MTB routes worden omgetagd in fietspad door km2dp - verzoek revert

Alle MTB routes bij Teteringen worden omgetagd in fietspaden genaamd MTB. Ook alle tracks en andere paden krijgen name=fietspad mee.
Ik krijg deze mapper niet onder controle.
https://www.openstreetmap.org/#map=16/51.6080/4.8481

Met deze routes is Fietswim onder begeleiding van Commodoortje bezig geweest.

Kan iemand dit terugdraaien? De schade wordt enorm als het zo doorgaat. Al veel landuse en wegen uit de knoop gehaald.
km2bp verzocht contact met het forum op te nemen.

Egbert

edit: Hi Km2bp,

The request is : please stop editing and contact the forum. The reason is that you change a lot of tags from other mappers without consulting them. highway=cycleway is a wrong tag for MTB routes. That needs to be done with relations.

https://www.openstreetmap.org/#map=17/51.61005/4.84507 Please contact the forum. https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=625132#p625132

Egbert

Zoals bekend (“xxx — terminated — xxx”) ben ik deze vorm van vandalisme dan wel onbegrensde onkunde en onwil al jáááren meer dan zat.
In 2014 ben ik zelfs officieel gestopt met mappen, totdat eigenbelang (ik gebruik de kaart namelijk zelf, dus ik ben gebruiker en heb zelfs een Key User) de reden was om toch maar weer te beginnen. Tegen beter weten in. Tegen wil en dank. Ten koste van humeur en vrije tijd.

Vorig jaar Krimpenerwaard puinruimen: 20 uur, voorzichtige schatting.

Mijn Kerstvakantie is verziekt door Twiske en Oostzanerveld.
Reactie van user p*: http://www.openstreetmap.org/changeset/44187003

Dit “project” heeft mij dáááágen gekost en mijn levensverwachting is met minimaal één jaar afgenomen.

In deze situatie is een Revert is kansloos. Hoeveel Reverts? Hoe ver terug in de tijd?
Het gaat om tientallen Changesets, waarvan een groot aantal voorzien van voor mij onbegrijpelijk commentaar.
Twee uur geleden: “Dodanie obszaru ciąg pieszy razem ze szkieletem lini ciag pieszy i drogi wewnętrznej”.
Bovendien zijn er al een aantal correcties uitgevoerd, dus Conflicten zullen talrijk zijn.

Dit is dweilen met de kraan wagenwijd open!

Want, ondanks mijn opvatting dat - vele - mappers veel valt te verwijten, OSM is niet bij machte om structureel iets te verbeteren aan de kwaliteit van de database (“kaart”) en de kwaliteit van het werk van 3.347.903 vrijwilligers.

Ik zie maar één oplossing waarbij OSM kan bewijzen dat zij zichzelf nog serieus neemt.
Per direct een blokkade voor deze gebruiker totdat er een dialoog is geopend.

Pas daarna is terugdraaien mogelijk en zinvol.
Zoek op fietspaden met een name=* (“Fietspad” of “MTB”) en user = “Km2bp”. Verwijder de naam en revert cycleway terug naar path/track (historie).
Het werk van Km2bp is niet allemaal nutteloos of schadelijk. Op één MTB route stond [oneway=no]. Lijkt mij (op basis van beperkte MTB ervaring) onjuist. Km2bp heeft [oneway=yes] toegevoegd en dat lijkt mij beter.

Overigens, vele MTB routes hebben of hadden als naam, de naam van de MTB route. Niets nieuws onder de zon.

Overigens, ook heftige fouten zijn volstrekt normaal.
Hieronder zijn onder het motto “it ia walkable” alle natural=water (!) en landuse=grass (oké, die ratio begrijp ik) gewijzigd in [highway=footway] + [area=yes].

landuse_natural_changed_to_highways

(Ja … commentaar changeset gelezen) De meeste mappers hebben goede intenties, maar de uitwerking is helaas anders.
'k Ben zelf bezig met puinruimen van m’n “eerste mappersjaar”. Dat was voor de 3dshapes en van multies had ik nog geen kaas gegeten. Het is mensen ook niet direct kwalijk te nemen als ze wat verzieken. Het is wel tenenkrommend.
Mappers die al jaren mappen zouden beter moeten weten.
Nu uiteraard alles met JOSM, behalve simpele correcties. De Biesbosch onderhanden genomen. Nu alles in multies. Ook hier waren eilandjes na de 3dshapes-import nog steeds niet te zien. Nu wel.
'k Heb oorspronkelijke mapper bij Teteringen nog gevraagd te kijken. Het vervelende is dat de die MTB paden gaan routeren als je overhard vermijden instelt. Bovendien zijn het helemaal geen fietspaden.
Eigenlijk zou het ingeslepen moeten worden dat bij grote mutaties eerst contact wordt opgenomen met de vorige mapper.

en Dodanie obszaru ciąg pieszy razem ze szkieletem linii ciag pieszy i drogi wewnętrznej
De zijde van een voetpad langs het skelet lijn naar wandelen en interne weg :roll_eyes:

Als ik de betreffende mapper kan volgen (met Google Translate), dan is hij enige tijd rondom Breda aan het fietsen geweest en op basis van GPX sporen heeft hij dat op de kaart gezet of is daar nog mee bezig.

Ik heb hem (in het Pools - opnieuw dankzij GT) een uitgebreid persoonlijk bericht gestuurd en wacht nu maar af.
En wat AnkEric al zegt: reverten wordt hopeloos over zo’n tijd terug met al weer andere edits er overheen.

Met deze overpass is te zien wat hij op het gebied van fietspaden heeft gedaan rondom Breda. (Klik eerst op “Uitvoeren”).
Je kunt het script zelf aanpassen als je naar andere dingen dan fietspaden wilt zoeken.

Als je dit in overpass gebruikt (een post eerder) dan valt het schadebeeld nog wel mee:

[out:json];
// gather results
(
  node(user:"km2bp")["name"~"MTB|Fietspad"]({{bbox}});
  way(user:"km2bp")["name"~"MTB|Fietspad"]({{bbox}});
  relation(user:"km2bp")["name"~"MTB|Fietspad"]({{bbox}});
);

Edit: Fietspad toegevoegd aan query.

Ik pas het wel aan met de hand. “mapper” heeft niet meer gereageerd. Misschien toch iets te scherp aangepakt. :confused:
De eerste schade was in Ginneken waar het een warboel werd van duplicates. Ja … dan ga je het even in de gaten houden.
Ik ga kijken in de overpass

Overpass is prima om in een groot gebied alles te vinden dat aan criteria voldoet en het resultaat vervolgens te importeren binnen JOSM.

Maar je krijgt uitsluitend losse, niet-gerelateerd ways/nodes in JOSM. De context, samenhang ontbreekt.

Mijn suggestie:

  • Gebruik Overpass om het gebied te vinden (maar in deze situatie is dat al bekend);

  • Laad dit - hele - gebied vervolgens binnen JOSM (op basis van de binnen Overpass gevonden ways/nodes);

  • Gebruik vervolgens JOSM ‘Search voor objects’.

Voordeel:

  • Zoeken binnen JOSM is heel krachtig (gemakkelijk ook op datum van wijziging);

  • De syntax is gemakkelijk(er) te begrijpen;

  • Je blijft binnen JOSM werken, zonder te wisselen naar Overpass. Het werkt dus sneller.

Bijvoorbeeld:

  • type:way highway layer -bridge -tunnel
    Dus zoek alleen ways, die highway zijn, een layer hebben en geen bridge en geen tunnel zijn.

  • user:AnkEric fixme:CycleWAY
    Let op: “user:” is altijd case sensitive. Jammer en lastig.
    “CycleWAY” vindt wél alles en als “cycleway” (wild cards).

Osmose meldt dit als:

  • Highway above ground and no bridge

  • Highway underground and no tunnel

Dergelijke fouten lijken onschuldig (weinig renderers doen "iets" met layer), maar ze maskeren andere, wel ernstige fouten. Bijvoorbeeld: niet routerend omdat verbindende node ontbreekt (geen "crossing ways" omdat deze in verschillende layers liggen). Maar dit is natuurlijk OT; :/

JOSM_Search

Eric…Bedankt voor de tip…ga het uitproberen.
'k heb km2dp toch maar weer eens een PB gestuurd met het verzoek Osmose te gebruiken en z’n werk te checken. Als fietspaden niet meer aan elkaar zitten wordt routeren toch wel moeilijk. Net hier weer de boel aan elkaar geknoopt. http://osmose.openstreetmap.fr/nl/map/#zoom=18&lat=51.552794&lon=4.740777&layers=B00000FFFFFFFFFFFFFFFFFFT&item=xxxx&level=1&layer=Mapnik&overlays=FFFFFFFFFFFFFFFFFFFTT
Het is mijn fietsgebied en ik houd dat toch in de gaten. Ook halfafgemaakte niet bestaande stukken fietspad die langs wegen worden gelegd routeren ook niet fijn. 'k Haal ze maar weer weg en zet maar weer cycleway=lane erbij. Het zijn de bekende fouten.
http://www.openstreetmap.org/#map=19/51.57911/4.76301

En, je zei het al, een MTB route als cycleway daar heb ik ook last van. Bij het maken van een route wordt ik daar overheen gestuurd, als ik niet goed oplet. We hebben al te vaak onbedoeld op een MTB route gereden (of gelopen).

Staat [mtb:scale=*] er wel netjes op?
Suggestie: [mtb:scale=1] als deze ontbreekt op een MTB route. “1” is misschien onjuist, maar wel beter dan “geen”.
De echte MTB-ers mogen dat dan corrigeren naar een hogere waarde indien inderdaad onjuist.

Edit: [mtb:scale=*] stel ik niet op prijs op het moment dat de MTB-route even een stukje asfalt pakt als verbinding.
“Mijn” fietspaden op de Heuvelrug weigerden hier te routeren met onverhard vermijden aan.

'k Heb Commodoortje gevraagd er nog eens naar te kijken, want hij heeft fietswim geholpen met de aanleg. Anders gaat iedereen door elkaar mappen. 'k Heb alleen highway = cycleway vast weer omgedraaid naar path. Voor de rest houd ik Breda een beetje in de gaten zodat de fietspaden blijven routeren. Als iemand steeds dezelfde fout maakt door de weg “echt” te splitsen zodat de node losligt gaat het hard! OSMOSE is snel met z’n analyse, want de overgang over de A16 is op de OFM nog goed.
En keepright laat ook al de nodige fouten zien van vorige week. http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=14&lat=51.54985&lon=4.75054&layers=B0T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C285%2C291%2C292%2C293%2C294%2C311%2C312%2C313%2C320%2C350%2C370%2C380%2C401%2C402%2C411%2C412%2C413&show_ign=1&show_tmpign=1

'k Heb het idee dat de mapper geen gps heeft en zich over routeren zich geen zorgen hoeft te maken.

edit: 'k haal nu ik geen reactie krijg al die fiets en voetpaden die niet bestaan gewoon maar weer weg. De routering is volkomen zoek in Prinsenbeek. Steeds worden maar weer parallelfiets- en voetpaden aangelegd die in het niets stoppen, maar wel weer vanaf de rotondes komen.
http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=17&lat=51.60402&lon=4.71192&layers=B0T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C285%2C291%2C292%2C293%2C294%2C311%2C312%2C313%2C320%2C350%2C370%2C380%2C401%2C402%2C411%2C412%2C413&show_ign=1&show_tmpign=1

Wat doe je als een niet meer wil reageren? Please inform the previous mapper heb ik nu al een keer gevraagd. Die mapper ben ikzelf dus vaak.

Die vraag heb ik gisteren al beantwoord; :wink:

Wat ik doe:

  • Ik verlies mijn humeur en reageer dat af op Anke.
    Kan ik je aanraden, prima reactie; :roll_eyes:

  • Ik kijk of de mapper met vakantie is.
    Niet in dit geval: 30 minuten geleden weer een Edit. Maar gelukkig, niet in Nederland.
    Dus mijn humeur kan in neerwaartse richting worden bijgesteld.

  • Ik verlies nogmaals mijn humeur: de mailfunctionaliteit op dit forum is ver beneden peil. Is de PM gelezen? Geen idee…
    Trouwens een door mij verstuurde PM kan ik nergens terugvinden. Dus de vraag of er te veel vitriool in mijn PM zat, kan ik niet beantwoorden.
    Vergelijk even met de PM op http://forum.gps.nl

En wat is jouw reactie?
En neem aan, jou kennende dat jij glimlachend en schouderophalend puin zit te ruimen.
Heb je eigenlijk gezien dat buiten de zon schijnt? Survey lijkt me prettiger op dit moment.

Aan de andere kant.
Ik vond de reactie van mapper G* op mijn PM (“Nog nooit heb ik zulke vriendelijke mailtjes van je gezien!”, Eggie) veel leuker:
:smiley:
Een dergelijke reactie blijft jou toch maar mooi bespaard; :slight_smile:

Waarom heb ik het hier eigenlijk over user: p* en user: G* (en alle andere sterren)? Want: we moeten hier natuurlijk wel vriendelijk blijven.

Edit:
Beter is het, denk ik, om in plaats van via PM, via commentaar op de Changeset te reageren. Engelstalig.
Maar ja, je weet, ook dat is zinloos (maar wel “iets nuttiger”).

Ik heb km2bp ook gemaild (in 't Pools) en hij heeft net z’n excuses aangeboden. :slight_smile:

Ligfietser… dzięki za pomoc - … en Eric voor het meedenken. :slight_smile: Begon me toch wat zorgen te maken over de routering in Brabant want het waren toch wel erg veel edits.
'k Kreeg net ook een mailtje idemdito. 'k Heb 'm nogmaals uitgenodigd op het forum en als hij hier z’n hyperlinks plaatst dat iemand altijd wil kijken. Ook nog benadrukt dat we allemaal zo begonnen zijn.

En ook op mijn mail (zie #4) reageerde hij met excuses. Mogelijk staat er ook nog wat bij de changesets.

Ben maar aan het repareren geslagen. …onafgemaakte parallelfietspaden zonder verbinding met andere wegen die eigenlijk highway=lane moeten zijn. Bekend misverstand. Ook veel onafgemaakte parallelvoetpaden met het verzoek om af te maken.
Maar het kleurt in keepright nu aardig rood en blauw in Breda. 'k Heb geprobeerd het de mapper duidelijk te maken en dat ik zijn edits wel wil checken. Eens kijken wat er gebeurt.
http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=14&lat=51.61201&lon=4.75263&layers=B0T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C285%2C291%2C292%2C293%2C294%2C311%2C312%2C313%2C320%2C350%2C370%2C380%2C401%2C402%2C411%2C412%2C413&show_ign=1&show_tmpign=1

Die fixme’s moeten sowieso afgeschaft worden. Ik zou zeggen óf je maakt een kaart óf je maakt hem niet. Maar om nu alles half te maken met het verzoek aan anderen om het af te maken vind ik niks. Als iedereen nu 's een quotum van 2 fixme’s per jaar krijgt :slight_smile:

Die voetpaden horen er trouwens ook niet. Het zijn gewoon parallel voetpaden. Je stapt zo de weg op. Nu heeft elk voetpad nog een fixme meegekregen. Fietspaden (nu wel keurig getekend, maar zonder zijverbindingen) heb ik voor een deel weggehaald en losse verbindingsnodes weer vastgemaakt . Routering werd zo onderbroken.
Als iemand tijd overheeft… keepright begint nu ook te “mekkeren”.
Verder heeft Breda wel erg veel foutopmerkingen en weinig ervaren lokale mappers.

Ik ben (een beetje) bezig.

fixme=continue > verplaatst naar het einde van de highway (lijkt me hier terecht), verwijderd op de highway

fixme=continue > weg naar een woonhuis > kan niet verder doorlopen (of worden we geacht een entrance toe te voegen?) > verwijderd

fixme=continue > track die eindigt in niemandsland, is “normaal” > verwijderd

fixme=continue > fence > tsja… een fence zet je óf niet op de kaart of volledig. Een fence van een paar meter is net zo nutteloos als een kissing_gate naast de weg. Deze heb ik laten staan. Een wandelaar heeft mij jaren geleden de oren gewassen toen ik van mening was dat fences nutteloos zijn op de kaart. Niet dus! Een fence zonder gate is een show-stopper van hetzelfde kaliber als een rivier zonder brug. Op mijn eigen kaart render ik alle fences!
Aan de andere kant: barrier=gate impliceert een fence, wall, waterway enz. Anders loop je gewoon om die gate heen. Dus om nou te zeggen dat bij elke barrier=gate een fence ontbreekt… of onvolledig is…

footways, tsja… sidewalk is meestal beter, zeker beter dan stukjes voetpad. Maar… zo ken er nog een paar (honderd, duizend).
Nieuw OSM virus: highway=footway + footway=sidewalk. Je moet hier dus naast het voetpad gaan lopen? Vandaag tientallen weggegooid in Amstelveen e.o. Hier dus ook.

Maar veel fixme’s kan ik vanuit mijn armchair niet verwijderen. Die zijn of onzin, of niet…

Het was mij ook opgevallen, de reactie in deze changeset doet vermoeden dat het een bug in ID-editor zou kunnen zijn.
http://www.openstreetmap.org/changeset/44902699