Fundamentele discussie: Wat hoort qua historie nog in OSM?

Hoi allemaal,

Op mijn kaarten van mijn persoonlijke ArcGIS Renderer, geef ik ook “historische” features weer, zaken die met een historic=x of heritage=x tag zijn voorzien. Daarbij speelt natuurlijk altijd een glijdende schaal: Persoonlijk denk ik dat voor de weergave en opname van dergelijke objecten in OpenStreetMap, de “on the ground truth” zoveel mogelijk moet gelden, dat wil zeggen: er moet op zijn minst nog iets van het oorspronkelijke object te zien zijn, wil het zin hebben om in de database van OpenStreetMap op te nemen.

Zichtbaar hoeft dan wat mij betreft nog niet eens te betekenen dat het direct in het landschap te zien is, hoewel dat natuurlijk de meest conforme methode voor “on the ground truth” is. Een door een heritage operator in het veld met een mooi informatiebord gemarkeerde belangrijke historische lokatie, denk aan Castellum Fectio bij Fort Vechten, is wat mij betreft ook OK om op te nemen als simpel vlak of punt in OSM. Het complete grondplan van het fort met de contouren van alle voormalige barakken en het Praetorium en de Via Praetori en Principalis, zou dat dan weer niet zijn in mijn ogen, tenzij het om een complete opgraving gaat die ook als zodanig aan de oppervlakte zichtbaar is.

Maar nu kwam ik bij Bergen een aantal zaken tegen, die in ieder geval in mijn ogen echt niet in de normale OSM database thuis horen, deze zouden in Open Historical Map moeten worden geplaatst (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Open_Historical_Map).

Waar gaat het om?:

Kijk hier:
http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.65100/4.69246&layers=D
Er zijn “bomkraters” uit WWII als ways ingevoerd… Ook staan er “hangar doors” van al lang niet meer bestaande “demolished” vliegtuighangars…

Wat is de volgende stap: heel Rotterdam vol met cirkels voor alle bomkraters van het bombardement, en alle historische gebouwen van de niet meer bestaande historische binnenstad in OpenStreetMap?.. Of half België rond de Somme vol met cirkels getekend?

De database zal al snel niet meer te editten zijn!

Ik denk dat voor deze specifieke changeset misschien een revert nodig is, maar wat denken anderen?

Marco

Map what’s on the ground… Zijn hier dan nog bomkraters te zien? Dan zijn ze nog “on the ground”. Al overleg gehad met de mapper?
Die in R’dam zijn natuurlijk weer allemaal dichtgegooid.
Historische slagvelden heb ik ook wel een gezien op OSM. tourism=battlefield 'k Denk dan wel even aan de Somme en Verdun.

Heb het nog even beter nagekeken. Had ik natuurlijk meteen moeten doen, maar op de Bing beelden van iD waar ik eerst keek zie je helaas niks. Mapper was Hendrik. Dus dan weet je dat er waarschijnlijk nog wel wat “on the ground” zichtbaar is…

Op de Nederlandse luchtfotobeelden van PDOK zie je de vloeren van de gesloopte vliegtuighangars, en de bomkraters zijn daarin inderdaad zichtbaar zoals door Hendrik gemapped…!

Toch hoop ik geen bomkraters in Rotterdam te gaan terugzien :wink: Maar dat zal wel meevallen, ik slaap weer rustig…

Doe pragmatisch: De kraters zijn gemapt in 2013. Inmiddels schrijdt de tijd voort en zijn de kraters verdwenen.
Zie: http://www.ecodorpbergen.nl/terrein/
Haal ze gewoon weg.
Probeer Hendrik in een later stadium te interesseren voor Open Historical Map.