Strooiroutes

Gister kwam Milo met het idee om een landelijke strooiroutekaart te maken in OSM. (https://twitter.com/miblon/status/793810182241419264) Leek mij handig om de voortgang daarvan hier bij te houden.

Ik ben er niet blij mee. Weer een factor extra, die problemen kan veroorzaken.
En wat is het practische nut ervan?
Gisteren was er al een fout in Eersel, een weg doorgeknipt zonder de erop liggende relaties mee te downloaden. Gevolg wandelnetwerk en fietsnetwerk stuk.
Bovendien zag ik dat de tagging niet overeenkomstig de wiki is.
Daar wordt gesproken dat je maintenance=gritting moet taggen en dan de verbijzondering van het gritten, maar die maintenance tag ontbrak op het Domineepad.
Verder een beetje vreemd dat dit niet eerst hier op het forum wordt besproken.
Nu wordt de NL community ineens overvallen met strooiroutes.

Ik heb die hele strooiroute ellende al meegemaakt bij de Fietsersbond en daar heb ik er voortdurend last van.
Zelf heb ik voor de Fietsersbond veel strooiroutes ingevoerd, maar het is een totale chaos aan de kant van het bronmaterieel. Elke gemeente doet wat op zijn eigen manier.
Je vindt pdf kaartjes, pdf’s met straatnamen soms in alfabetische volgorde, zoekt u vooral zelf uit welke stukken er wel en niet gestrooid worden, interactieve kaarten, werkinstructies en nog zo wat meer.
Soms ook vage aanwijzingen op de website.
Vaak is de prio onduidelijk.

Ik heb het idee dat voor sommigen geldt: hoe meer hoe beter. Of het allemaal klopt is minder belangrijk. Het viel me op dat het hele land ineens ook wemelt van de prullebakken, alhoewel die bij mijn voordeur er dan weer niet opstaat.

Ik vind het een goed idee, mits de uploader rekening houdt met de bestaande elementen op OSM.
Mocht ik routes (per ongeluk) defect hebben gemaakt wil ik graag weten wat er gebeurt in JOSM en waar ik in de toekomst op zou moeten letten.

https://www.openstreetmap.org/changeset/43375947
https://www.openstreetmap.org/changeset/43377447

Ik denk zelf ook dat de tag maintenance=gritting er nog op zou moeten.

De routes raken onderbroken als je een weg doorknipt ( P toets) waarvan niet alle relaties in JOSM zijn ingeladen.
Dat is ongeveer wat ik begrepen heb van een busmapper, bij wie dit fenomeen optrad.
Zelf gebruik ik de plugin continuous download en heb ik er geen last van.
Maar diverse mensen laden bijv. alleen wegen of alleen bepaalde routes als ik het goed begrijp.

En wat er in Eersel gebeurde, is dat een weg op de gemeentegrens werd doorgeknipt. Ene helft hield de routes, de andere helft routeloos.

dvdhoven, wil je eens controleren op de 2 changesets op onderbroken routes?
Ik gebruik JOSM en ben niet echt thuis in de tools di3 de routes controleren.

Achterhoek is nog foutloos. Ik kan zien dat je bezig geweest bent.
Ik gebruik zelf het overzicht van VMarc, http://osma.vmarc.be/nl/overview , dat wordt om de 2 uur ververst. Laatste verversing is 14:00 geweest, die van 16:00 zal zo tegen 16:30 er wel zijn.
Als je dan helemaal bovenaan op NL-Wandelen of NL-Fietsen klikt, krijg je een overzicht van de wandelnetwerken resp. fietsnetwerken. In dat overzicht zie je bij een aantal netwerken in rood een foutpercentage staan.
Klik je dan op de naam van het netwerk met zo’n percentage, dan krijg je een overzicht van de fouten in dat netweirk en bij elke fout kun je verder doorklikken om de fout verder te ontleden.
Echt een schitterend en prachtig overzicht

Basisregel is dat je mag mappen wat je ook echt kunt zien (ground truth, map what’s on the ground etc.). Dat betekent dat iets dat je niet kunt zien in principe niet in OSM thuis hoort. Dat er een aantal uitzonderingen op deze regel is (bv woonplaats-, gemeentegrenzen) is slechts een bevestiging van deze regel. Omdat er een breed draagvlak was om deze uitzonderingen toe te staan zijn ze geaccepteerd. Voor zover ik weet zijn strooiroutes niet zichtbaar on the ground. (toch?) Als je die in OSM wilt opnemen zul je m.i. eerst een breed draagvlak moeten krijgen en pas daarna moeten beginnen met invoeren.

Van mij hoeft dit dus niet in OSM maar ik laat me graag overtuigen als er heel goede argumenten zijn. (alleen heb ik die nog niet gelezen :slight_smile: )

Nou, ze zijn wel zichtbaar, maar alleen als het al gevroren/gesneeuwd heeft :slight_smile:
Wat ik al aan gaf, is het grootste probleem dat het onderliggende bronmateriaal van zeer verschillende kwaliteit is.
En verder moet je je info van allerlei overheidssites plukken en dan loop je - zeker in OSM - al heel rap tegen de licentiekwesties aan.
Mag je het gebruiken?

Bij de Fietsersbond speelde dat niet zo omdat dat door de Fietsersbond afgeregeld wordt met de diverse overheden, maar in OSM is het zeker een punt.

Als alternatief: je kan toch gemakkelijk een kaartje maken met umap ? Daar kan je zelf allerlei data van verschillende bronnen gaan combineren zonder de databank van OSM te “bevuilen” of “aan te vullen”.

Kijk maar eens hoe Mappa Mercia dat heeft opgelost: http://www.mappa-mercia.org/maps/gritting-map

Voor de gebroken relaties: andere mogelijkheden

  • weg verwijderen en opnieuw tekenen
  • kruispunt verleggen

ook al een paar keer gezien: de een nieuw pad toevoegen, maar ipv nieuwe way, een bestaande verlengen.

Zoals opgemerkt is de licentie of zijn de rechten nog lastiger, met de huidige afspraak contracten ligt het strooiroute plan bij een aannemer, helaas geen inzage, de grond eis in de opdracht is bijvoorbeeld strooien binnen een uur, of preventief voor een sneeuw- of ijzelbui. Meer weet de overheid niet.
3 opties;

Mappen wat gemarkeerd is J 36 met onderbord of wordt aangegeven als niet gestrooid :slight_smile:
Gemeentelijk zijn er ook regels als bijvoorbeeld woonstraten niet en doorgaande fietspaden wel of op termijn strooien, veel variatie die ook nog steeds periodiek aan politieke besluit vorming onderhevig is.
Of PeeWee’s koers, niet mappen zonder een gedegen onderbouwing op gemeentelijk niveau, (de grootste groep) Rijkswegen zijn een andere klasse.
Gaan voor optie 1, 2 maakt het lastig en is buiten niet te controleren, 3 komt op lange termijn mogelijk in beeld maar is ook niet te controleren.

Dit vind ik het argument om het niet te doen.
Ik ga dan ook mijn changesets terugdraaien

Wat mij betreft weer een idee dat gedoemd is ten onder te gaan in complete onbetrouwbaarheid en willekeur, en daardoor ook niet wenselijk.
Net als met de verkeersbordenproblematiek. Ongeveer 0.01% van alle verkeersborden in Nederland staat op OSM. Wat moet je daar nou mee?

• Misschien kunnen we ook de routes van de vuilnisophaaldiensten op gaan nemen in OSM? En op welke dagen ze wat op komen halen?
• En kunnen we van alle panden niet de WOZ waarde gaan vermelden?
• En waarom niet van alle middelbare scholen vermelden wat het eindexamenslagingspercentage was in de afgelopen 5 jaar?
• En kunnen we in de zomermaanden niet het zwemwater met blauwalg op gaan nemen?
• Waarom nemen we eigenlijk niet op wie de bewoner is van ieder huis, uiteraard met het 06-nummer erbij? Dan hebben we meteen een mooi adresboek van Nederland.
• En ook simpel op te nemen is de regen en sneeuwneerslag (in mm) in de afgelopen 3 jaar bij iedere adresnode

Het is al eerder opgemerkt door anderen en ik kan het niet vaak genoeg herhalen: dynamische data moet je linken, niet kopiëren. En zolang de rechten niet goed zijn geregeld, moet je het dus niet doen.

Amen.

Beste allemaal,

Ik voel mij vereerd dat jullie de tijd en moeite nemen om dit onderwerp te bediscussieren. Ik ben het er helemaal mee eens dat bestaande relaties/functies niet mogen worden gesloopt. Mocht dit in Eersel gebeurd zijn, dan wil ik dat graag corrigeren en mijn excuses aanbieden.

Ik vind het jammer dat er in de discussie gesproken wordt over “het moet”, “er staat” dit doet me sterk denken aan bepaalde boeken/teksten die “heilig” worden verklaard en waarbij een selecte groep mensen vervolgens vindt dat anderen hier naar “moeten” leven.

OpenStreetMap is een vrije wereldkaart. Consensus is belangrijk wanneer meerdere mensen een bepaald belang hebben of gemeenschappelijke mogelijkheden zoeken.

Maar wanneer iemand iets in OpenStreetMap zet dat voor hem/haar belangrijk is en het komt niet in conflict met iets bestaands?

Ik vind dat die vrijheid juist moet worden bewaakt, niet de set van regels en onze interpretatie daarvan.

Met vriendelijke groet,

Milo

Als het alleen voor hem/haar belangrijk is dat zet je het beter als een layer op jouw versie tpv in de database van OSM denk ik.

Ik zet mijn wandelingen om die reden ook niet op OSM
http://www.jan-karina.es/wandelingen/

Uit Engeland dit bericht over gritting routes: http://birminghamnewsroom.com/gritting-alert-7-november/