HOV-afrit snelweg taggen

Hoe tag je een HOV-afrit van de snelweg?

Ik doe alles wat exclusief voor (lijn)bus is altijd met highway=service, zoals bij Muiden P+R. Ook bij Apeldoorn wordt het zo gedaan.

Maar nu zag ik dat bij de A9 bij Badhoevedorp en bij Schiphol Noord mensen er een motorway_link van maken.

Uiteraard in beide gevallen met access=no en psv=yes.

Nou klopt motorway_link juridisch gezien meer, maar ik vind service toch mooier, omdat dan van een afstand niet lijkt alsof het een op/afrit is. Letop, dit is geen taggen-voor-de-renderer, maar taggen-voor-de-gebruiker.

Google tekent op zijn kaarten voor de opritten bij Schiphol-Noord en Apeldoorn een dun wit lijntje (die bij Muiden en Badhoevedorp staan er nog niet op).

Tijmen

Zo is het in de Hoekse Waard opgelost… https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.81779/4.49138
Ook serviceroad…

Zal ik die in de buurt van Schiphol dan maar omtaggen?

'k Wil geen slapende honden wakker maken, maar in het recente verleden hebben we hier eens een discussie gehad over het volgens sommigen oneigenlijk gebruik van serviceroad voor busbanen. Kan het alleen even niet vinden.
Zelf heb ik er geen moeite mee en waar ik busbanen tegenkom zijn het voor het grootste deel highway=service met de nodige restricties. Zolang er geen aparte catagorie busbanen bestaat vind ik dit de beste oplossing.

Hmm, als ik zoek op “busbaan service site:forum.openstreetmap.org” dan kom ik maar 1 relevante (en 1 irrelevante) link tegen waarin het terloops genoemd wordt.

Internationaal zie ik zowel highway=service als highway=unclassified gebruikt worden. Maar in heel Nederland was ik iets anders dan Service nog niet tegengekomen. Ik ben zelf wel voor service aangezien je het als “dienstweg” kan beschouwen. Maar ik snap dat het niet zo op de wiki staat en dat dan eigenlijk alleen highway=unclassified (of in het geval van de afrit van de snelweg: highway=) mogelijk is.

Mijn voorkeur is om voor de vrijliggende busbanen highway=service te gebruiken en highway=motorway_link voor op- en afritten van het reguliere gemotoriseerde verkeer.

Het gebruik van highway=service wordt in de uitleg op de Wiki en in de praktijk gebruikt om een vorm van toegangsweg aan te geven. Een weg die dus niet bedoeld of geschikt is voor regulier doorgaand verkeer. Het betreft bijvoorbeeld toegang tot een tankstation, parkeerterrein/parkeerplaatsen, afgelegen woning of bedrijf (vooral op het platteland) of juist een ingesloten woning of bedrijf (vooral in de stad).

In het verlengde daarvan kun je een uit- en weer invoegende busbaan die toegang geeft tot een bushalte daar toe rekenen. De busbanen in kwestie vallen daar dan weer niet onder. Dan trekken we het nog iets ruimer: deze busbanen geven exclusief toegang tot een andere weg of ander traject. Exclusief: want het is niet een busbaan parallel aan een op- of afrit voor het andere gemotoriseerde verkeer.
Dat geldt voor de ene (toegang tot Cateringweg) zo te zien overduidelijk. Voor de andere iets minder omdat daar voor het reguliere verkeer ook een afrit in aanleg lijkt te zijn om de Schipholweg te bereiken maar wel aan de andere kant van de A9 dus toch best een ander traject.

Nou ja, dat is mijn redenering en onderbouwing. Als je wilt kun je die ook wel ten faveure van motorway_link maken maar dat ga ik niet doen. :wink:

Als ik op taginfo kijk zijn er wereldwijd 4487 highway=service met service=bus en ook nog ruim 1400 met busway. Geografisch gezien over de hele wereld verspreid. Dus wellicht een idee om een discussie op te starten om hier een gedocumenteerde tag van te maken om zo de vrije busbaan uniform te kunnen taggen.

Ik heb een thread gestart op <https://lists.openstreetmap.org/pipermail/tagging/2016-November/030471.html>