Forum vs. Mailinglijst

Voor veel mensen komt het als een verassing dat er ook nog een mailinglijst blijkt te bestaan waarop wordt geschreven over OSM zaken. En ook op de mailinglijst zijn deelnemers te vinden die het forum niet kennen.

Ik schrik me iedere keer rot :rage: als ik een bericht via de mailinglijst binnenkrijg, want heel veel leven is er niet op die lijst.

Er is ooit een voorstel geweest van een gebruiker om die lijst maar op te heffen, maar zover is het niet gekomen.
Ik wilde wel eens weten hoe het nu precies is gesteld met het gebruik, en verzamelde over de afgelopen 3 maanden (1/8/2016 - 4/11/2016) wat gegevens:

(merk op dat de schaalverdeling van de Y-as op beiden grafieken verschillend is)

In de linkertabel het aantal onderwerpen ter sprake kwam (151 vs 19) en rechts het aantal reacties daarop (4421 vs 35).
Dwz. op het forum gemiddeld 29 reacties per onderwerp, op de lijst 2.
Ik kon op het forum ook nog nagaan hoevaak een onderwerp is bekeken, en het totaal aantal views over deze periode is 734592!
Voor de mailinglist kan ik dat niet nagaan.

Het is duidelijk dat in Nederland (net als in Duitsland) het forum dé manier is om over OSM zaken te discussiëren.

Imho is een mailinglijst een wat gedateerde methode vergeleken met een forum. Ik heb me al lang geleden uitgeschreven.

Interessante statistieken, waarvoor dank. Twee plaatsen voor discussie is niet handig en het is nu dus duidelijk dat het forum de hoofdplaats is geworden.
Kun je ook zo’n overzicht maken voor de internationale / Engelstalige mailinglist en eventueel de Duitse t.o.v. de fora?

Voor de Duitse lijst zou dat nog wel gaan, maar voor de “internationale mailinglist” zie ik niet zo direct een relatie tussen forum en list.
Want welk forum hoort bij: https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/ ?

De getallen zijn ook zonder directe vergelijking wel interessant en ter indicatie kunnen de forumstatistieken van de US en het UK worden weergegeven.

Hierbij de gegevens van de Duitse mappers:

En nog even alles bij elkaar in tabelformaat:

Uiteraard zijn er meer onderwerpen omdat er in Duitsland meer mappers actief zijn, maar als je naar het aantal reacties per onderwerp kijkt (29 vs 32), dan zou je kunnen zeggen dat de activiteit op beide fora gelijk is. En ook de verhouding in het aantal is niet significant verschillend (151:19 en 454:68).

Misschien wil @escada een keer uitzoeken hoe de Belgische situatie is?