Vertaalfout iD gecorrigeerd, voetpad niet meer standaard sidewalk

Goed nieuws voor de controletroepen die de nieuwe mappers in de gaten houden/opleiden.

Al maanden krijgt iedereen die in iD een voetpad kiest, niet alleen de tag highway=footway, maar ook footway=sidewalk. Dat is de tagging voor een stoep, die naast de rijbaan ligt.
Ik heb uitgezocht hoe dat kwam. Er bleek in de vertaling van de presets als synoniem van stoep onder andere voetpad te staan. Gevolg was dat als je na het tekenen van een weg “voetpad” intypte, je de tagging van een stoep kreeg. Onderin weggestopt kunnen de kenners de tagging wel zien en aanpassen, maar wie kijkt daar nou naar? Daardoor is het Nederlandse taalgebied inmiddels op OSM ruimschoots voorzien van ‘losse’ voetpaden die als stoep getagged zijn.

Ik heb daarom voetpad uit de lijst van synoniemen van stoep verwijderd. Na de recente update van iD (versie 2.1.0) op openstreetmap.org is deze verandering verwerkt. Als het goed is belanden de iD gebruikers op zoek naar een voetpad nu bij “wandelpad”, en krijgen voetpaden de juiste tagging mee.

Mochten jullie toch nog onverwachte footway=sidewalk tags tegenkomen, laat het even weten. Dan zet ik mijn speurtocht naar de bron weer voort.

Het bewerken van de vertalingen van iD is naar mijn idee niet echt gebruiksvriendelijk.
Voor de liefhebbers een korte gebruiksaanwijzing: de vertalingen van iD worden bewaard bij www.transifex.com. Om iets te wijzigen moet je een account aanmaken, en je bij het vertaalteam van iD Editor aansluiten. Rond het eind van de maand lijkt iD een nieuwe versie uit te brengen, waarin de nieuwe vertalingen verwerkt worden.

Helaas, volgens mij heb ik er eentje gevonden die 08-02-16 is geupload.
http://www.openstreetmap.org/way/473434430