Geo positie wijkt af van gps track bij fotogeotag

Regelmatig gebruik ik mijn GoPro om foto’s te schieten (interval 2 sec) die ik later met JaVaWa’s tool “photogeotag” voorzie van geolocaties.

Natuurlijk zet ik eerst de klok synchroon tussen de gps track en de foto’s

Als ik dan de foto’s heb voorzien van een geolocatie, valt het me op dat deze niet altijd in lijn lopen met de gps track.
Soms denk ik dat het komt als je de foto’s van de ene map naar de andere kopiëert, maar dit weet ik op dit moment niet zeker.

Wie weet wat in onderstaande aan de hand zou kunnen zijn?
En wie weet een eventuele oplossing.

Te beginnen, waar neem je de track mee op?

Er zijn gps, die de track aan de ondergrondkaart wegen vastplakken.
Zo reed ik langs het ene kant van het kanaal een pad, terwijl aan de andere kant van het kanaal een weg ligt, je begrijpt het al de track liep over de andere kant. En soms wel aan de goede kant van het kanaal.

Met een Garmin Oregon600, de lijn onder de foto’s is de gps track, deze zijn niet sticky on a a highway.
De Oregon600 neemt de track op onafhankelijk van wegen.
Bij routering kun je de route vastplakken aan wegen, maar dat schakel ik altijd uit.

Heb ik nog nooit gezien, ik gebruik ook een garmin 600 en fotogeotag en de fotos liggen altijd op de track. Met wat voor apparaat maak je de foto’s?

GoPro 3 Black Edition

Ik kan niet helemaal verklaren wat er gebeurd.
@ligfietser, kun je is een serie in JOSM laden?

Ik denk namelijk dat FotoGeoTag interpoleert.
Als ik namelijk verder inzoom zie ik dat geen een foto op de track ligt

FotoGeoTag is een programma om foto’s te voorzien van GPS-informatie (positie en hoogte) met behulp van een track uit een GPS toestel. FotoGeoTag biedt de volgende mogelijkheden:

•Kiezen hoe de foto’s aan de track gekoppeld worden: door interpolatie of aan het dichtstbijzijnde trackpunt.

Het is dus een keuze, kan je het met een originele set nogmaals doen?
het dichtstbijzijnde trackpunt

Het is al een tijdje geleden, dat ik het gebruikt heb. Geotag.

Kijk dit geeft licht in het donker.
Alvast dank voor je tip.

Inderdaad mijn instelling stond (standaard?) op interpoleren.

Ik ga nu een setje proberen.

Ik heb met Jaco wel eens een probleem doorgesproken.

Over interpoleren.

Nu zie ik het. Als je tussen het nemen van de foto’s met een relatief hoge snelheid beweegt (op de fiets misschien?) zullen de trackpunten redelijk ver uit elkaar liggen, en tijdens het maken van de foto’s heb je misschien maar één trackpunt (of je hebt de track opgeschoond?)
Wat er bij de optie “interpoleren” gebeurt is dat het programma kijkt tussen welke twee trackpunten qua tijdstip de foto ligt, en daarvoor de afstand corrigeert. Stel dat het ene trackpunt om 15:30:00 is vastgelegd en het volgende om 15:31:00 De afstand tussen deze punten is 100 meter. De eerste foto is gemaakt om 15:30:15; die wordt gepositioneerd op 25 meter van het eerste punt. De tweede foto van 15:30:30 op 50 meter enzovoort.
De optie “interpoleren” is vooral geschikt als de snelheidsvariatie en de spreiding (in tijd) tussen de trackpunten niet niet al te groot zijn. In jouw geval is de optie “Dichtstbijzijnde trackpunt” een betere keus.

Het ging hier dus ook wel eens om dat er werd stil gestaan en een foto werd genomen.

Het resultaat is veel beter.

Toch wordt er nog een vorm van interpolatie uitgevoerd.
De foto’s liggen allemaal tussen 45cm en 9cm van de track verwijderd.

Toch is dit resultaat veel beter dan bij instelling op interpoleren te zetten.
Regelmatig zie ik dan diverse kluitjes foto’s op meer dan 50 meter van de track verwijderd.

Met een ander programma vergelijken, het omzetten.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Geotagging_Source_Photos

Van de track verwijdert.
Jij gebruikt Rijksdriehoek als projectie. In een andere projectie alles opnieuw openen.
De gpx die je gebruikt track in welk projectie is die?
De exif photo in welke projectie is die.
Dan nog hoe is de afronding geweest.

Als je vandaag uit een database een vlak importeerd, je slaat het op in Openstreetmap en morgen importeer/open je het aanliggende vlak, dan denk je dat een aantal vlakpunten op dezelfde plaats zouden liggen, niet dus. Zie BAG gebouw.
Alles heeft te maken met programma’s, hoe slaan ze het op cijfers achter de komma en afrondingen.

Maar dat verklaard niet die grote afwijking. 63 meter.

Ik denk dat je hier gelijk in hebt.
Verder niet geprobeerd, er is al super verbetering ivm instelling “dichtstbijzijnde trackpunt” ipv “interpoleren”

De afwijking 63 meter was bij de instelling interpoleren.

Ik heb de gps ingesteld op 1 trackpunt per seconde, de foto’s elke 2 seconden.

Ik gebruik ook interpolatie, bij mij liggen alle foto’s ongeveer 0,0 tot max 0,5m van de track. Maar zeker nooit 63m.
Ik maak de foto’s meestal fietsend, ze liggen dan 5m-10m uit elkaar maar dat is natuurlijk afhankelijk van de snelheid waarmee ik fiets (gemiddeld 15-20 km/u). https://s28.postimg.org/s3wrp5ijx/fotogeotag.jpg