Vervelende notes

Ik heb de afgelopen dagen een paar opmerkingen gekregen op notes die ik geopend had.

Al deze notes waren van een anoniem, en, naar mijn mening, nogal passief-aggressief

De reden dat ik notes maak is omdat ik ergens eens langs gereden ben of dat ik iets gezien heb vanuit OSM waarvan ik dacht dat het niet klopte, maar geen tijd had omte zien hoe het wel moest. In dat laatste geval maak ik namelijk een (privĂ©) audionotietie en/of foto die ik later uitwerk. Daarvan heb ik er nog zo’n dikke 1600 klaarstaan, maar ik heb er ook al een kleine 1600 verwerkt.

Een note is voor mij dus de aantekening dat ik redelijk zeker weet dat de kaart niet goed is Ă©n dat ik geen tijd heb om er binnenkort zelf langss te gaan.

Dat mensen opmerkingen plaatsen op notes om te kijken of ze nog “levend” zijn vind ik meer dan prima (dat moet zelfs!), maar de toon waarop is voor mij zó vervelend dat ik absoluut geen zin heb om hier nog een positieve bijdrage aan te brengen. Zeker als het met een anoniem is, die duidelijk wel ter zake kundig is maar zich niet kenbaar wil maken.

Het zou de betreffende anoniem enorm sieren als hij/zij zich voortaan onthoudt van anoniem commentaar (dus wel onder een naam) en het commentaar iets minder negatief van toon is.

Groet, Tijmen/IIVQ

Overigens geldt hetzelfde voor het grootschalig “hengelen” naar data van o.a. Math1985, die grootschalig “Name of Shop?”-nodes plaatst in Amsterdam-centrum (soms wel 20 per straat) die zowat “eist” dat je winkelnamen toevoegt. (hier leg ik uit waarom ik dat - zelfs in mijn eigen straat - niet meer doe.)

Op de Belgische mailinglist ben ik ook te keer gegaan tegen Math1985.
Ik ben de man die elke dag in centrum Brussel notes ging oplossen met Mapillary foto’s.
In september 2016 zijn er dicht bijeen 50 winkel- en algemene instructienotes verschenen van zijn hand.

Daardoor kon ik niet meer zien of er nieuwe notes bijkwamen. Ik heb ze na 5 maand gewist. Een uur later stonden ze er weer.

De meeste mensen geven mij gelijk, maar vinden het ongepast om die notes te wissen. Ze houden er ook niet van dat ik man en paard noem.

Ik ben dan maar gestopt. Als ik niet volgens de beste methode mag werken hoeft het niet voor mij. Ik ben geen sulleke.

Is er al ergens een officiële vraag voor een tijdfilter op notes weergave ?

Over Vlaanderen zijn er trouwens ook veel notes over knooppunten die moeten nagezien worden. Als je drie keer op vier zo een note ziet, dan stop je ook met naar notes te kijken.

Wat mij betreft mogen anonieme notes een levensduur van maximaal een maand hebben.

Niets mis met man en paard noemen.

Is het ook OK iemand een dictator, een pretentieuze zot te noemen en hem hondjesgedrag te verwijten :slight_smile: ? Of hoe zeg je dat op een beleefde manier ?
De waarheid kwetst altijd.

@Martin Borsje: Het gaat hier om notes door gebruikers, waarbij een anoniem gereageerd heeft.

@Philippec: (is that filipek of filipe cee?): Wat bedoel je met je opmerkingen over de waarheid die altijd kwetst?

Anonieme reacties mogen wat mij betreft ook na een maand - zeker als niet geantwoord is, automatisch verwijderd worden.
Als je je niet wilt registreren en je notes zijn blijkbaar niet interessant genoeg voor een reactie, dan moeten we deze notenparade opschonen om door de bomen het bos te kunnen blijven zien.

Het argument dat er ruimte genoeg is in de database, wat wel eens geopperd is, doet er hier volgens mij niet zo veel toe.

Maar ik kan het mis hebben


http://hdyc.neis-one.org/?philippec
filipc op Mapillary
Ik heb vanmiddag een wandelingetje naar het Martelarenplein in Brussel gemaakt en ik zal voortaan “Willem I” of “Jozef II” als verwijt gebruiken.
Het is toch wel vreemd dat heel slimme OSM bijdragers soms het vreemdste gedrag vertonen.

Wie notes beu is kan improveosm.org proberen.

Beste Tijmen (IIVQ), ik vind dat jij het note-systeem op de juiste wijze gebruikt. Namelijk voor individuele situaties die relevant zijn waarbij je nuttige/unieke informatie verschaft. De reacties van de anoniem zijn misplaatst en als ze ergens wel op hun plaats zouden zijn dan juist bij vele van de notes van Math1985.
Want dat er in een winkelgebied nog meer winkels zullen zijn en dat er in een woonwijk paden tussen huizenblokken zullen lopen
 dat kan iedereen wel bedenken.

Het is veel belangrijker dat mensen ter plaatse zaken opmerken die niet kloppen dan dat iemand achter de computer structureel gaat opmerken wat ergens nog ontbreekt. En als je al van een ‘opmerker’ een actieve houding in het oplossen van eigen notes mag verwachten dan toch zeker van diegene die zich structureel druk maakt om ontbrekende zaken.

Ik vind het zelfs onbeleefd op OSM te werken zonder iets over uzelf te zeggen.
Al was het maar :

  • waar woon/werk je
  • wat interesseert u in het bijzonder.

Zo kan iedereen al veel beter begrijpen hoe de vork in de steel zit.

Helemaal mee eens. Helaas gaat het niet altijd zo, en word je, zoals bij IIVQ is gebeurd, op een wat bevelende toon toegesproken. Tja.

Ik begrijp dat jouw commentaar ook bijna neer komt op ‘waarom ga je niet zelf even kijken’, pas dus op dat je niet zelf doet wat je anderen verwijt. :slight_smile: Ik heb persoonlijk vrijwel alle winkels in de Amsterdamse binnenstad (Nieuwendijk-Kalverstraat-Langendijk) op de kaart toegevoegd. Van enkele winkels was ter plekke niet meteen te zien hoe de shop heette (vooral bij de toeristenwinkels die als paddenstoelen uit de grond schieten is dat nogal een probleem in Amsterdam, de uitbaters nemen niet eens de moeite met een uithangbord). Ook heb ik notes geplaatst bij enkele stukjes waar ik op dat moment geen tijd voor had (die zijn overigens inmiddels al door anderen opgepakt).

Hoewel ik wel af en toe in Amsterdam kom woon ik er zelf niet, dus ik heb op het moment dat ik de note plaats ook geen idee of ik het zelf op kan pakken of dat het sneller is dat iemand anders er naar kijkt. Zie de notes in Amsterdam-Centrum vooral niet als een eis om de namen toe te voegen, wel als een opmerking dat ik uit persoonlijke kennis weet dat er in een stuk waar >90% van de winkels op de kaart staan iets ontbreekt.

Tijmen, benieuwd, vind je met deze uitleg erbij (even ongeacht of je zelf wel of niet geĂŻnteresseerd bent in het mappen van winkels) nog steeds dat de notes overbodig zijn?

Dat ben ik niet helemaal met je eens, juist als 90% van de winkels in een bepaald gebied gemapt zijn is het in mijn ogen nuttig om met notes aan te geven waar die paar ontbrekende winkels zitten. Anders is het lastig terug te halen wat er nog precies moet gebeuren. Nog nuttiger is natuurlijk om in plaats van een note aan te maken die winkels toe te voegen, maar om praktische redenen lukt dat nu eenmaal niet altijd.

Helemaal mee eens, in de regio Haaglanden los ik vrijwel al mijn notes zelf op (zie bijvoorbeeld hoe gedetailleerd Zoetermeer en Voorburg nu gemapt zijn), maar in andere regio’s lukt dat niet altijd. Ik ben overigens ‘by far’ de meest actieve mapper van winkels in Nederland, het is dus zeker niet zo dat notes aanmaken en ‘ter plekke’ winkels toevoegen elkaar uitsluiten.

Math, goed dat je van je laat horen. Door communicatie wordt het gemakkelijker om elkaars werkwijze en intenties te begrijpen. En uiteraard verschillen die per persoon.

Als je graag de laatste stap richting de 100% gemapte winkels wilt zetten dan kan dat inderdaad nuttig zijn. Ik doel op notes van jou zoals in Dokkum, Sneek en Bolsward. In Sneek is misschien nog niet de helft gemapt en in Dokkum en Bolsward nog veel minder.
Voor het mappen van al die winkels heb je fanatieke lokale mappers nodig. En die zijn er blijkbaar niet veel. Er is dan geen sprake van vergeten winkels maar simpelweg een gebrek aan animo of prioriteit.

Als het al lastig genoeg is om in een bekende stad als Amsterdam de winkels op orde te maken, dan geldt dat zeker voor allerlei kleinere plaatsen in Nederland en vooral
 om het bij de tijd te houden.
Dat iets kan verouderen is op zichzelf niet een argument om iets helemaal niet te mappen. Toch vind ik de aanwezigheid van sterk verouderde informatie een minpunt aan een kaart / database. Ik heb de laatste maanden veel werk gemaakt van het bijwerken van de buslijnen in een groot deel van FryslĂąn. De gegevens, waaronder bushaltes, waren op de meeste plaatsen sinds 2011 niet bijgewerkt. Voor mij had de info niet in OSM hoeven te staan, behalve dan de bushatles, maar als het er is dan graag actueel.
In die zin legt het toevoegen van al die winkels een grote ‘werkdruk’ op de OSM-community terwijl er altijd nog genoeg werk is aan de echte basis, namelijk de infrastructuur van wegen e.d. Zo kom ik daarin nog regelmatig duidelijke fouten vanuit een import tegen die in al die jaren nooit zijn gecorrigeerd.

In mijn eigen dorp waren vorig jaar slechts een paar van de tientallen winkels gemapt en ik heb ze inmiddels allemaal toegevoegd. Ik kon het niet laten en zolang ik zelf actief blijf dan komt het wel goed. Zou ik afhaken dan vrees ik veroudering (niet van mij maar van de winkelgegevens alhier ;)).

Al bij al ben je als mapper grotendeels vrij om je werkgebieden en doelen te kiezen. Voor het beste resultaat en de meeste waardering voor je werk is het volgens mij raadzaam om door contact met en overleg binnen de OSM-gemeenschap, zoals hier op het forum, voeling te houden met de rondgaande wensen en ergernissen.

Is er voor het toevoegen van winkels niet een eenvoudigere interface (via een website) mogelijk dan via josm/id/potlatch/‘kaartapplicaties’?

In Nederland staan de meeste adressen in openstreetmap na de BAG import.
Is in principe een adres genoeg niet genoeg om een winkel toe te voegen?
Dit maakt het toegankelijker voor mensen die niet met gis applicaties bekend zijn.

Ja, volgens mij kun zou tegenwoordig met maps.me (mobiele app) moeten kunnen.

Dat vind ik geen goed advies, gelet op de enorme hoeveelheid aan slecht gemapte objecten dankzij maps.me!
We hebben hier toch heel wat problemen gesignaleerd met die app.
Het probleem is dat je met maps.me niets kunt toevoegen aan een bestaande adresnode, waardoor er overal dubbele adressen ontstaan. Nog even afgezien van onnauwkeurige locatiebepaling.

Matthijs, je hebt zelf een keer GoMap!! geadviseerd, en dat zou ik hierbij nogmaals willen aanraden als mobiele app voor het toevoegen/bewerken van data. Maar laten we maps.me als editor voorlopig nog even in de kast houden.

Maps.me was ook zeker niet als advies bedoeld, alleen als antwoord op de vraag of er geen simpelere editor is. Uiteraard betekent simpel ook minder mogelijkheden (en dus blijkbaar zelfs te weinig mogelijkheden om goed te kunnen editten). Ik wist overigens ook niet dat je geen informatie aan een adresnode kan toevoegen.

Ik blijf inderdaad bij Go Map!! als advies voor iOS, ik gebruik het zelf ook nog steeds.

In OSMand kun je wel interessepunten wijzigen lijkt het, maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Ik heb het wel al gebruikt ook simpele interessepunten mee aan te maken. Het lijkt echter of OSMand nog niet echt heel veel voorstellen voor tags geeft, dus je moet wel het Ă©Ă©n en ander uit je hoofd weten om een goede en volledige tag te maken.

Ik ben voor een projectje wat aan het experimenteren met aansturing vanuit remote JOSM calls en dat werkt niet onaardig.
Denk dat het mogelijk is op basis van een csv met adresgegevens en tags via een script de bestaande nodes te updaten via deze manier.
Dat is eenvoudiger dan een osm bestand, aangezien daarin altijd ook alle bestaande tags genoemd moeten worden anders komen deze te vervallen bij uploaden waardoor het maken van het osm bestand complexer wordt dan me lief is.

Maar denk dat zoiets vooral geschikt is voor import van winkelketens of lijst van een winkelcentrum, al heb je daar dan weer de uitdaging hoe tags op pand of losse node te herkennen ter voorkoming van dubbele gegevens.



Beste Math1985, als je zo trots bent op het feit dat o.a. Zoetermeer nu zo gedetailleerd gemapt is, zou je misschien ook eens de moeite kunnen nemen om jouw talrijke onopgeloste notes van tot wel 1 jaar oud in Zoetermeer op te lossen of op te ruimen? Ik zie dat je daar nog steeds in dezelfde stijl nieuwe notes plaatst (o.a. 10 dagen geleden). Blijven die dan ook weer staan tot misschien iemand zich geroepen voelt om er wat aan te doen? Ik heb je al eens eerder aangesproken op de m.i. oneigenlijke manier waarop je bezig bent met die notes, maar dat heeft je niet tot ander inzicht of gedrag gebracht. Ik vind nog steeds dat het online plaatsen van OSM-notes als een soort van ‘to do’ lijst voor jezelf niet in overeenstemming is met de bedoeling van het OSM gereedschap ‘notes’ en derhalve ongewenst. We verschillen ook van mening over de details van hoever je moet gaan met micro-mapping, onder andere met betrekking tot de looppaadjes achter huizen en bergingen, etc. Ik acht die niet relevant voor het je weg kunnen vinden door een woonwijk en je krijgt dan ook nog dat erover gerouteeerd gaat worden

Ik heb er geen behoefte aan om hier een welles-niets discussie te starten, maar nu ik zie dat je nog steeds volhardt in jouw stijl van notes plaatsen en dit onderwerp nu op het forum ter discussie komt, vind ik dat die tussen ons hier eigenlijk wel goed bij past.
Bovenstaande is niet bedoeld als persoonlijke aanval, maar als illustratie van hoe je volgens mij en naar ik begrijp uit de discussie in dit draadje ook volgens anderen de OSM notes niet zou moeten gebruiken.