Brandkranen in steden

Hallo,

Ik ben de ondergrondse waterkranen aan het mappen in een grote stad. Bij de diameter van de waterkraan wordt vaak(op internet) 75mm aangegeven. Maar dit is de diameter van de slange die aan de opzetstuk worden aangesloten (opzetstuk is een verticale stang/koppeling dat wordt aangsloten op brandkraan). Weet iemand de diameter van de brandkraan, of hoe deze gedefineerd moet worden in OSM? Of is de diameter van de brandkraan ook 75mm nets als de slangen?

Ik heb geen ervaring met het mappen van deze kranen, maar als ik de wiki zo bekijk http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:emergency%3Dfire_hydrant dan gaat het om de slangen volgens mij

In Belgiƫ worden heel veel brandkranen aangeduid door bordjes zoals op deze foto. Ik vul voor fire_hydrant:diameter altijd het getal in dat hierop staat aangegeven.
Typische waarden zijn 60-80-90-300 maar andere waarden komen (bv. 110 of 120) ook wel eens voor.

Volgens deze website van de gemeente Brasschaat gaat het hierbij om

Hoi,

bedankt voor de reacties. Ik heb het op een brandweer forum nagevraagt en de diameter van de brandkraan is ongeveer 75 mm, net als de 75mm slangen (in Nederland).

@escada Ik heb veel brandkranen gemapt door te voet langs te lopen en heel vaak zijn er geen bordjes. Eigenlijk nooit, ook in nieuwe straten/huizen. Dus ik ga ze defineren als 75mm tenzij er een bordje is dat anders aangeeft.

Overigens gebruikt de brandweer in Drenthe sinds vorige zomer de 20.000 brandkranen aldaar niet meer.
Zie dit bericht.

Hoi,

@escade je had gelijk, ik heb vandaag weer gekeken en er hangen inderdaad overal van die rode bordjes. Daar staat inderdaad meestal altijd de diameter op. Dus dat is wat in OSM moet.

@Henkl Bedankt voor het nieuw bericht. Erg interesante ontwikkeling. Ik ben in rotterdam aan het mappen, ben benieuwd of die grote tank autos hier ook bruikbaar zijn.