Wijziging grens gemeente Groningen

Per 1 januari is Meerstad, dat voornamelijk tot de gemeente Slochteren behoorde, overgegaan naar de gemeente Groningen. Er moet dus een correctie plaatsvinden voor admin_level=8 ter plekke.

Wordt zoiets voor het hele land eens per jaar gecontroleerd/bijgewerkt? Of moet het handmatig gebeuren?

Zie hier voor info plus kaart.

We hebben een user Sebastic
die de grenzen nauwgezet in de gaten houdt en corrigeert waar nodig.

Dank, Martin. Ik heb een mail gestuurd.

Zoals ook per mail geantwoord, wacht ik op de BAG update van deze maand die een dezer dagen gepubliceerd zal worden. Daarin zit naar verwachten in aangepaste geometrie voor Meerstad en waarschijnlijk ook voor Harkstede omdat de voorgestelde gemeentegrens niet geheel overeen komt met de woonplaatsgrenzen.

De paarse lijnen zijn de nieuwe gemeentegrenzen, de blauwe de oude, en de zwarte zijn de BAG woonplaatsgrenzen.

De BAG update van januari is nog niet gepubliceerd, hopelijk komt die volgende week.

Gelukkig stonden in de BAG van december al de nieuwe woonplaatsgeometrieen voor Harkstede GN (3635), Harkstede (1349), Lageland GN (3636) & Lageland (1352). Zoals aan de identificatie nummers is te zien zijn de GN varianten nieuw, die delen van de oude woonplaats zijn onder de gemeente Groningen komen te vallen.

Wikipedia kent dit onderscheid nog niet, dus de wikipedia & wikidata links kloppen niet helemaal meer (voor Lageland in het bijzonder). Lageland is bij de gemeente Slochteren gebleven (het deel waar de woonkern ligt). Hopelijk kan iemand de Wikipedia artikelen corrigeren.

Deze woonplaatsen zijn aangepast in deze changesets:

http://www.openstreetmap.org/changeset/45177108 (Harkstede & Harkstede GN)
http://www.openstreetmap.org/changeset/45178053 (Lageland & Lageland GN)

En de gemeenten in deze changeset:

http://www.openstreetmap.org/changeset/45178920

Mooi zo, Bas.

Alle adressen die nu als woonplaats Harkstede GN en Lageland GN hebben, moeten in OSM veranderd worden (wijziging addr:city).
Maar tegelijk hebben ze ook alle een nieuwe postcode gekregen.

In de BAG-viewer van het kadaster zie ik de nieuwe gegevens al correct staan.
Er is vast een slimme methode om het niet handmatig allemaal te hoeven corrigeren …

Nadat ik woonplaatsgrens wijzigingen heb doorgevoerd controleer ik de adressen waarvan de addr:city tag aangepast moet worden, hier heb ik een script voor. Ik heb echter nog geen tijd gehad om deze te draaien voor deze aanpassing omdat vandaag de OSGeo.nl/OSM-NL nieuwjaarsborrel in Hilversum was.

Ik ben als weer thuis uit Hilversum en heb de adressen in Harkstede GN inmiddels bijgewerkt met behulp van de BAG Plug-in. Ik wist niet dat Bas een scriptje hiervoor heeft, maar heb nu meteen ook een boel andere BAG wijzigingen in Harkstede verwerkt. Veel gesloopt in die buurt volgen de BAG. Grote gebouwen heb ik voor de zekerheid nog maar even laten staan. Evenals 321 gebouwen op een terrein met de naam Grunpark. Die zouden volgens de BAG allemaal gesloopt zijn.

Ik vermoed dat het op terrein van Grunopark nog oude info staat: vaste staanplaatsen stacaravans, bijbehorende schuurtjes etc.
Ik heb hen een mailtje gestuurd om e.e.a. te checken, alvorens de sloophamer te hanteren.

Landelijk,er zijn op veel plaatsen kleine schuurtjes uit de bag verwijdert, terwijl ze er nog wel staan, ref:bag:old van maken.
Bij sommige Gemeentes was de Bag een dumpplaats voor alles, van meterkasten bushalte hokjes tot etc.,daarna is men pas gaan opschonen volgens de BAG regels. Binnen de BAG.
Dit verdient niet de schoonheidsprijs en heeft en gaat andere organisaties, onder andere wij, nog veel werk bezorgen.

Je komt er dan dus nooit achter of iets dat in de BAG als gesloopt staat wel of niet bestaat. Tenzij je ze stuk voor stuk langs gaat.

Als het er nog staat, is de term gesloopt in de BAG verkeerd, misleidend, een kwalijke zaak.
Dit mag je de BAG aanrekenen. “GEEN BAG pand” was dan correct geweest. Afgevoerd.

Er moet dus in de BAG een verschil zijn tussen panden, die daadwerkelijk een sloopvergunning hebben gekregen en gesloopt zijn en panden die gewijzigd zijn omdat het fout ingevoerd is, geen bag pand is.

Hoe meer ik naar het overheid BAG project kijk, hoe belabberd het van opzet was, je mag correctheid verwachten.

Het heeft toch niet met onze vertaalslag te maken?

(we gaan nu wel erg off topic)

Wat ik er mee wil zeggen, vergelijk eerst met cyclomedia, als het gebouw/schuurtje er is, kan je het als ref:bag:old taggen.

Heb contact gehad met Grunopark. Zuidelijk deel klopt de huidige OSM-kaart wel ‘ongeveer’; zal daar e.e.a. van ‘ref:bag:old’ voorzien. Noordelijk deel is ‘leeg’ afgezien van paar toiletgebouwtjes, zal daar dus e.e.a. verwijderen.

Vergelijk eens de BGT met de BAG, in BGT staan wel andere gebouwen.
BGT mogen we niet gebruiken, maar voor eigen oriënterend onderzoek.