bypass empel

Een mapper met nog geen 10 mappingdagen is bezig de bypass bij Empel te dichten. 18 dagen terug ook al. Het zijn edits over de hele wereld.

Zal ik reverten? Loopt tot 18 dagen terug. Zelf heb ik hier ook ge-edit samen met de Vries.

We kunnen onze lol op als alles weer naar de bing wordt teruggemapt.

Uiteraard nog geen reactie op een PB gekregen.

http://overpass-api.de/achavi/?changeset=48907882

https://www.openstreetmap.org/changeset/48907882

reverten?

Eggie

Het antwoord van de mapper…
Indeed, the situation has changed as indicated. Neither OSM nor Google Maps are currently correct.

Google Maps’ Map View does correctly show the small land area that I just added, making the right water body completely land locked, which I changed earlier this morning. I still can’t run on water.

However, Google Maps is incorrect in terms of the connection between the left water body and the river. There is an open (water) connection, but accessible by foot through big stepping stones. Just check Google Maps’ Imagery, which is more up-to-date than OSM’s.

On 2017-05-23 08:55:24 UTC eggie wrote:

vd2k Why all these edits. The situation is totally changed here. This is a bypass from the river.

https://www.openstreetmap.org/changeset/48907882#map=16/51.7368/5.2920

You are well known here.

Please react…

Greetz, Eggie

Als iemand duidelijke fouten maakt en het niet slechts om details gaat dan lijkt mij een revert op zijn plaats.
Mappers die wereldwijd op basis van luchtfoto’s bewerkingen gaan doen zijn inderdaad een risico.
Ze zouden twee zaken altijd moeten controleren: de datum van de luchtfoto en de datum van de laatste edits ter plaatse.

Egbert, ik wil je bedanken voor de moeite die je doet om beginnende en onervaren mappers te controleren, corrigeren en ondersteunen. Goed werk!
Ik probeer via WHODIDIT mijn eigen wijde omgeving in de gaten te houden (Fryslân en westelijk Groningen). Nu is mijn vraag is: wat is de snelste en meest inzichtelijke manier om de wijzigingen van een wijzigingenset goed te bekijken?

Hoi… inmiddels reverted.

Zie het draadje ook nieuwe mappers helpen… Hoe welkom heten in z’n werk gaat.

Wat ik doe is kijken wie er binnen komt via http://resultmaps.neis-one.org/newestosm?c=Netherlands#12/51.6246/4.9710

Mappers die weer beginnen na een dag of een jaar, maar nog geen 10 mapping days hebben zie je hier: http://resultmaps.neis-one.org/osm-suspicious?country=189&hours=48&mappingdays=10&tsearch=&anyobj=t&comp=%3E&value=10&action=d&obj=n#8/52.155/6.172

De changeset bekijk ik achavi: Even het changesetnummer knippen plakken in de url. In suspicious changesets kun je direct op achavi klikken.
Hier de bewuste Empel changeset… http://overpass-api.de/achavi/?changeset=48907882

Dan heb ik nog een programmaatje dat mijn eigen buurt in de gaten houdt.

http://tyrasd.github.io/latest-changes/#19/51.78393/4.67219 Een hele handige!

Andries… wanneer je ook nieuwe mappers welkom zou willen heten… graag. Ben nu iemand aan het begeleiden bij Bolsward.
We kunnen best nog wat handen gebruiken. Het kost tijd, maar als meer ervaren mappers participeren graag…

edit: De wandelroute Maarten van Rossumpad is nog steeds onderbroken zie ik.

Bedankt voor de info, Egbert.
Ik zal oefenen met o.a. achavi. Het is even wennen.

Mijn oog viel op edits van Plav ten noorden van Hurdegaryp. Omschrijving ontbreekt vaak en hier worden verkeerde tags toegevoegd:
https://www.openstreetmap.org/way/394998921/history#map=15/53.2427/5.9283
Ik zal reageren maar niet meteen aanpassen.
Het gaat erom dat de mapper tot inzicht komt of anders stopt met mappen. Eerder heb ik Argai gewezen op fouten en bij uitblijven reactie zaken rechtgezet. Zodra Argai weer edits gaat uitvoeren ga ik nog eens reageren en blijft reactie uit dan meld ik het bij de DWG.

Jij lijkt al gauw fouten te herstellen. Dat zou ik alleen doen als het grotere zaken betreft. En je stuurt soms een hele lijst reacties. Dat zou ik ook beperken want dat vergroot volgens mij de kans dat de mapper van schrik niet reageert. Eerst een paar dagen afwachten, dan nogmaals proberen en PB sturen. Blijft het stil, dan corrigeren. Gaat de mapper intussen wel gewoon door of herbeginnen met mappen dan nog eenmaal waarschuwen en bij uitblijven reactie de DWG informeren.

Heel vervelend allemaal.

En ook mijn dank dat dit opgepakt wordt!

Het probleem met laat corrigeren van foute edits, is dat intussen anderen al deelverbeteringen aangebracht kunnen hebben en een full revert dan niet meer gaat.

Bij aantoonbaar foute edits is denk ik een snelle full revert met de nodige verklaring in de changeset /PM effectiever. Als (kleine) foutjes stilzwijgend hersteld worden, zouden nieuwe mappers wel eens sloppy kunnen worden, indachtig: “Iemand anders corrigeert het later wel”.

Een resolute waarschuwing op t=0 is mogelijk effectiever.

Maar ik kan het mis hebben.

Martin

Mijn eigen changeset heb ik na overleg met vd2k overigens weer teruggezet. Hij jogt hier 2x per week. Google mag uiteraard niet gebruikt worden, maar zal hoogstwaarschijnlijk een andere waterstand laten zien dan de pdok 2016.
Voor die brug moet wel een andere oplossing komen, want er is hier geen brug.
Voor die stepping_stones heb ik een aparte tag een keer gebruikt. Even zoeken…
Ook de wandelroute moet hersteld worden.
Wanneer een mapper erbij zet 'local knowledge" is het voor ons ook duidelijker. Nu lijkt het of iemand vanuit zijn leunstoel de boel verandert.

en… Andries… Wat je niet ziet is dat er veel PB contact is. het probleem is er nog steeds dat mensen niet weten dat op de changesets te reageren valt. Of hun mail staat niet open of ze weten niet mee te praten omdat ze niet ingelogd zijn. Die opmerking krijg ik steeds. In eerste instantie krijg ik dus een PB. Ook zet ik in de PB steeds de link naar de changeset. dan lukt het kennelijk wel.

Soms moet je wel zaken herstellen omdat het anders schade aan de kaart geeft… fiets- en wandelroutes die onderbroken zijn. Starters weten dan nog van toeten nog blazen hoe dat op te lossen.
… en vaak krijg je gewoon geen reactie… :confused:

Oké, duidelijk. In elk geval zou ik het er niet bij laten zitten als reactie uitblijft. Als een tweede PB met oproep tot communicatie onbeantwoord blijft ga dan vooral de DWG informeren. Ook als je de schade al hebt hersteld. Want uitblijven van communicatie moet wat mij betreft worden gezien als opzettelijk fouten maken.
Beginnersfouten zijn niet erg. Wel de lusten van het mappen en niet de lasten van moeten leren en communiceren is een praktijk die we niet hoeven te accepteren.

De brug heb ik veranderd in ford=stepping_stones. name=stepping stones heb ik er afgehaald. De wandelroute-relatie heb ik hersteld, maar of het echt zo loopt weet ik niet zeker. Die was al stuk hier.
Zowel ik als deVries hebben aan mapper gevraagd om source=survey of local knowledge toe te voegen.

The highway should share nodes with the riverbanks staat in de wiki :wink:

Toch wil ik even inhaken.
Marc Zoutendijk heeft een behoorlijke periode nieuwe mappers voorzien van een welkomst mail. Zijn inzet heeft bijgedragen aan een warm welkom voor de nieuwe mappers. Ik vond het een zeer goed initiatief. Marc is hiermee gestopt. Ik weet inmiddels hoeveel discipline en tijd dit kost. Vanaf eind 2016 heb ik nagedacht hoe dit opgevangen zou kunnen worden. Ik ben destijds begonnen om de welkomstmail op elke eerste changeset van de nieuwe mapper te plaatsen. Voor die tijd keek ik al regelmatig wat nieuwe mappers zoal als eerste edits plaatsten. Ik schrok nogal van sommige mappers die zeer rigoureus te werk gingen zonder ook maar enig respect voor de spelregels te hebben.

Je kunt je voorstellen dat het behoorlijk veel energie vergt om nieuwe mappers te begeleiden, en te proberen om altijd positief te blijven. Gemiddeld genomen komen er in Nederland zo’n 6-tal nieuwe mappers per dag bij. En je hebt hierbij mappers die in één dag 20 changesets uploaden, welke soms ook nog niet erg klein zijn.

80% van de edits zijn niet juist (afgezien van grijze gebieden), en ik vond het zaak dat OSM niet in rap tempo “vervuild” hoefde te worden. Ja natuurlijk is van deze 80% een groot gedeelte te wijten aan beginnersfoutjes.

Het is (helaas) niet altijd te doen om te wachten met aanpassen van deze edits, maar dan is het zeker zorg dat je de nieuwe mapper een PB stuurt met een onderbouwde uitleg. 90% van de mappers waardeert dit zeer. Natuurlijk is er ook een gedeelte dat “schrikt” en niet terugkeert.
Overigens heb ik weleens cijfers gelezen dat van de nieuw ingeschreven mappers 80% één changeset creëert, afgezien of ze geholpen worden of niet.

Inmiddels zijn er een paar mappers die deze nieuwe mappers welkom heten en begeleiden.
Middels de changesets kunnen we zien wat al gedaan is.

Carlo…zal zo nog even naar die ford kijken… zit hier even zonder computer… bedankt voor. De tip.

edit… Done… Validator josm was het er niet mee eens om de ford te verbinden met de nodes … maar ik laat het maar zo.