Mapillary: problemen met script, pip install en volgordes van foto's.

Noord-Groningen staat nog niet op Mapillary. Ik ben van plan het grootste deel er op te zetten, beetje bij beetje. Ambitieus, dat wel, maar het moet lukken denk ik. Nu heb ik er vanochtend een stuk opgezet, maar het vreemde is dat ie in dit geval de volgorde niet correct overnam, terwijl de bestandsnamen en de tijd wel chronologisch lopen…

Even een voorbeeld ter verduidelijking.
Ik maak om de seconde een foto met de GoPro tegen de voorruit van mijn auto. De eerste foto is de eerste foto van de ‘sequence’, aantal foto’s later zit je bij foto 25, die is dus 25 seconden na de eerste foto gemaakt. Wat doet Mapillary nu: hij gaat van de eerste foto direct naar de 25e, en vervolgt de ‘sequence’ bij foto 2… Dan heb je dus een vreemde volgorde, waar niet veel meer van klopt… Ik heb al even op internet en het Mapillary forum gezocht, maar daar kon ik het niet vinden. Wel stond er op het Github forum een topic, en het Mapillary forum uit 2015 dat foto’s met dezelfde tijd problemen geven, maar dat is bij mij niet het geval, want er zitten gewoon 25 seconden tussen.

Heeft iemand hier ooit hetzelfde ervaren? Oh, ik upload ze trouwens via de pc: klik op upload en dan drag 'n drop ik de foto’s er op.

Groeten,
SubieLibero

Ja, dat zit 'm denk ik in die drag and drop. Dan klopt de volgorde niet meer. Ik heb het hier beschreven, zie post #50
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=27582&p=2 Je kan beter de uploads via een pyton scriptje doen.

Bedankt! Zal het eens van onder naar boven proberen. Bedoel je dit en dit? Scripts zijn voor Linux dacht ik, dan moet ik m’n IBM ThinkCentre M50 eens aanzetten ;), maar ik zag in dat Mapillary topic ook hoe je het in Windows moet doen.

Nog even een foto van hoe het er nu nog steeds bij staat… Gewoon midden in een sequence. Voor de rest klopt de volgorde wel. Heb de sequence verwijderd, probeer het morgen nog wel een keer.

Ja, het upload_with_authentication.py script. Python versie 2.x heb je nodig en kan je ook onder windows installeren.

Heb vandaag een rondje door Noord-Groningen gereden, +/- 6000 foto’s, als het er niet meer zijn… Ik was van plan die te uploaden, maar dat gaat tot nu toe nog niet helemaal lekker.

Mapillary ga alsjeblief die uploader eens bijwerken, het begint vervelend te worden… Zelfs als je de boel van onder naar boven selecteert, uploadt ie ze in een compleet willekeurige volgorde, met alle gevolgen van dien.

Nou goed, dan maar dat Python script eens proberen. Ik ben alles behalve bekend met Tython of Windows Command Prompt, alleen Linux gaat me prima af. En ja hoor, het gaat hier al fout, CMD geeft een foutmelding, blijkbaar is ‘pip’ er niet…

pip install exifread

Goh, Windows Command Prompt ook, kan je geen eens dingen in kopiëren… Moet ik het overtypen, dat is nog best een opgave, waarom zijn die lettertje zo ontzettend klein? In Linux is het gewoon lettertypegrootte 12 of iets dergelijks, maar in Windows is het lettertypegrootte 5 of iets in die richting…

'pip' is not reconized as an internal or bla bla bla etc etc

Wacht even, ik ga m’n oude IBM ThinkCentre opstarten, Linux here we come.

[TOEGEVOEGD NA 10 MINUTEN]
Ik kan het Linux command dingetje niet meer vinden… Waar stond dat nou??

Ik pruts nog wel even verder, wordt vervolgd… Alle tips/hulp is welkom.

Groeten,
SubieLibero

Ik kreeg met dat pip ook een foutmelding, zie #89 op https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=27582&p=4

@SubieLibero : “Goh, Windows Command Prompt ook, kan je geen eens dingen in kopiëren… Moet ik het overtypen, dat is nog best een opgave, waarom zijn die lettertje zo ontzettend klein?”

Kan wel maar is inderdaad primitief. Klik links op de Title bar van de command prompt. Er verschijnt een context menu. Kies Edit… en je kunt kiezen voor Mark (selecteren) copy (van clip board) paste. Als je naast de command prompt een editor opent kun je zo gemakkelijk commando’s eerst daar editen en dan pasten in de command prompt. En dan is er Windows Power Shell en Windows Script Host …

Ctrl C en dan Ctrl V

Waarom moeilijk doen met opdrachten via de commandprompt? Zet ze in een batch file. Zie #66 van Wimmel op https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=27582&p=3

Daar stond het…

Ik had gisteren een groot deel van dat topic doorgelezen, en dacht dat ik ergens iets over pip had gelezen, maar ik kon het niet meer vinden. Bedankt ligfietser, volgens mij werkt het nu (wacht dat is natuurlijk niet te lezen), er staat ‘succesfully installed exifread-1.4.2’.

Oké, zo werkt dat… Ik houd er nu maar even bij CMD ;). Ha, hier kan ik ook het lettertype aanpassen.

Die kende ik, maar volgens mij kan je niet simpelweg tekst selecteren in de command prompt (zoals in linux).

Goed, het gaat weer de goede kant op.
Nu moet ik dit doen:

En dan zegt dat ‘go to this page’ venster dat ik niet ingelogd ben… Terwijl ik wel ingelogd ben… Heeft dat te maken dat je een OSM account voor Mapillary gebruikt?

Groeten,
SubieLibero

Ik geloof dat die link het niet meer doet en de boel verplaatst is. Je kan je hash codes onderaan deze pagina vinden:
http://legacy.mapillary.com/map/upload/im

Ho, deze had ik over het hoofd gezien… Eens googlen wat een batch file is, en hoe ik dit moet doen…

Ja, die link doet het :smiley:

Volgens mij begin ik het te begrijpen. :slight_smile:

  • Je kopieërt dat scriptje van Wimmel in een tekstbestandje die je opslaat als upload.bat. Je vult je eigen codes in die je bij deze website kan vinden.
  • Vervolgens sla je het upload_with_authentication.py op in de map waar ook python is geïnstalleerd (c:\python27) en dan dubbelklik op het upload.bat bestandje.

Wel moeten de foto’s van één sequence in één map staan.

Oké, heb het batch file uitgevoerd. Error.

Ik kan helemaal geen map in c:\python27\ vinden die ‘python’ heet, wel een .exe, maar geen map. Eens kijken wat er gebeurt als ik het upload_with_authentication in ‘Scripts’ zet… → Nee, werkt ook niet.

Wacht ik maak die map gewoon zelf. → Nee, dat werkt ook niet. :frowning:

Je bent er bijna denk ik. Ik heb een filetje met upload.bat en die staat in de map waar ook upload_with_authentication.py staat, die voer ik uit. De te uploaden foto’s zet ik in D:\foto\Mapillary\upload

Mijn upload.bat bestaat uit maar 2 regels:

python upload_with_authentication.py D:\foto\Mapillary\upload
pause

Die andere opdrachten
C:\Python27\Scripts\pip install exifread
set MAPILLARY_PERMISSION_HASH=helelangetekstmetcijfersenletters
set MAPILLARY_SIGNATURE_HASH=korteretekst
set MAPILLARY_USERNAME=username

hoef je maar een keer in te geven, en dat is denk ik bij jou al goed gegaan.

Hij blijft steeds zeggen dat ie upload_with_authentication.py niet kan vinden, terwijl ik nu én het upload.bat, én het upload_with_authentication.py in één en dezelfde map heb staan, namelijk c:\python27.

Da’s vreemd. Hoe ziet jou upload.bat er precies uit, kan je die hier even plakken?

Ja, prima, dit is 'm:

@echo off
cd /d %~dp0

echo type de directory met de te uploaden bestanden, bijvoorbeeld: E:\DCIM\100_VIRB\ 
set /p input=

C:\Python27\Scripts\pip install exifread

set MAPILLARY_PERMISSION_HASH=helelangetekstmetcijfersenletters
set MAPILLARY_SIGNATURE_HASH=korteretekst
set MAPILLARY_USERNAME=username

C:\Python27\python upload_with_authentication.py %input%

pause

En dan gewoon met de codes die onderaan legacy.mapillary staan. Jouw kortere versie geeft exact dezelfde error.

Windows zoekt standaard in de directory waar je in staat en vervolgens kijkt ie in de directories, die in path string staan.
Dus je kunt je zelf in de directory c:\python27 zetten met cd c:\python27 in je opdrachtscript of je zet c:\python27 in de path string. Alleen is dat laatste wat lastiger, bij de hogere windows versies zit in de environment variables verstopt.
Volgens mij in systeem of mijn computer:
In Win10:
vlag+X
Systeembeheer
Geavanceerde systeeminstellingen (links)
In het volgende venster Omgevingsvariabelen
en dan in Systeemvariabelen het pad aanpassen

Dit gaat redelijk boven m’n pet… Ik schrijf het even op een papiertje, kan ik dat morgen proberen… cd voor c:\python27 werkt ook niet:

Ik vind het genoeg geweest voor vandaag, heb van 16:00 tot en met 19:15 zitten hannesen, zonder enig resultaat. Wel stuurde mapillary mij een mailtje (zomaar) met de vraag of alles oké ging en wat ik er van vond. Heb gemaild dat die webuploader soms vreemd doet (volgordes compleet overhoop gooit), zij gaan er nu naar kijken…

Het zou fout kunnen gaan bij de map waar je je te uploaden foto’s zet. Ik zie in jouw mapnaam spaties, trema’s e.d.
Probeer eens die map c:\Users\Gijs\Pictures\Mapillary\upload te noemen ipv Nog niet geüpload\etc\etc

Maar hij pakte hem in post #12 wel, da’s dan toch vreemd, want ik heb niks aan die map veranderd.

Heb de foto’s nu alleen in een apart ‘upload’ mapje gestopt, zonder komma’s, spaties, etc. Krijg nog steeds dezelfde melding… :confused:

Tussen de bedrijven door heb ik al m’n sequences even verwijderd, ben nu weer opnieuw begonnen. Het lijkt erop dat de uploader de foto’s nu wel in de juiste volgorde uploadt… Ho, haha, snel weer afkloppen, straks husselt-ie alles misschien wel weer doorelkaar. :sunglasses: Fingers crossed, zoals dat zo mooi heet. Dat script vogel ik later nog wel een keer uit.

[TOEGEVOEGD ROND EEN UUR OF NEGEN]
Tot nu toe zijn de eerste 2 sequences prima geüpload met de online uploader… De derde ging helaas wat minder.

https://www.mapillary.com/map/im/rHDsIqdDatuDuRrgs_SK7w peewee is ook echt overal geweest trouwens… Zoutkamp - Lauwersoog staat er op.

Groeten,
SubieLibero