Automated edit aan autowegen

Ongeveer een maand geleden:

En vandaag ontdek ik deze changeset, waarin meer dan 5000 ‘ways’ met highway=trunk extra tags krijgen.
Als Robbie die wegen stuk voor stuk op de kaart (of zelfs ook in het veld) bekeken heeft, is er natuurlijk niks aan de hand. Maar ik mag toch aannemen dat dit weer een ‘zoek en vervang’ operatie was, en dus een automated/mechanical edit. En aangezien ik geen enkele vorm van overleg met de gemeenschap heb ontdekt, lijkt me dat terugdraaien weer het gevolg moet zijn. Hoe hardleers kun je zijn?

Ben ik de enige die dit een schoolvoorbeeld van een mechanical edit vind?

Als er geen overleg is geweest zou terugdraaien op z’n plaats zijn.
Edit…Dutch mapper kennende zal hij toch wel reageren… hoop ik…

Volgens het commentaar bij die changeset heeft Dutch Mapper naar (vermoedelijk) deze pagina gekeken, en daarna de conclusie getrokken dat hij al die tags moest aanbrengen.
Ik heb daar ook al op gereageerd, maar ik hoop inderdaad dat hij hier ook weer van zich laat horen.

Goedemiddag,
Ik las een tijdje terug de wiki-pagina over de tagging van de wegen. Ik zag dat heel veel wegen (in dit geval ‘autowegen’) bepaalde tags niet hadden. Dus ik dacht: ‘laat ik ze maar toevoegen’… blijkbaar iets te veel uit de hand gelopen. Het was zeker niet als een automated edit bedoeld, anders had ik het echt wel besproken op 't forum.

Klopt, maar dus ook als ik in mijn tuin een paar bomen ‘zoek en vervang’ zonder ze eerst te controleren, doe ik een automated edit? Dat lijkt me een beetje raar. Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar vanaf wanneer spreek je van zo’n edit? Vanaf 1000 gewijzigde nodes, 2000?

Eeuhm, nee… Althans, ík zie het niet als een automated edit, jullie misschien wel. Áls ik een automated edit uit wil voeren, dan bespreek ik dat echt wel op het forum.

Sorry dat dit weer moest gebeuren. Reverten mag gebeuren.

Ik weet dat ik me nooit overal precies aan hou (ik praat in 't algemeen, niet alleen op OSM :)), maar ik zal nogmaals proberen me niet meer aan zulke grote edits te wagen.

Forumleden: De trunkroad-welofgeenmechanical-edit is van 18-10-2016. We zijn al weer 6 dagen verder. Wat is wijsheid? Zo laten?
… en als je het niet zeker weet Dutch-mapper vraag het dan even op het forum…
Dit is dus een voorbeeld van needless tagging.
edit1: 'k Vond dat er al weinig paarden voorbij kwamen over de N3. Vrachtwagens die 'm als sluiproute gebruiken probeert men nu wel te weren ivm de afsluiting bij de brug bij Gorinchem.

Ik ga even mijn frustratie botvieren om daarna terug te keren waar het om draait:

  1. Je draait in de quote om de aantijging heen, door te zeggen dat het geen automated edit is. Jouw actie voldoet wel aan de definitie van een mechanical edit.

  2. Je komt op mij - vast onterecht hoor - ‘losgeslagen’ over. Een uitspraak als de volgende is dodelijk voor je reputatie, vooral in een omgeving waarbij de consensus telt:

  1. Ik snap jou aan de ene kant helemaal, aan de andere kant niet, als ik deze quote lees:

Ik snap dat jij iets ziet dat in jouw ogen beter kan, ik snap dat je er iets aan wilt doen, ik snap ook dat jij losgaat, ik snap alleen niet dat je geen navraag doet bij “de rest”. Ik heb de wijsheid niet in pacht, het forum ook niet, maar toch kun je er nuttige informatie ontvangen. Je hebt een situatie waarbij in het hele land “A” geldt en in Amsterdam “B” gebeurt. Dan maak je het toch niet overal A en ook niet overal B? Eerst even vragen waarom het zo is :wink:

Ik hoop niet dat je opgeeft met grote klussen in OSM, denk alleen soms iets meer na :slight_smile:

PS: je bent heus niet de eerste editor die rotzooi maakt :stuck_out_tongue:

Het is een automated edit op het moment dat je grootschalig zaken gaat aanpassen die je niet zelf hebt gecontroleerd of kunt controleren. En iemand die alle highway=trunk in een land gaat aanpassen is dus bezig met een automated edit. Je mag (bij wijze van spreken) alle grassprieten in je tuin (250.000?) gaan taggen met grass_color=green (omdat je hebt ontdekt dat er grass_color=red stond), maar je mag niet alle 5000 highway=trunk tags gaan aanpassen zonder overleg met de community.

Maar dat is dus nu al twee keer het geval geweest: jij ziet het anders dan “de community”!
Als je dingen gaat wijzigen/aanvullen verspreid over een gebied waar jijzelf nooit alle details kunt controleren, dan moet je overleggen over het nut/wenselijkheid van die edits.

Ik heb zelf een aantal posts terug een melding gedaan over het verkeerd gebruik van de designation=* tag. Die komt in Nederland bijna 500 keer voor. Ik had met een mechanical edit al die tags aan kunnen passen (zonder overleg met wie dan ook), maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb het probleem gemeld, laten zien waar de fouten zitten, reacties gekregen en gezien dat sommige mappers naar aanleiding van die post dingen hebben gecorrigeerd. Een mechanical edit om ze allemaal aan te passen zou best kunnen, maar hoe nuttig is dat?

Wat mij betreft reverten, ik geloof niet dat er zoveel kan zijn toegevoegd in die korte periode dat dat erg veel problemen kan geven.
Of vergis ik mij?

Doe jij dat Marc… ?

Ik wacht nog even op wat meer support vanuit het forum…

Nogmaals sorry, ik zal zulke grote edits voortaan maar achterwege laten.
Reverten mag van mij.

Deze onnodige tags kunnen andere mappers de indruk geven dat ze er altijd op horen, dus mag er van mij ook weer af.

Het lijkt mij ook dat de aangebrachte tags eraf moeten.
Ik hoop dat Robbie nu inzicht heeft gekregen.

Klopt, geen grootschalige edits zonder controle meer.

Robbie,

Inhoudelijk over de wijziging

Ik weet niet op welke wiki-pagina je gelezen hebt dat autowegen die extra tags nodig hebben. Kun je een linkje geven?
Volgens mij is highway=trunk voldoende om de toegang voor de diverse weggebruikers vast te stellen.
Eventueel in combinatie met motorroad=yes, maar het nut daarvan is mij ook niet helemaal duidelijk. Kun je ook uitleggen wat met die tag hebt lopen doen in je changesets voorafgaand aan de “highway=trunk aangepast” waar we het tot nu toe over hebben gehad? Moeten die ook teruggedraaid worden?
Je wijzigingen in de changeset “highway=trunk aangepast” waren volgens mij dus onnodig en ongewenst. Reverten lijkt me nodig.

Voor alle zekerheid: automated edits

Op de wikipagina over automated edits staat:

Zoals ik dit begrijp moet je ieder element (node, weg, relatie) dat je wijzigt via een zoek-en-vervang actie dus individueel controleren. Als jij de tijd neemt om bijvoorbeeld alle 4000 punten die je verandert stuk voor stuk te bekijken om te zien of de wijziging wel goed gaat, is er geen sprake van een automated (of mechanical) edit. Dan gelden de richtlijnen voor automated edits niet. Zodra je echter de punten niet allemaal individueel controleert, gelden die richtlijnen wel. Het aantal elementen dat je wijzigt is niet van belang, zolang ze maar allemaal gecontroleerd worden. Duidelijk toch?
Als iemand na de changeset dus één wijziging aan kan wijzen, die bij een blik op de kaart of data niet de bedoeling kan zijn, is er dus blijkbaar niet individueel naar gekeken, en is het daarmee een automated edit. Bijvoorbeeld, laatst veranderde iemand onterecht 100m van een straat midden in Wassenaar in een autosnelweg. Als iemand daar dan een tag horse=no aan toevoegt, lijkt het me duidelijk dat de kaart niet bekeken is. Zo’n kort stukje autosnelweg zou iedereen opgevallen zijn als een fout in de kaart, die corrigeer je in plaats van er onjuiste tags als horse=no aan toe te voegen.

Als iemand een andere visie heeft op wat een automated edit is, of er nog onduidelijkheid over bestaat, laat het vooral weten. Het lijkt me belangrijk dat over dit onderwerp geen verschil van inzicht bestaat.

Geen andere visie, maar het is al eerder aan Dutch mapper uitgelegd.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=608280#p608280

Vanmorgen geprobeerd de revert uit te voeren, maar waar ik al bang voor was, de changeset is te groot: :rage:

Ik zie geen plek waar ik die time-out grens kan instellen.
Kan iemand anders een poging wagen?
Als dat niet lukt zullen we de DWG moeten vragen.

Edit:
Inmiddels wel gevonden hoe ik dat in kan stellen, dankzij dit dagboek bericht.
Ik ben nu bezig de changeset te downloaden. Het kan alsnog misgaan bij het oplossen van conflicten die inmiddels zijn ontstaan.
Dutch Mapper houdt ons wel bezig…

Zolang die tags op zich niet fout zijn zou ik het maar zo laten en niet reverten. Het zou wat anders zijn als er bv bicycle=no op een trunk wordt gezet als je er in werkelijkheid wel mag fietsen (bv in Engeland) of zoals er in het verleden in Nederland op primairy higways automatisch bicycle=no werd gezet.

Nogmaals, mijn Changset is dus Reverted als zijnde een “mechanical edit”.

Zelf vind ik [foot=yes] of [foot=designated] on footway: needless, redundant, overbodig.
Maar [access=yes] of [access=permissive] on footway is een ERROR en om die reden was Osmose mij aan het “najagen” (als zijnde “last modifier”):
Osmose: User statistics for AnkEric
{access=yes} mean wide open to all transport mode: “access=yes|permissive allow all transport modes” (unless explicitly excluded)

Mijn grootste fout - en ook mijn eigen fout, niet slechts “last modifier” - {amenity=cafe} voor ‘pub’ is een beter voorbeeld, maar deze heb ik wél onopgemerkt door kunnen voeren. Als “mechanical edit”!

Als Query (zoekopdracht) heb ik hier óf Osmose en/of Overpass Query gebruikt.
Alle footways zijn in het verleden door mij gewijzigd en behoren tot mijn “parate, lokale kennis”.
Desondanks: reverted!
En, ondanks dat Frederik Ramm en SomeoneElse beweren dat niet zonder overleg met de “overtreder” te doen: changeset is zonder overleg reverted.

Dus “onduidelijkheid”? Ja! Althans voor mij.

Inmiddels klaar met de revert, maar nog geen upload gedaan.
Er waren 60 conflicten, dwz. er zijn 60 edits geweest ná Dutch Mapper die iets hebben toegevoegd dat na deze revert ook weer zal zijn verdwenen. Is dat acceptabel?