Gesloopte gebouwen

Hoi,

Ik ben nog redelijk nieuw in het kaarten maken. Ik heb hier en daar al wat zaken toegevoegd, gewijzigd en verwijderd op basis van actuele bezoeken. Vandaag kwam ik in Nijmegen een paar straten waar de woningen gesloopt zijn. Op OSM staan de woningen nog ingetekend.

Wat is hier gebruikelijk?

  • Oude gebouwen laten staan en pas vervangen als er iets nieuws staat?
  • Oude gebouwen verwijderen?
  • Iets anders?

Groetjes,
dikkeknodel

In de BAG staan alle gebouwen van Nederland. Je kunt die hier bekijken.
Als een gebouw gesloopt gaat worden (of is) komt het ook daar terecht. Via een zgn. BAG update (zie Topic op forum) kun je dan aanvragen doen om de situatie te updaten.

Als je op grond van lokale kennis weet dat een gebouw weg is (of binnenkort weg zal zijn) dan is het geen probleem om het zelf ook van de kaart te verwijderen. Let op: in de BAG staan gebouwen maar ook de adressen. Een gebouw kan gesloopt worden, maar dat adres kan bv. nog gewoon bestaan, maar niet in gebruik zijn. Let dus goed op wat je weghaalt.
Zeker als er herbouw plaats zal vinden, is het vrij zeker dat het adres weer actueel wordt.

Welkom Raymond,
Gebouwen die niet meer bestaan mogen van de kaart, inclusief de adres nodes die in het pand staan. Let wel op of er nog aanvullende tags op de panden of adressen staan, zoals winkel informatie. Het is dan de goed om te kijken of en hoe deze data behouden moet blijven.
Als je gebouwen wilt toevoegen of wijzigen of als je niet zeker bent over het verwijderen van panden kan je een verzoek doen in dit topic

Happy Mapping!

Ik heb even een paar van je edits bekeken en het ziet er goed uit. Bedankt voor je bijdrage. Een ding viel mij op en dat is dat je hier twee veldjes getagd hebt als ‘leisure=park’ terwijl ‘landuse=grass’ waarschijnlijk beter bij de werkelijkheid past. In osm is een park een gebied met paden landschapselementen en dingen als bankjes en prullenbakken.
Ook heb ik het vermoeden dat je nog niet ontdekt hebt dat in JOSM vrij scherpe luchtfoto’s uit 2016 zitten.

Hey Marc en mister de Vries,

Bedankt voor het snelle antwoord. Als ik het goed begrijp spreken jullie elkaar echter tegen, kunnen jullie dat even uitvechten :wink: of verduidelijken :roll_eyes:.

Op de BAG website staat dat de sloopvergunning is verleend, maar inmiddels zijn ze dus al met de grond gelijk gemaakt.

Dus de gebouwen kunnen sowieso de prullenbak in, maar wat doe ik met de adressen?

Groetjes,
dikkeknodel

Hoi Raymond,

Wat betreft de BAG nog twee zaken:

  • soms staat een gebouw nog in (op ?) de BAG terwijl het al gesloopt is. In dat geval geldt een directe waarneming ter plekke boven de BAG, en kan je dus rustig de contouren in OSM verwijderen als je tenminste zelf gezien hebt dat een gebouw gesloopt is. Een BAG-terugmelding is wel zo elegant(*), maar ik weet uit eigen ervaring dat zoiets niet echt vlot werkt en vrij demotiverend is.
  • … maar soms staan in de BAG ook gebouwen die nog niet gebouwd zijn. Daar moet je voorzichtiger mee zijn. Sommige - weet ik ook uit eigen ervaring - blijken zelfs nooit gebouwd te worden. Vraag daarom alleen om een ‘BAG-update’ als je zeker weet dat een gebouw ook echt (zo) gebouwd gaat worden - zeg maar als de eerste verdieping als contour herkenbaar is.

succes met mappen !

Marcel.

(*) Als je in de door Marc Z. opgegeven link op één gebouw klikt, krijg je daar alle gegevens van; te zien in de rechterkolom van het scherm. Zit daar (volgens jou) een fout in, dan kan je dat ter plekke via de BAG terugmelden. Klik dan op het ‘pennetje’ in de rechterkolom en je krijgt ruimte voor een terugmelding. Verwacht alleen (na een automatische ontvangstbevestiging) niet meteen een snelle reactie van de betrokken instantie ;-(

Dat is sterk afhankelijk van de betreffende ambtenaar en gemeente. Ik heb in vrij veel verschillende gemeentes terugmeldingen gedaan en bij sommige gemeentes gebeurd er idd niet veel mee, maar bij de meeste wordt de melding snel afgehandeld en krijg je hier bericht over.

Mocht je ooit in het buitenland mappen, dan mag je zo’n gesloopt gebouw steeds verwijderen. Enkel in Nederland leef je volgens het BAG ritme :slight_smile:
Je kan ook alle tags van het gebouw verwijderen en enkel note=gesloopt of iets dergelijks op de contour later staan. Dit verhindert dat andere mappers die enkel naar de luchtfoto’s kijken het gebouw terug gaan mappen.

De regels die OSM heeft opgesteld kunnen (soms) op verschillende manieren geïnterpreteerd worden, later zul je wel vaker van dit soort tegenstrijdigheden tegenkomen.
Dat wil niet zeggen dat de één of de ander geen gelijk hoeft te hebben.
Er zijn in het geval van Marc argumenten om de adresnodes te laten staan, maar ook voor de vries.

Persoonlijk haal ik, als een gebouw gesloopt is, ook de adresnode weg. Wel zorg ik dat ik, net zoals de vries zegt, dat de extra tags extra aandacht krijgen. Deze extra informatie kunnen ook op de contouren van het gebouw staan.

De standaard tags voor een (BAG) gebouw zijn:
building=*
ref:bag=*
source:date=*
source=BAG
start_date=*

De standaard tags voor een (BAG) adresnode zijn:
addr:city=*
addr:housenumber=*
addr:postcode=*
addr:street=*
source:date=*
source=BAG

Het kan natuurlijk dat de BAG medewerker van de gemeente achter loopt, of dat er iets gesloopt is zonder vergunning.
Als de werkelijkheid anders is dan in OSM staat, mag je dit aanpassen.
We taggen in OSM namelijk de werkelijkheid.

Veel succes.

En als er op de plaats van het gesloopte gebouw een nieuw gebouw gebouwd wordt, dan is bij import van dat gebouw ook het al dan niet nieuwe adres beschikbaar. Dus het verwijderen van de adresnode kan geen kwaad in geval van een gesloopt gebouw. Ik prefereer dat zelfs.

Meestal wordt de brievenbus mee gesloopt, en anders gooit de postbode het pakketje in het gras :slight_smile: