JOSM wordt geblokkeerd door Java

JOSM start spontaan niet meer op en wordt geblokkeerd door JAVA. De instructie is om te gaan naar het java-besturingspaneel.
C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_111\bin\javacpl.exe
Daar vind ik inderdaad een regel over JOSM… maar wat moet ik daar mee. Wanneer ik klik op online openen krijg ik dezelfde waarschuwing.
Instelling staat bij security op high… moet dat op very high?
Ik werk nog met windows 8.1

… of moet ik iets zetten in de exceptions site list? en wat? Iemand enig idee?

your security blocked from running due to missing a permission manifest atribute in de main jar ??? wat nu? Begon juist een beetje josm onder de knie te krijgen. :frowning:

edit: versie 9329 werkt nog wel Hij vraagt wel om bijgewerkt te worden naar 10580, maar niet noemt niet de laatste stabiele versie. Dat bijwerken sla ik maar even over. Kennelijk heb ik dus twee versie op mijn computer.

Ik heb dit ook gehad.
Normaal gesproken is een .jar bestand onafhankelijk van elkaar te starten (volgens mij) dwz een .jar bestand wordt niet geïnstalleerd op windows maar direct in Java geladen.

Ik start JOSM tegenwoordig op met een geheugen.bat bestandje, en niet door het .jar bestand te dubbelklikken (want dit werkt bij mij niet meer)
Je kunt dit bestandje met je “kladblok” maken en opslaan als “bat” extensie.
In je kladbok zet je onderstaande tekst:

java.exe -Xmx2000M -jar josm-tested.jar
pause

Als je dit bestand in het mapje zet waar josm-tested.jar staat, zal hij JOSM laden.

Nu begin ik te twijfelen of ik hetzelfde probleem had als jij.

Je kunt hier even neuzen.
https://www.java.com/nl/download/help/java_blocked.xml
https://www.java.com/nl/download/faq/exception_sitelist.xml

Commodoortje… dat laatste zal het probleem wel zijn. De vraag is dan wel welke url ik in die uitzonderingslijst moet plaatsen om toch de nieuwste versie uit te voeren. Ik zie nergens een url.
versie 9329 werkt wel en die zeurt dat ik 'm moet bijwerken. Deze is gewoon te vinden onder : C:\Program Files (x86)\JOSM
en op te starten met josm-tested.jar Deze verouderde versie werkt. Bijwerken durf ik even niet.
Die nieuwste versie 11223 waar ik mee werkte is dat een online versie? Die start met een snelkoppeling vanaf deze lokatie: C:\Users\e.vdwerf\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\JOSM

Wat zou er gebeuren als ik gehoor geef aan het toch bijwerken van de nog werkende versie 9329.
Heb ik dan twee soorten programma’s op mijn computer om in josm te komen? :roll_eyes:

De online versie start vandaag niet meer.
josm-tested.jar heeft hetzelfde probleem,
josm-latest.jar start wel, maar geeft weer andere foutmeldingen na het opstarten.

Dan ga ik maar terug naar een oudere versie totdat het weer werkt.

Je moet de URL https://josm.openstreetmap.de aan de uitzonderingslijst van Java toevoegen. Ik kan op dit moment niet vinden waar precies maar zoek naar je Java security options

@Eggie, je moet in de snelkoppeling kijken. Dan zie je wat ie doet.
Op het bureaublad, bijv. rechtsklikken op de snelkoppeling, kiezen voor Eigenschappen en dan zie je bij Doel een opdrachtregel, zoals deze bijv.:

"C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_111\bin\javaws.exe" -J-d64 -Xmx2048m -localfile -J-Djnlp.application.href=https://josm.openstreetmap.de/download/josm.jnlp "C:\Users\Dick\AppData\LocalLow\Sun\Java\Deployment\cache\6.0\56\1ee8cfb8-2fec2105"

Deze opdrachtregel start de webversie, te herkennen aan javaws.exe

En deze regel start de JOSM executable, een uitvoerbare verpakking, die gewoon Java opstart

"C:\Program Files (x86)\JOSM\josm.exe"

Het kan ook zijn dat je rechtsklikt op de snelkoppeling en dan een keuzemenuutje krijgt met Meer erin, dan op Meer klikken, vervolgens Bestandlocatie openen klikken en dan rechtsklikken op de snelkoppeling.

Ik werk met Windows10 en dat lijkt hier en daar op Windows 8.1, maar niet overal.

En mijn advies is, vergeet die online versie, kies voor JOSM.exe Dan heb je totaal geen problemen meer.
Ik werk zoveel lekkerder sinds ik met JOSM.exe werk.
En ik wordt ook niet geconfronteerd met een ongewenste update.
Bij de online versie kun je soms zeer onaangename verrassingen krijgen, zoals niet werkende plugins als er een nieuwe versie is.

Ha FF5722,

Mooi… dat werkt weer! :slight_smile: Het java-besturingspaneel in windows 8.1 is te vinden in het pad: C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_111\bin\javacpl.exe
en dan kiezen voor tabblad security. In de uitleg bij de foutmelding dat JOSM wordt geblokkeerd wordt aangegeven bij welke OS versies je dat besturingspaneel kan vinden.
Dan is dit zeker de onlineversie?

edit: Jan Wandelaar… zo kun je het oplossen.

Zo te lezen wel. Kennelijk is Java strenger geworden.

Dick,

Kan ik die off-line versie 9329 van mij gewoon updaten naar de nieuwste versie? The pop-up zegt dat ik moet updaten naar 10580? Dit kennelijk om turn-restricties te kunnen maken.

De webstart versie werkt weer. https://josm.openstreetmap.de stond al in de exception maar met een specifiek poortnummer.
Zonder het poortnummer gaat het wel goed. Blijkbaar is er ergens de afgelopen tijd toch ergens iets veranderd.

Bedankt voor de tip!

Zo dus:

Zoek naar “Configure Java” (wellicht heet het anders op een Nederlands ingestelde PC)

Vervolgens dit: https://gfycat.com/LimitedBabyishIbadanmalimbe

Da’s sterk…

Voor de verandering werkt bij mij JOSM wél. In versie 11223 en alleen met Commodoortje’s .bat zonder enige verdere toevoeging aan wat dan ook. Wél nog op Windows7 :wink:

Marcel.

Dat is logisch. Met de bat file van Commodoortje start je de lokale versie op en geen webversie. Java heeft problemen met iets dat je van internet download en daarna uitvoert en dat doet de webversie.

Volgens mij wel. Ik heb nog geen updates uitgevoerd van offline JOSM versies, maar het lijkt me gewoon kunnen.

Turnrestricties kun je ook met een plugin maken. Dat doe ik al heel lang.

Wel voor de update Josm.jar of josm.exe, de snelkoppeling en de preference file veilig stellen. Dan kun je altijd terug.
Preference file staat in C:\Users*username*\Appdata\Roaming\JOSM
josm.jar of josm.exe staat in c:\Program Files(x86)\JOSM gewoon hele map naar veilig plekje kopiëren.
snelkoppeling hangt er vanaf waar de snelkoppeling staat, desktop of ergens in menu. Maar je kunt op een snelkoppeling rechts klikken en kiezen voor ga naar Bestandslocatie

Bij mij werkt Josm.exe vanaf de taakbalk met 11223, onder win10 64
Mvrgr. Jan