitsland in en komt dan terug in Nederland om bij de Waalbrug in Nijmegen in de Waal te stromen :wink: