Caitwickerzand verbeteren

Hallo nogmaals!
Zoals ik in de welkom al kort geschreven had de reden dat ik aan OSM begon is het verbeteren van het gebied bij caitwickerzand. Ik train hier regelmatig met mijn hond en zou het leuk vinden als de map hier wat beter de werkelijkheid weergeeft zodat gps traces ook lopen waar ik ze verwacht. Van Eggie begreep ik al dat dit gebied lastig is en al enige problemen heeft gehad dus ik probeer het voorzichtig en stap voor stap te doen.

Wat ik zag op de map voor ik begon:

  • paden ontbraken (al mee gestart)
  • zandvlakte bij de invalide parkeerplaats te groot
  • verschillende bos stukjes als heath en niet netjes ingetekend.

Na dus twee paden in ID te hebben getekend probeer ik nu JOSM. Eerste stap die ik durfde te zetten was de landuse om het pad tussen de parkeerplaatsen loskoppelen zodat deze vrij zijn. Dit laat ik eerst maar even ter controle dat dit mag.

Grootste punt wat ik nog niet weet is hoe ik het mooiste een land-use area in een andere area kan tekenen. voorbeeld is de zandvlakte bij de invalide parkeerplaats. wat nu Zand is zou eigenlijk helemaal heide moeten zijn behalve een klein cirkeltje erin naast het fietspad. Tips hiervoor zijn zeer welkom.

Side note: In dit gebied word nog aan de wegen gewerkt. zelfs het voetpad wat ik heb ingetekend is nu opengebroken om het oppervlak weer te verbeteren voor de invalide toegang. Dit was zeer lastig met de huidige weg staat. Dus dit ook maar in de gaten houden in de toekomst.

Welkom Tom,
Allereerst is het handig een directe link van de osm kaart te plaatsen, bv http://www.openstreetmap.org/changeset/48497258#map=17/52.20349/5.77200 De landuses aanpassen is een hele uitdaging, eigenlijk iets voor gevorderden. Goed dat je meteen overgestapt bent naar JOSM want dit is de juiste tool om dergelijke zaken goed te kunnen mappen. Landuses binnen landuses doe je mbv de multipolygonen. Door diverse imports kan het best zijn dat het er wemelt van multipolygonen en dat maakt het zelfs voor gevorderden best lastig. Staar je ook niet blind op details, begin met de grote ontbrekende zaken en dan vooral wegen en paden.

Hier ben ik in januari in de sneeuw bezig geweest. Best lastig mappen dan, want hier is echt alles veranderd en de kadaster pdok 2016 klopt echt niet meer.
Best dus wel kans dat iemand een keer de oude situatie gaat “herstellen”. Bewaak het dus als een tijger.
'k Had al wat opmerkingen op de changeset gezet. JOSM mekkert niet dat er iets fout is.
Ook over de herstelde wandelroute Kootwijk-Hoog Soeren. Daar heb ik Traildino (wandelroutes) nog over ingeseind, maar die komt daar ook niet elke dag.

Om te werken met JOSM is een genot, maar alles wat nieuw is benodigd gewenning. Bij de één gaat dit sneller dan bij de ander.
Probeer niet te veel in 1 changeset te proppen. Dit is voor je eigen overzicht goed maar ook voor de eventuele hulp die je kunt krijgen. Op changeset niveau is dit het makkelijkst. Zo leer je elke keer een klein beetje.

Wellicht heb je dit topic al gezien, deze wil ik proberen aan te vullen over uitleg van multipolygonen.

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=53710

Ik heb een beginnetje gemaakt met het YouTube filmpje over multipolygonen
Deze link naar het tekstbestandje is de uitleg van het filmpje. Later zal deze tekst als ondertitel worden aangebracht.

Het Youtube filmpje is hier te vinden

Commodoortje,
Voordat je de tekst in het filmpje zet, kan je beter enige typo’s verbeteren. Ik denk dat het als het in de film staat moeilijker is:
selecteerd moet selecteert zijn,
panneel ->> paneel
en er staat ergens ''n wat één moet zijn.

En hier nog een paar correcties:

moet zijn:
In de wiki kun je dit alles natuurlijk nalezen.

moet zijn:
De reden om multipolygonen te gebruiken

relatievenster (één woord met een ‘s’ ertussen) (panneel was al genoemd → paneel)

moet zijn:
datavenster (één woord).

haha, ik dacht nog ff snel een filmpje maken na mijn werk. Volgende keer toch maar iets meer tijd nemen.

Dank voor de tips, inderdaad de multipolygon was een horde en met het oplossen van de eerste error na edit is het toch gelukt voor de zandvlakte. Met dank ook aan deze filmpjes,
https://www.youtube.com/watch?v=8gH_fu2vICk
ze mogen dan wel pools zijn maar de stappen zijn heel helder.

Vandaag heb ik een stuk gewandeld ten oosten van Boveneinde (zuidelijk van de A1 onder caitwickerzand). De bordjes van de wandeling gevolgd die mij over een leuk pad vlak onder de asseltseweg voerden. Op mijn OSM was deze niet te zien dus ik dacht weet je wat ik haal de nodes los en leg hier het pad even op de kaart.
Na wat wijzigingen even verificatie uitgevoerd 600+ waarschuwingen :open_mouth: , josm gesloten zonder upload, opnieuw gebied ingeladen en weer vele waarschuwingen. zelfs na inladen van alle incomplete members nog meer warnings :frowning:

Kortom zijn warnings niet erg in JOSM en waarom zijn er al warnings voordat ik iets wijzig?

Ik vermoed dat de meeste warnings te maken hebben met snelweg A1 en allerlei routes daarover.