Afgelast: Mapping party: zaterdag 1 juli, Dordrecht

Het lijkt me leuk om weer eens een keer gezamenlijk ergens naar toe gaan om daar de kaart te gaan verbeteren. Gecombineerd met ergens drinken (eten?) voor of achteraf natuurlijk.

Natuurlijk is in Nederland al veel ‘af’, maar toch is er genoeg te doen. Denk bijvoorbeeld aan POI of wandelpaden in bosgebieden.

In Birmingham organiseerden we maandelijks mapping parties, de volgende criteria voor het kiezen van een locatie leken aan het succes daarvan bij te dragen:

  • Nog voldoende werk te doen (en dus waarschijnlijk ook minder lokale mappers)
  • Goed bereikbaar per ov en auto
  • Niet al te groot, zodat het een beetje behapbaar is
  • Een attractieve plaats waar mensen sowieso graag naar toe gaan (nog beter als het tegelijk een plaats is waar mensen zelf niet zo snel heen zouden zijn)

Wat ideeën voor locaties:

  • Dordrecht
  • Maastricht (gaat voor velen dan wel een flink lange dag worden)
  • Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug (bijvoorbeeld vanaf Maarn)
  • Lelystad

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden, en of jullie nog verder ideeën hebben qua locaties of organisatie.

Grappig, ik had vandaag net zoiets voorgesteld op http://forum.mapillary.io/t/mapillary-nederland-dutch-mapillary/158/42

Ik dacht aan het Amsterdamse Bos bij Amstelveen omdat het een vrij groot gebied is waar nog nauwelijks Mapillary afbeeldingen van zijn, en wel veel voet- en fietspaden, natuur en geen Google Streetview :slight_smile:

Kortom, ik doe mee met een mapping party

Alleen op micro niveau valt er nog in Amsterdamse Bos te mappen, alle paden en bezienswaardigheden staan al jaren op de kaart.

Ik zou graag meedoen, maar zit momenteel op een (minstens) 4 weken durende mapping-party in Spanje (dwars door Spanje van Alicante naar Bordeaux).

Locatie en datum zijn natuurlijk nog niet bepaald. Geografisch zouden voor mij Dordrecht en Maarn het handigst zijn maar dat geldt niet voor iedereen. Misschien is zo’n mapping party wel handig om goedwillende beginners verder op weg te helpen.
(Mezelf vind ik ook nog maar net boven beginnersniveau uitstijgen :wink: )
Zelf zou ik wel het probleem hebben dat ik geen laptop heb, maar dan nog kan je veel leren door bij een ander mee te kijken.

In Lelystad lijken veel POIs al jaren geleden voor het laatst aangepast, en er is ook weinig Mapillary beeldmateriaal. Is bovendien goed bereikbaar en beloopbaar.

Het is natuurlijk geen gezellige stad, maar ik mag hopen dat de OSMers het enigzins met elkaar kunnen vinden. Voor een studieopdracht heb ik eens een hele middag door een slaperige wijk in Almere gelopen met een projectgroep, en juist doordat het zo’n saaie plek is vallen de zaken waar je voor komt goed op. Het hangt er ook vanaf hoeveel mensen van plan zijn om te komen, je bent wel een middag bezig om een wijk helemaal door te lopen, met weinig mensen kun je beter een kleinere plaats kiezen.

Als het in het weekend is en niet helemaal in het zuiden of oosten dan ben ik er waarschijnlijk bij.

Ben net als Marc mn eigen mappingparty gestart op weg naar de bron van de Maas. Kom ik een ontbrekend stukje weg tegen voor het kasteel in Nederhemert zuid… wie sluit de wegen even aan? Computer kon er niet meer bij op de fiets. Op die plek zit ook een of ander gebouw met bomen zie ik op de mapnik… Weg ermee :open_mouth: https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.75402/5.15278

Edit… daar heeft eoa vandaal een stuk bebouwde kom in getekend!

Ik zal de weg daar even aan elkaar plakken, Eggie. Fiets ze!

Lelystad vind ik een goede! Is inderdaad nog veel te doen. Inderdaad wel een risico omdat het niet de meest ‘attractieve’ stad is, maar ik zelf zou er graag heen gaan. Ik heb hem aan de lijst toegevoegd.

Henk… bedankt :slight_smile:

Eggie, ik zie dat jij veel in Dordrecht gemapt heb. Woon je daar in de buurt? Wat zou jij zeggen van een mapping party in Dordrecht? Weet jij of er nog andere lokale mappers zijn? Ik heb al contact opgenomen met 750-katana.

Volgens mij ben ik de enige die structureel bezig is. Voorlopig ben ik de zomer veel onderweg.nu ook… uiteraard woon ik in Dordt. Denk niet dat er nog veel te mappen valt…want ik heb alles steeds bijgehouden. Voor winkels mappen ben ik een beetje allergisch :slight_smile: Dat moet dus nog wel gebeuren. Van Katana heb ik van de ene dag op de andere niets meer gehoord. Hier heb ik al meer vragen over gehad. Laatste edit is van 2 j terug. Er is pas wel een nieuwe mapper actief…maar die doet hoofdzakelijk surface met streetmap heet dat geloof ik…en Sven Witte is de lokale mapper in de Hoekse Waard en mapt ook wel in dordt.

Bedankt voor de informatie Eggie! Ik had inderdaad niet gezien dat Katana niet meer actief is.

Als we naar Dordrecht zouden gaan, heb jij misschien een idee voor een leuk café waar we af zouden kunnen spreken?

Ik denk dat we maar een knoop moeten doorhakken, ik stel daarom voor:

Zaterdag 1 juli ('s middags), historische binnenstad Dordrecht

De omgeving is dankzij lokale mappers al vrij goed in kaart gebracht, wat ideeën voor dingen die nog gemapt kunnen worden:

  • winkels en horeca
  • maximumsnelheden
  • brievenbussen :slight_smile:
  • al het andere wat nu nog niet op de kaart staat

Na afloop zullen we ergens wat gaan drinken, het is uiteraard ook mogelijk alleen hierbij aan te sluiten.

Johan of Gert-Jan, hebben jullie de mogelijkheid een evenement op de meetup aan te maken?

Verder hebben we nog steeds een geschikte locatie om af te spreken nodig.

persoonlijk hou ik niet zo van rondlopen in een stadscentrum op een drukke zaterdagmiddag en tussen een menigte van het winkelend publiek mijn ‘werk’ doen. En taggen van winkels en horeca staat erg laag op mijn fun lijst :slight_smile: Maar goed, zal daar wel een rustiger wijkje kunnen vinden om doorsteekjes en parkeerplaatsen te fotograferen en te mappen.

Prima, ook op dat vlak is er nog een hoop te doen!

Lijkt me trouwens ook een goed idee om de mapping party in Dordrecht te gebruiken om thema’s en locaties voor eventuele volgende mapping parties te bespreken.

Als locatie zou ik voor willen stellen:

Restaurant Grand-Cafe Dordts Genoegen, http://www.openstreetmap.org/node/2800555701

En inschrijven kan nu via meetup: https://www.meetup.com/OpenStreetMap-Nederland/events/240762384/

Laat even weten als je langs wil komen!

Ik wil even zeggen dat ik dit een leuk initiatief vind. Voor mij is het wat te ver weg en ik ben niet meer zo reislustig. Daarnaast gebruik ik geen mobiele apparatuur en dus kan ik niet op locatie mappen.
Toch zou het wel leuk kunnen zijn om met wat noorderlingen eens een OSM meeting te doen.