Hoe mappen we scholen?

Het is net als met village_green in de Nederlandse situatie. Je denkt dat je een hele tijd goed mapt en dat blijkt dan toch weer anders te zijn… en later toch weer goed na consensus… :slight_smile:

Nu werd ik door Henk L opmerkzaam gemaakt dat amenity=college niet voor ‘middelbare’ school zou mogen worden gebruikt.
Nu kennen we geen middelbare scholen in Nederland… wel VO-scholen(middelbaar onderwijs) ; ROC’s, AOC’s (Middelbaar Beroeps Onderwijs-MBO)
Gaan we die taggen als amenity=school? Met dat symbooltje van de Basisschool?
Dan kunnen we wel heel wat scholen omtaggen. Graag advies. :confused:
Nu kom ik uit het AOC onderwijs (leerlingen van 12-tot alle leeftijden-volwasseneducatie) en heb kennelijk altijd onder het verkeerde OSM-symbooltje gewerkt. :roll_eyes:

Die kreeg ik van Henk: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Template:NL:How_to_map_a:S

Zie:
school wordt gebruikt voor lagere en middelbare school.
amenity=school gebruik je voor het terrein, building=school voor de gebouwen. Voor meer details zie Tag:amenity=school.
amenity=university: Universiteit:.
amenity=college: Hogeschool. De uitleg op Tag:amenity=college is fout. Zie college vs. university USA, DIFFBTWN, wikiAnswers.
amenity=kindergarten: Kleuterschool, kindertuin.
Voor Volkshogeschool/Vormingsinstituut bestaat nog geen specifieke tag: school=, school:type=
education=, education:type=
training=*

zie ook: Proposed features/training, Education features, Rijschool, Dansschool, Duikschool, Skischool

In de wiki voor school staat:

Dat is duidelijk, maar ik gebruikte tot nu ook college voor onze middelbare scholen.
Bij de discussie over de village_green werd echter ook opgemerkt dat de wiki niet vertelt hoe je moet mappen, maar een weergave is van hoe er er wordt gemapt. En als wij in Nederland dus vinden dat college beter past bij onze middelbare scholen, dan kunnen we dat dus in de wiki vermelden (zoals ik dat dus ook bij village_green heb gedaan).

Het ging eigenlijk over deze changeset waar na de opmerking van Henk me een lichtje ging branden…, maar geldt voor veel meer situaties.
https://www.openstreetmap.org/changeset/45878628#map=18/53.20687/6.56767
Overigens is de situatie in alle landen weer anders. Basisonderwijs is t/m 12 jaar. In de Nederlandse situatie ben ik wel benieuwd hoe er is getagd? Kun jij dat snel zien? 'k Wil me uiteraard confirmeren aan de wiki.

Goed om het hier te bespreken, omdat het in de praktijk door elkaar loopt.

In omgeving Groningen zie ik bijvoorbeeld:
Gebouwen van de Hanzehogeschool soms als university, soms als college.
Gebouwen van Alfa College en Noorderpoort College (voortgezet onderwijs) meestal als school, soms als college.

Ik heb er geen probleem mee alle hoger onderwijs als university te taggen (je kunt nu overal master worden), en alle voortgezet onderwijs als college (aanduiding die ze ook steeds vaker zelf gebruiken).

Op de HSR (R’dam) staat zowel school als college. https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.91358/4.46934 aan de noordzijde zit weer een aparte node “school” Op het vlak is het een college.

En zelf geeft de HRO aan “University of Professional Education” te zijn, dat mag ik tenminste van hun op m’n CV zetten omdat er internationaal niet echt een equivalent voor hogeschool is. Blijkbaar mag het zo wel, dus zou het wellicht university mogen zijn op OSM.

Tenminste als je uitgaat van de niveaus: basisonderwijs, middelbaar onderwijs en hoger onderwijs, zonder onderscheid te maken tussen VMBO/HAVO /VWO en MBO/HBO/WO.
Je zou de college en university minder moeten zien als wat ze zijn op basis van directe vertaling, maar meer algemeen als je volgende chronologische carrierestap in je schoolloopbaan.

Er zijn wel meer tags in OSM die niet letterlijk de lading meer dekken als je naar de vertaling of oorspronkelijke betekenis kijkt. Zie de eerder aangehaalde village_green.

Met deze overpass krijg je een goede indruk. Het merendeel is getagd als school.

Ook in Arnhem / Nijmegen heet de lokale hogeschool (HAN) in het Engels tegenwoordig ‘University of Applied Sciences’. En ze leiden (deels) op tot "Bachelor degrees’. Volgens een mij bekende werkneemster is het volkomen officieel, met de zegen van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. Maar in het Duits is het ‘gewoon’ ‘Fachhochschule’… Wie 't weet mag 't zeggen.

Bij gebrek aan beter: ik ben ook voor basis / middelbaar / hoger onderwijs (en dat laatste dan maar als ‘university’).

Marcel.

Maar hoe krijgen we nu eenduidigheid? vmbo/havo/vwo (tot 18j) toch amenity= school,
en de roc’s, aoc’s Ik kom er nog niet uit… Dat zou dan wel “college” worden. (vanaf 16/17 jaar in de praktijk)
HBO en WO - university ?
In de USA heet iets al snel een universiteit, maar niveau is mbo. (Niet dat ik iets negatiefs over het mbo wil zeggen- integendeel)
Kortom de vlag dekt de lading niet altijd.

Ik houd wel van simpele schema’s, vandaar dat ik voor Nederland pleit voor:

  1. kindergarten (voorschoolse leeftijd)
  2. school (uitsluitend basisonderwijs)
  3. college (voortgezet- en middelbaar onderwijs), dus VMBO, HAVO, VWO, MBO, ROC’s, AOC’s etc
  4. university (hoger onderwijs), dus HBO, WO

Volgens mij kan dit volstrekt duidelijk zijn wat betreft mapping. Elke andere indeling levert altijd vragen/twijfelgevallen op (ROC college, maar VWO niet?).

Mee eens…

Dan wordt het voor de Nederlandse situatie amenity=

  1. kindergarten
  2. school
  3. college
  4. university

… schieten maar…

Mee eens

Heel misschien HBO en WO onder college?
Om de afstand naar universiteit te behouden?

WO=Wetenschappelijk Onderwijs=Universiteit

Mee eens. Na het afspeuren van How to map en de Engelse wiki’s had ik deze indeling ook in gedachten, toen ik mij afvroeg hoe je een school hier in de buurt moest taggen.

De bachelor en master diploma’s bij het HBO hebben dezelfde status en studiepuntenbelasting als die van de universiteit.
Bovendien moet je eerst voortgezet onderwijs (dus college) hebben afgesloten vóór je naar het HBO kan.
Dus ook dat is gewoon amenity=university.

Uitstekend plan.
Wel ook de wiki dan aanpassen zodat toekomstige mappers een duidelijk beeld hebben.

IMO zou het beter overeenkomen met de internationale definitie als voortgezet onderwijs, dus VMBO, HAVO en VWO onder school vallen. Verder ben ik het hier mee eens.

Echter het huidige tagging schema zal nooit voledig aan kunnen sluiten bij alle verschillende onderwijs systemen die er op de wereld zijn. Om dit op te lossen zouden we naar een nieuw (paralel) tagging schema moeten. Bijvoorbeeld: ‘education_type:nl:mbo=yes’

Met deze overpass kun je alle scholen vinden die amenity=college hebben, maar die in hun naam in ieder geval niets hebben dat naar “College” of “Kollege” verwijst. Dat wijst mogelijk naar onjuiste tagging.
De naam van het college verschijnt vervolgens op de kaart, zodat je wat sneller kunt zien of er nog iets moet worden gewijzigd.
Let op, de overpass zoekt in heel het land, dus geef hem even de tijd.

VMBO, HAVO en VWO zijn sowieso geen amenity=college, maar volgens mij MBO ROC etc. ook niet. In Duitsland is dit allemaal amenity=school.
OSM is een interationaal project. Als ieder land zijn eigen tagging gaat verzinnen, kan je net zo goed voor elk land een eigen OSM invoeren.

#17

Mee eens.
#17

Dit lijkt mij overbodig en ongewenst omdat er zoiets als voorstel is, zie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/ISCED#Germany.
Dit schema wordt al gebruikt in Ierland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, Spanje, Italië, Denemarken, en vast nog andere landen ook.