Alternatief voor geosetter?

De laatste tijd doet geosetter het niet meer goed op mijn pc. Bij het in- en uitzoomen op de kaart lijken de coordinaten zich te verschuiven op de kaart en dat kan niet de bedoeling zijn. Ook de kijkrichting ben ik kwijt. Opnieuw installeren helpt niet. Het programma wordt ook niet meer sinds 2011 geupdate dus ik zoek een alternatief. Javawa fotogeotag heeft geen opties om losse foto’s op de kaart te verplaatsen en de kijkrichting te bekijken op de kaart laat staan te wijzigen (kan alleen ahv een track). Geosetter kon dat wel. JOSM lijkt het ook te kunnen maar ik kan die data op een of andere manier niet opslaan in de EXIF data van de foto. Weet iemand een goede tool waarmee dat wel kan?

Ik gebruik JOSM. Je moet wel de photo_geotagging en de photoajust plugins activeren. Het opslaan van de geodata doe je in het rechts klik menu op de foto laag in het lagen venster.

Bedankt, is inmiddels gelukt met JOSM, maar om de kijkrichting te veranderen moet je handmatig de graden intypen. Bij geosetter ging dit eenvoudiger. Daar zag je een kegel van de kijkrichting met in het midden een focuspunt die je kon verschuiven. Zodoende kan je exacter bepalen hoe groot de kijkhoek is. Ik zoek dus een tool die hetzelfde kan. Het is voor foto’s gemaakt een fotocamera (zonder GPS) die ik wil uploaden naar Mapillary.

De kijkrichting veranderen: selecteer een foto, en [ctrl-klik] op de kaart (in de goede richting uiteraard)
Met [Shift-klik] kan je de locatie aanpassen.
Bovenstaande werkt alleen als de foto laag is geactiveerd.

Pro tip:
Zelf heb ik de sneltoetsen voor vorige en volgende foto veranderd in [Shift-;] en [Shift-']. Dit scheelt rsi en veel tijd als je de locaties van een hele rij foto’s wilt bewerken.

Ah bedankt, da’s inderdaad al heel wat handiger. Mis ik alleen nog de paarse kegel (het gezichtsveld van de camera) maar hiermee is wel te werken.