JOSM klaagt over uitwijkroutes (U)

Nadat ik een rotonde in Groningen (Laan Corpus den Hoorn) heb aangepast/geknipt i.v.m. een busroute, krijg ik waarschuwingen in JOSM over uitwijkroutes U71 en U72. Ik heb de delen van de rotonde die niet in de uitwijkroutes zitten daarruit verwijderd.

Desondanks waarschuwingen als (NL versie JOSM):

  • rol ontbreekt
  • rol onbekend in sjablonen /fork
  • rol onbekend in sjablonen /fork

Als ik hier iets fout heb gedaan, wil ik het graag zelf corrigeren.
Derhalve graag info van een deskundige over wat er is fout gegaan en hoe e.e.a. op te lossen.

Dat zijn bekende mopperfouten van JOSM
Die zie ik dagelijks langs paraderen en trek me er al niks meer van aan.

Kennelijk heeft de validator van JOSM een aantal sjablonen voor routes en voldoen jouw routes niet aan dat sjabloon.

Even naar “mijn” terrein, het fietsknooppuntennetwerk:
De melding over rol leeg krijg ik daar ik ook, als er een route is met uitsluitend forward/backward erin.
Bij het fkp worden routes tussen 2 netwerken lid gemaakt van beide netwerken met de role connection. Ook die kent JOSM niet, dus gemopper.
Gisteren kreeg ik een nieuw soort gemopper over relaties. Ik had een nieuwe fkp route en over precies het zelfde traject loopt ook een wandelnetwerkroute. Dus fkp route gekloond en aangepast. Gaat JOSM mopperen dat er twee gelijklopende routes zijn.

Dus kort en goed, er valt niets te repareren. Hooguit een issue inschieten bij JOSM voor wat het waard is.

Dank voor de reactie, Dick.
Heb de routes nog even in http://ra.osmsurround.org/ laten bekijken, geen waarschuwingen aldaar. Neem dus aan dat ze goed zijn.

forward en backward hebben niks te zoeken in routes die maar één richting op gaan, dus die zijn compleet overbodig in die U71 en U72.
Forward en backward gebruik je alleen als je een route hebt die twee richtingen op gaat, zoals bijvoorbeeld de fiets- en wandelroutes gemapt zijn. U-routes (en ook busroutes) worden gemapt met een relatie per richting en dan wordt er geen forward en backward gebruikt omdat de richting uit de route zelf volgt.

Heb forward en backward nu verwijderd bij de members van de twee U-routes, en geen waarschuwingen meer in JOSM.
Dank, Maarten.