Fietspad of niet?

Kan 1 van de fiets-experts op dit forum eens kijken of ik dit stukje weg al dan niet terecht met highway=cycleway heb getagd?

https://www.mapillary.com/app/?lat=52.031417000000005&lng=4.443824000000006&z=17&pKey=7bCcqrs35kDxKtxrVPMlsQ

Als er geen fietspadborden staan is dit gewoon een residential, huizen zijn bereikbaar voor auto’s. Paaltje is wel van belang zodat het geen doorgaande weg is voor autoverkeer.

Residential is het trouwens ook niet. Het lijkt me dat het een straat is langs een tuincentrum. Niet echt een woonkarakter dus. Ik zou het gedeelte achter het paaltje als highway=service taggen.

Ik bekijk het vaak vanuit de positie, motor, want die valt vaak ergens tussen in.
Je mag daar gewoon met de motor langs.

De bollard moet wel goed aangegeven worden, =yes voor alle vervoersvormen, die er langs kunnen. Vanwege routering.
Een goede routering houd rekening met een vertragende werking van een bollard. Snelste route.

Bord L08 Doodlopende weg is een informatief bord, geen gebod of verbod.
Wat nogal eens voor de categorie motorcycle niet doodlopend is.

cycleway is het niet, geen fietsbord.
path kan je ook niet kiezen, want wegens routerings default mag een motor daar niet langs. (wat onterecht is, dit heeft tot gevolg dat er slecht voor de categorie motor wordt getagd, men zet niet gauw een motorcycle=yes als tag, men heeft dat niet op het netvlies default =yes taggen, net als MTB is er ook een categorie recreatieve motorrijders, die het onverhard op zoekt en gebruik maakt van path en ook goed wil routeren.)
blijft voor mij unclassified over.
Staat ook in de NWB wegen. Gemeentelijke weg.

Dat stukje bij het tuincentrum als service en na het paaltje unclassified is een goede suggestie. Ik zag op de foto een woonhuis maar aangezien het in het buitengebied is, is unclassified beter op zijn plaats. Soms tag ik dergelijke kleine stukjes tot het woonhuis ook als fietspad, maar alleen als die op een fietspad aansluiten. Aangezien je op de motorfiets vanaf het tuincentrum kan doorsteken is fietspad idd geen juiste tag.

Westelijk van het paaltje unclassified en oostelijk residential.

Ik was degene die met It’s so funny in diiscussie raakte over de tagging van de Reesloot met dat paaltje bij het tuincentrum.
De discussies hierboven gelezen hebbend en ook zoals ik het zelf aanvoel, zou ik ook unclassified i.p.v. residential zetten op de Reesloot ten oosten van de bollard - en zeker geen fietspad. De overige wegen in de buurt die nog op residential staan, zouden m.i. ook op unclassified gezet moeten worden.
Het westelijk stukje Reesloot naar het tuincentrum taggen als service (etc.) lijkt me prima.
Wat ik me bij de access-tags op de bollard nog afvraag is of er vanwille de routering ook niet bicycle=yes, foot=yes en misschien ook moped=yes en mofa=yes op moeten, zoals hierboven al door Allroads is aangestipt? Mij ontbreekt hierover echter de kennis of dat nodig is.

Volgens de wiki:

Dus moped en mofa kunnen er niet door, eigenlijk zou je die nog moeten toevoegen, wat vaak wordt nagelaten.

Dat wordt nog een lang lijstje dan :laughing:
mofa=yes
moped=yes
horse=yes
motorcycle=yes
En dan vergeet ik er vast nog wel een paar :slight_smile:

Men had beter aan de bollard motorcar=no kunnen hangen, dan was het simpeler geweest

:smiley: hoe doe je het dan bij een motorfiets met zijspan? :smiley:

maxwidth=XX

Stel dat het past, er staat nog motorcar=no op de bollard. :smiley:

Die motorfietsen met zijspan rijden er gewoon langs hoor… In het gras zijn de sporen duidelijk te zien :confused: :roll_eyes:

Maar dan moet je weer wat regelen voor hgv, agricultural, psv, hov, carriage, trailer, caravan, tourist_bus, goods. En de algemene omschrijving zou moeten veranderen.

Ik heb er nu de door jou genoemde vier stuks aangehangen, wat denk ik redelijk compleet is. Hooguit ontbreekt atv nog. En van ski hebben we in Nederland niet zoveel last :slight_smile:

Ik ben alleen benieuwd hoeveel duizenden paaltjes in Nederland niet goed zijn gemapt…

Ik zie dat het stukje weg bij het tuincentrum nu service is.
Maar waarom? Dat is toch normale openbare weg? Dat er een paaltje staat doet daar niks aan af.
Beter is unclassified.

Duidelijk een randgevalletje. Voor auto’s is het niet meer dan een toegangsweg tot het (overigens inmiddels gesloten) tuincentrum. Dus service. Voor bv een fiets is het inderdaad een doorgaande route, dus unclassified. Maakt me eerlijk gezegd ook niet heel veel uit. In beide gevallen zal een goed geprogrammeerde router voor een goede routering zorgen.

Dit is dus taggen voor de router. Zowel oost als west van het paaltje is het exact dezelfde weg dus zou dat op OSM ook zo moeten zijn.

Lijkt mij niet, het is net waar iemand de grens legt. Het stukje weg vanaf de Zijdeweg naar het paaltje is een serviceweg voor het bedrijf op nr. 10. Vermoedelijk is daarom ook het paaltje niet aan het begin van de Reesloot geplaatst, maar na nr. 10

Geen randgeval, openbare gemeentelijke weg. Zoals, al eerder gesteld.
Een doodlopend bord maakt een weg geen service weg.

Waarom het alleen vanuit auto kant bekijken.
Er zijn ook andere vervoersvormen!

Unclassified.

Om even een oude koe uit de sloot te halen: ik heb hier in de Karel Appelstraat ook zo’n soort situatie: pollers op een gewone highway=residential zonder bordjes o.i.d. Er staan nu een hoop tags op die allemaal effectief niks doen.

Ik neig ernaar om de pollers te taggen met:
access=yes
motorcar=no

Dat is veel compacter, en dekt volgens mij ook de lading. Zie ik iets over het hoofd? Wat vinden jullie?