Even geen Pokèmon of brievenbusprikkers, maar groene prikkers!

Ik ben van mening dat er ook wel eens gezegd mag worden dat er iets goed gaat. Gewoon om d’r even weer wat positiviteit in te werpen na bijvoorbeeld de brievenbusprikkers, pokèmon edits etc… Ik weet niet zeker of dit topic/deze post onder een soort van spam valt, en ben daarom ook niet van plan het veel vaker te doen, maar goed.

Was in Lauwersoog bezig met wat kleine dingetjes, brug die niet klopte, parkeerplaats wat aangepast. Zoomde uit, en zag dit, hier word ik vrolijk van :D:

Goed werk leonmvd! Dat mag volgens mij ook wel eens gezegd worden.

-SubieLibero

Dat mag zeker gezegd worden, al hoop ik niet dat dit alleen maar brievenbussen zijn :wink:

Ja, ik zag het. Vooral de vele ‘vleesmeldingen’ zijn opgelost. Ik ben blij dat mijn wijde regio daar nu van verlost is. Leonmvd lost wel vaker ineens een hele reeks notes op.
Het betekent vermoedelijk wel dat er in veel gevallen geen gebruik is gemaakt van nadere bronnen of in elk geval geen survey is gedaan, en dat dan vaak een anoniempje de (enige) bron is.

Nee gelukkig niet :), het waren een hele hoop vleesverwerkingsbedrijven/slagers en formido bouwmarkten.

Jij bent toch meestal in Friesland en Groningen bezig? Dat scheelt inderdaad wel wat ;). Een beetje vertrouwen in anoniempjes is volgens mij niet verkeerd. Eigenlijk zou je, als het allemaal correct wilt doen, inderdaad een survey moeten doen… Maar ja, om nu met de auto (of de fiets) heel Friesland en Groningen door te rijden is ook weer een beetje zonde van de benzine. Nu is er in ieder geval weer meer dan genoeg ruimte om een prikker te plaatsen als het niet klopt ;).

De Bouwmaat prikker gaat vanaf 1mrt zijn slag slaan met Pontmeyer. Dit is dezelfde anoniem van veel Sligro’s
https://www.openstreetmap.org/note/834148#map=15/52.1507/4.4867&layers=N

In het geval van het verschijnen van vele notes in dezelfde categorie is het duidelijk dat ze van een website / uit een database zijn gehaald. Zoals met de vleesbedrijven en de betreffende anoniem heeft dat ook toegegeven. Ook als dat juridisch een toegestane bron is, dan is het nog de vraag of dat een goede wijze is om OSM te vullen. Dat is een reden voor mij en waarschijnlijk anderen om die notes niet te verwerken (naast de reden van de lage prioriteit).

Door de notes te verwerken stimuleer je deze werkwijze. Anderzijds: als een onervaren mapper ingaat op een oproep om de info direct zelf in te voeren kan dat tot ongewenste resultaten leiden. Maar dat is nu eenmaal wel de opzet van OSM.

Heel Fryslân, Groningen en Drenthe doorfietsen heb ik vorig jaar letterlijk gedaan (alle steden en dorpen). Dat was een doel op zichzelf waarbij ik surveys voor OSM kon meepakken. Dit jaar zal ik waarschijnlijk uitvoering van surveys vaak gebruiken om te bepalen waar ik naartoe ga en wil fietsen.
Dus als iemand graag een survey wil laten uitvoeren in het hoge noorden, laat het me weten. :wink:

Als een note op osm staat dat er ergens een bedrijf gevestigd is, is het vaak mogelijk dit te controleren met het adres dan op de website van het bedrijf vermeld staat.

Ik heb nog geen note in mijn woonomgeving gezien (met het verzoek een bedrijfsnaam in voeren) die niet klopte.

Er is een verschil tussen het controleren van een adres na een melding op basis van iemands waarneming ter plaatse of nadat iemand de info van internet heeft. Bedrijfswebsites blinken vaak niet uit in actualiteit en bedrijfsregisters kunnen verouderd zijn.
Het maakt in dit geval weinig uit omdat juist die vleesbedrijven lage prioriteit hebben binnen OSM en niet worden gerenderd via osm.org.

Zo’n vermoeden had ik ook al, dus ik was in provincie Groningen begonnen om via de websites van die bedrijven de adressen te controleren, maar ben er een half uurtje later mee gestopt omdat ik er geen zin meer in had. :sunglasses: Ga een andere keer wel weer verder :).

Hoeveel kilometer heb je toen gefietst?

Klopt, op internet zijn de adressen vrij makkelijk te achterhalen, meestal kloppen ze ook.

Ik heb me wel afgevraagd wie die prikkers erop zet, die bedrijven zelf of iets anders?

Ik vermoed iemand die in de vleesindustrie werkzaam is die het uit eigen initiatief doet.

In totaal 15 duizend kilometer in 2016, op de racefiets overigens. Zeker de helft daarvan waren nodig om langs al die dorpen en steden te gaan.

Zo hé, dat is meer dan ik met mijn auto in één jaar rij ;).

Had al eerder een paar van dit soort nodes geresolved, waarna ze vrolijk weer door (waarschijnlijk dezelfde) anoniem werden geplaatst. Heb ze nu maar toegevoegd als ik het bedrijf op minimaal 2 andere plekken ook tegenkwam, van een aantal wist ik persoonlijk dat ze er zaten. Twee uurtjes werk, doorn in t oog weer weg :slight_smile: